اللّغة العربية
Volume 25, Numéro 2, Pages 521-539
2023-06-08

تيسير تعليم علم التصريف بين القديم والحديث

الكاتب : شامي مليكة .

الملخص

مشكلة صعوبة تعليم علم التصريف، ومنهج تيسير تعليمه مشكلة قديمة، لقيت اهتماما بالغا، ولم يخل عصر من محاولات تيسيره حيث إن منهج القدماء تجلى في (المناظرات، والألغاز والأحاجي...) ومنهج المحدثين تجلى في (التيسير والتجديد). فمنهم من تناول موضوعات اللغة نفسها، وآخرون نادوا بالتجديد في المادة والطريقة معا. توصلنا إلى أن محاولات تيسير علم التصريف لقيت آذانا صاغيةً لدى المناهج التعليمية الحديثة من خلال تبنيها منهج الوعي الصوتي في المراحل الابتدائية واهتمامها بالمنطوق قبل المكتوب. Abstract: the problem of the difficulty of teaching the science of conjugation, and the methodology of facilitating its teaching in the past and modern, It find a greatintrest, then no era was without trying to facilitate it. as the curriculum of the ancients was manifested in (debates, puzzles and riddles,). And some of then had dealt with langugés issues them solves, and others call for the rensewal in both material and method. The curriculum of the modernists was manifested in (facilitation and renewal), and linking between sound and exchange in analysing morphological structures, We concluded that efforts to facilitate the science of behavior have been heard by the modern educational curricula through its adoption of the method of phonemic awareness in the elementary stages and its interest in the pre-written language

الكلمات المفتاحية

علم التصريف، منهج تعليم، منهج تيسير، القديم، الحديث. ; Keywords: conjugation, teaching curriculum, facilitation curriculum, ancient, modern