الكَلِم
Volume 4, Numéro 2, Pages 117-130
2019-12-31

الخطاب الشعري الإصلاحي التربوي وأثره في التجاوب الأدبي بين شعراء المغرب العربي

الكاتب : شامي مليكة .

الملخص

الملخص باللغة العربية: تمتد جذور الخطاب الشعري إلى عمق الحضارات، وتختلف وظيفته حسب العصور والثقافات، وتتعدّد الإجابات حولها بتعدّد المداخل النقدية والدّراسات. ودراسة الخطاب الشّعري الإصلاحي التربوي في مسيرته الإصلاحية أخذ أبعاد متعددة البعد الديني، والبعد التربوي التعليمي، والبعد الثوري... حيث يُعبر الشاعر فيه عن متغيّرات جدّت في بيئته أو أمور حدثت في حياة شعبه. لقي الخطاب الشّعري آذان صاغية وعقول واعية أحدثت تجاوبا وطنيا وقوميا وعربيا. والكشف عن جملية التجاوب في الخطاب الشّعري هو أساس التّلقي، يظهر فيه دوّر القارئ وفعاليّته في إعادة تقويمها وإعطائها معنى وفق مجموعة من العوامل المتّصلة بطبيعة وعي هذا القارئ وعصره وثقافته. نقدم هذه الدّراسة للإجابة عن إشّكالية يلخصها السؤال المركزي التالي: ما هي الأبعاد التي تناولها الخطاب الشّعري الإصلاحي التربوي في الأدب الجزائري؟ ما هي مرجعيته التي ارتكز عليها وما علاقتها بالهوية الوطنية؟ وما أثرها في التجاوب الأدبي بين شعراء المغرب العربي؟ الكلمات المفتاحية:الخطاب الشعري; الشعر الإصلاحي; المرجعية الدينية; الهوية الوطنية; التجاوب الأدبي. الملخص باللغة الإنجليزي: ABSTRACT : The roots of poetry discourse extends into the depth of civilizations.Its function differs according to ages and cultures. The answers concerning this function multiple according to the different numbers of critics and sudies. The study of poetic, reformatory and educational discourse in its reform career .took different dimenssions among; religious, educational and learning and revolutionary...where the poet expresses on the different changes that occured in his environment or on things which happened in the life of his people. The poetry discourse captured effective listners and conscious minds who created national, patriotism and arabic response. The revealing of the overall response in the poetry discourse is the basis of recieving. Where the role of the reader and his efficency appears in re-evaluating and giving it a sense according tto factors related the nature of awarness of the reader, his era and his culture.We provide this study to answer to the issue summerized by the folloing central question. What dimenssions did the reformatory educational poetic discourse in the Algerian liturature address? What is its reference that it constituted its base? What is its relationship ot the national identity? What is its impact on the literary response among the poets of the Maghrib? Keywords: poetic discour ;Reformatory poetry ;Religious reference ;National reference ;Potic respoense.

الكلمات المفتاحية

الخطاب الشعري; الشعر الإصلاحي; المرجعية الدينية; الهوية الوطنية; التجاوب الأدبي