مجلة الأثر للدراسات النفسية والتربوية
Volume 2, Numéro 3, Pages 84-105
2021-06-30

مدى تأثير مكان جلوس الطلبة على مستواهم التحصيلي من وجهة نظر طلبة الصف الثامن الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة

الكاتب : البادري سعود مبارك .

الملخص

هدفت الدراسة لاستقصاء مدى تأثير مكان جلوس الطلبة على مستواهم التحصيلي من وجهة نظر طلبة الصف الثامن الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية حول أثر مكان جلوس الطلبة على التحصيل الدراسي وفقا لمتغيرات النوع الاجتماعي وموقعه في الصف ولاختيار الطالب لمكان جلوسه في الصف. ولتحقيق تلك الأهداف تم استخدام المنهج الوصفي من خلال استبانة تقيس مدى تأثير مكان جلوس الطلبة على مستواهم التحصيلي، لعينة مكونة من (508) طالبا وطالبة من طلبة الصف الثامن الأساسي. أظهرت النتائج أن هناك تأثير لمكان جلوس الطلبة في الغرفة الصفية على مستواهم الدراسي وبدرجة متوسطة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 ) حول أثر مكان جلوس الطلبة على التحصيل الدراسي لصالح الذكور، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) على تأثير مكان الجلوس على التحصيل الدراسي وفقا لمتغيري موقعه في الصف ولاختيار الطالب لمكان جلوسه في الصف، وفي ضوء ذلك اقترح الباحثين عدة توصيات ومقترحات لرفد الحقل التربوي. Abstract: The study aimed to investigate the extent of the impact of the students' sitting place on their level of achievement from the eighth grade students' point of view in the Governorate of South Al Batinah. It also aimed to uncover the statistically significant differences about the effect of the students’ sitting place on their academic achievement according to the variables of gender, their location in the classroom, and for the students' choice of where they should sit in the classroom. To achieve these objectives, the descriptive curriculum was used through a questionnaire that measures the extent of the influence of the students' sitting places on their level of achievement, for a sample of (508) students from the eighth grade students. The results showed that there was an average degree effect of the place where students sit in the classroom on their academic level. There were also statistically significant differences at the level of (0.05) regarding the effect of the students' sitting place on their academic achievement in favor of males. These statistically significant differences at the level of (0.05) were also present on the effect of where students sit on their academic achievement according to the variables of the student's place in the classroom and the student’s choice of where to sit in the classroom. In light of this, the researchers suggested several recommendations and proposals to supplement the educational field.

الكلمات المفتاحية

تأثير ; مكان الجلوس ; التحصيل