التعليمية
Volume 13, Numéro 3, Pages 169-185
2023-12-31

صيغ أسئلة التعليمات في أنشطة الوضعيات التعليمية والتقويمية في كتاب اللغة العربية الثالثة ثانوي The Formulas Of Instructions Questions In The Activities Of Learning And Assessment Situations In Teaching The Poetic Text (the Third Year As Example)

الكاتب : شامي مليكة .

الملخص

ملخص: لقيت أنشطة اللّغة العربية وآدابها في ضوء المقاربة النّصية اهتماما ملموسا. باعتبارها تجعل المتعلم بانيا لمعارفه، فإن هذا البناء لا يتم إلاّ بتنشيط الوضعيات بواسطة أسئلة هادفة تحقق مطالب المقاربة النّصية. وعليه جاءت هذه الدراسة للتركيز على نوع صيغ أسئلة التعليمات في ميدان التلقي (أنشطة اللّغة العربية)، وميدان الإنتاج (الوضعيات التقويمية) لتعليمة النّص الشّعري، في كتاب اللّغة العربية مستوى الثالثة ثانوي شبعة آداب وفلسفة وفق المقاربة النّصية. ولإشكالية المطروحة هي: - ماهي أنواع صيغ أسئلة التعليمات المبرمجة في الوضعيات التعليمية (ميدان التلقي)، والوضعيات التقويمية (ميدان الإنتاج) في تعليمية النّص الشّعري؟ وهل صيغ الأسئلة التي يتدرب عليها المتعلم تُمكنه من الإنتاج النّصي أم هي مطالب تدعو إلى الاستعمال جملي؟ والنتائج المتوصل إليها هي أن صيغ أسئلة التعليمات في ميدان التلقي أغلبها قائمة على لسانيات الجملة بنسبة%72.55، وبنسبة قليلة%27.45 هي أسئلة نصية، بينما صيغ أسئلة التعليمات في ميدان الإنتاج- في المعالجة الأدبية والنقدية – أغلبا تركز على الإنتاج النّصي بنسبة %76.41، وبنسبة قليلة %23.59أسئلة جملية، وعليه المقاربة التعليمية القائمة في تعليمية النّص الشّعري لا تزال قائمة على المقاربة التقليدية-لسانيات الجملة-وهو لا يوافق مبادئ المقاربة النّصية. Abstract: In the light of the textual approach, the activities of Arabic language and literature have received tangible attention as it makes the learner a builder of his knowledge. This construction is only done by activating the situation by means of purposeful questions that fulfill the demands of the textual approach. Accordingly, this study came to focus on the type of instruction question formulas in the field of reception (Arabic language activities), and the field of production (evaluative situations) for the poetic text instruction, in the Arabic language book at the third secondary level, the literature and philosophy according to the textual approach. The question is: - What are the types of programmed instruction question formulas in learning situations (receiving field), and evaluation situations (production field) in teaching poetic text? Do the question formulas that the learner is trained on enable him to produce the text, or are they only demands that call for syntactic use? The results showed that the formulas of instruction questions in the field of reception are mostly based on linguistics with a percentage of 72.55%, and a small percentage of 27.45% are text questions, while the formulas of instruction questions in the field of production - in literary and critical treatment - mostly focus on textual production with a percentage of 76.41%, With a small percentage of 23.59%, sentence questions. Accordingly, we conclude that the question formulas that the learner is trained on do not enable him to produce the text. The educational approach that exists in teaching the poetic text is still based on sentence linguistics, and it does not agree with the principles of the textual approach.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: أسئلة التعليمات، الوضعيات التعليمية، الوضعيات التقويمية، النّص الشّعري، المقاربة النصية. ; Keyword: instruction questions, learning situations, assessment situations, poetic text, textual approach