مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 18, Numéro 2, Pages 705-716
2022-06-03

Social Media And Entrepreneurship, Which Relationship? An Empirical Study Among Students Of El Bayadh University Centre

Authors : Derdar Hadjer . Moulai Amina .

Abstract

The virtual world has recently proven its intrinsic role in the business world, as it has become substantial in establishing projects and following their development. This study aimed to shed light on the impact of social media platforms in creating the entrepreneurial intention for students in terms of perceived desirability and perceived feasibility. Based on the case study approach, we established an E-questionnaire directed to a sample of 170 students at the University Centre in El Bayadh state. According to confirmatory analysis method, the study reached a set of results, the most important of which are: There is a statistically significant effect of social media on both the desire and the perceived feasibility in creating intention and motivating students to establish their projects due to its useful features and policies لقد أثبت العالم الافتراضي مؤخرا دوره الحقيقي في عالم الأعمال، حيث أصبح ضرورة حتمية لإنشاء المشاريع ومتابعة تطورها. هدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أثر منصات وسائل التواصل الاجتماعي في خلق النية الريادية للطلاب من حيث الرغبة المتصورة والجدوى المتصورة. وبناءً على منهج دراسة حالة قمنا بإعداد استبيان إلكتروني موجه إلى عينة مكونة من 170 طالبا في المركز الجامعي بالبيض، أين توصلت الدراسة بعد التحليل العاملي التوكيدي للبيانات إلى مجموعة من النتائج أهمها: وجود أثر دال إحصائيا لوسائل التواصل الاجتماعي على كل من الرغبة والجدوى المتصورة في خلق النية للطلاب ودفعهم نحو إقامة مشاريعهم لما تتمتع به من خصوصيات ومزايا عملية.

Keywords

social media ; entrepreneurial intention ; entrepreneurship ; perceived desirability ; perceived feasibility ; confirmatory analysis ; وسائل التواصل الاجتماعي، ; نية ريادية ; ريادة الأعمال ; رغبة مدركة ; جدوى مدركة