مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية
Volume 5, Numéro 2, Pages 295-326
2022-12-31

دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية من وجهة نظر طلبة الصف الثاني عشر بمحافظة جنوب الباطنة وعلاقته بالتردد المهني لديهم

الكاتب : البادري سعود بن مبارك .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية ومستويات التردد المهني من وجهة نظر طلبة الصف الثاني عشر بمحافظة جنوب الباطنة، والكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية ومستويات التردد المهني تعزى لمتغيرات الجنس ونوع الدراسة، واستقصاء العلاقة ذات الدلالة الإحصائية بين دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية ومستويات التردد المهني. تم تطبيق استبانة دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية (من إعداد الباحث) ومقياس التردد المهني (Gati et al, 1996) على عينة عشوائية تتكون من (208) طالبا وطالبة بالصف الثاني عشر. وقد توصلت نتائج الدراسة إلى أن هناك دور قليل للسياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية، وان مستويات التردد المهني جاءت بدرجة متوسطة، وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلاله إحصائية في دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية وفي مستوى التردد المهني وفقا لمتغيري الجنس ونوع الدراسة، كما أفرزت نتائج الدراسة وجود ارتباط طردي دال عند مستوى دلالة 0.01 بين دور السياق الأسري في اختيار البرامج الدراسية ومستويات التردد المهني بمعامل ارتباط (.327) وبناء على نتائج الدراسة تم التوصية بـتوعية أولياء الأمور بضرورة مساعدة أبنائهم في التعرف على ميولهم ورغباتهم ومن ثم المشاركة الواعية مع أبنائهم في اختيار البرامج الدراسية وتوجيههم إلى التخصص الملائم لهم. Abstract: The study aimed to identify the role of the family context in the selection of study programs and levels of occupational hesitation from the point of view of the twelfth grade students in the Governorate of South Al Batinah, and to reveal the presence of statistically significant differences in the role of the family context in the selection of study programs and levels of occupational hesitation due to the variables of gender and type of study. And the investigation of the statistically significant relationship between the role of the family context in the selection of study programs and levels of occupational hesitation. A questionnaire about the role of the family context in choosing study programs (prepared by the researcher) and the occupational hesitation scale (Gati et al, 1996) was applied to a random sample consisting of (208) male and female students in the twelfth grade. The results of the study concluded that there is a small role for the family context in the selection of study programmes, and that the levels of occupational hesitation came to a medium degree. The results of the study also revealed that there is a significant direct correlation at the level of significance 0.01 between the role of the family context in choosing study programs and the levels of occupational hesitation with a correlation coefficient (.327).Based on the results of the study, it was recommended to educate parents about the need to help their children identify their tendencies and desires, and then consciously participate with their children in choosing study programs and direct them to the appropriate specialization for them.

الكلمات المفتاحية

السياق الأسري ; البرامج الدراسية ; التردد المهني