التعليمية
Volume 13, Numéro 1, Pages 267-284
2023-03-20

أثر التعليم الالكتروني على تحصيل طالبات الصف الخامس من وجهة نظر معلماتهن في محافظة الخليل

الكاتب : الوحيدي عمار . عجارمة حكمت .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر التعليم الالكتروني على تحصيل طالبات الصف الخامس من وجهة نظر معلماتهن في محافظة الخليل، وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: تبين أن أثر التعليم الالكتروني على تحصيل طالبات الصف الخامس من وجهة نظر معلماتهن في محافظة الخليل فيها كان متوسط حيث بلغ المتوسط الحسابي (3.67)7 مع انحراف معياري (0.45)، وتبين انه لا يوجد اختلاف في استجابات أفراد عينة الدراسة نحو أثر التعليم الالكتروني على تحصيل طالبات الصف الخامس من وجهة نظر معلماتهن في محافظة الخليل فيها تعزى لمتغيرات (المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، مكان السكن)، وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحثان بعدد من التوصيات من أهمها: العمل على إزالة كافة المعوقات الفنية والبشرية التي تقف أمام انتشار التعليم الإلكتروني بمختلف المراحل الدراسية، والعمل على توفير دورات تدريبية تساعد المعلمات على استخدام التعلم الإلكتروني بكفاءة وفاعلية. Abstract: This study aimed to identify the impact of e-learning on the achievement of fifth grade female students from the point of view of their teachers in Hebron Governorate. and one of the most important findings of the study: It was found that the effect of e-learning on the achievement of fifth grade students from the point of view of their teachers in Hebron Governorate was average, and it was found that there is no difference in the responses of the study sample members towards the effect of e-learning on the achievement of fifth grade students from the point of view of their teachers in Hebron Governorate, which is due to the variables (educational qualification, years of experience, place of residence), In light of the results of the study, the researchers recommended a number of recommendations, the most important of which are: Work to remove all technical and human obstacles that stand in the way of the spread of e-learning at all levels of study, and work to provide training courses that help students For teachers to use e-learning efficiently and effectively.

الكلمات المفتاحية

التعليم الإلكتروني ; التحصيل ; E-learning ; Achievement