مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 17, Numéro 2, Pages 367-377
2023-09-30

مدى رصانة بعض البحوث التربوية المشاركة في الملتقيات العلمية: البحوث اللحظية أنموذجا

الكاتب : البادري سعود بن مبارك .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى رصانة بعض البحوث التربوية المشاركة في الملتقيات العلمية، والتحقق من مدى رصانة بعض البحوث التربوية المشاركة في الملتقيات العلمية وفقا لمتغيرات الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة والمشاركة في حضور الملتقيات العلمية والمشاركة في تقديم أوراق عمل في الملتقيات العلمية. تم تطبيق مقياس مدى رصانة بعض البحوث التربوية المشاركة في الملتقيات العلمية من إعداد الباحث على (87) موظفا بوزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان، وأسفرت النتائج عن أن الدرجة الكلية لمدى رصانة بعض البحوث التربوية المشاركة في الملتقيات العلمية حازت على متوسط حسابي (2.79) وانحراف معياري (0.45) وبدرجة رصانة متوسطة، ووجود فروق ذات دلاله إحصائية في مدى رصانة بعض البحوث التربوية المشاركة في الملتقيات العلمية وفقا لمتغير الجنس ولصالح الذكور، بينما لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية في مدى رصانة بعض البحوث التربوية المشاركة في الملتقيات العلمية وفقا لمتغيري المشاركة في حضور / تقديم أوراق عمل في الملتقيات العلمية والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة، وقد أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات لخدمة البحث التربوي. Abstract: The study aimed to reveal the extent of the sobriety of some educational research participating in scientific forums, and to verify the degree of sobriety of some educational research participating in scientific forums according to the variables of gender, academic qualification, years of experience, participation in attending scientific forums and participating in submitting working papers In scientific meetings. The scale of the extent of the sobriety of some educational research participating in scientific forums, prepared by the researcher, was applied to (87) An employee of the Ministry of Education in Oman. The results revealed that the total degree of the sobriety of some educational research participating in the scientific forums scored an arithmetic mean (2.79), a standard deviation (0.45), and a degree of medium sobriety, and there were statistically significant differences in the extent of the sobriety of some educational research participating in scientific forums according to the gender variable and in favor of males, while there are no statistically significant differences in the extent of the sobriety of some educational research participating in scientific forums according to the variables of participation in attending, presenting working papers in scientific forums, Academic qualifications and years of experience. The study recommended a set of recommendations and suggestions to serve educational research.

الكلمات المفتاحية

رصانة ; البحوث التربوية ; الملتقيات العلمية ; البحوث اللحظية