مجلة الروائز
Volume 5, Numéro 2, Pages 212-230
2022-01-02

دور النشاطات الفنية في تحسين مهارات التواصل والتفاعل الاجتماعي لدى الأطفال المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم- دراسة نظرية-

الكاتب : قوادري جلول . يوسفي حدة .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور النشاطات الفنية والجدوى الممكنة من استعمالها في تحسين مهارات التواصل والتفاعل الاجتماعي لدى الأطفال المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم، تم الاعتماد على المنهج الوصفي، انطلاقا من التعريف بها وبأهميتها وأهدافها ووصف مجالاتها لإبراز دورها بما تحويه من دلالات نفسية تعكس أفكارهم، لذلك حاولنا التطرق لبعض الوسائل والأدوات المتمثلة في جملة من النشاطات التربوية التعليمية الترفيهية كالرسم و التلوين والتشكيل بالورق والتشكيل المجسم (النحت اليدوي)، التي تساعد في تعزيز قدراتهم الذهنية والمعرفية والحسية والحركية، وخلصت نتائج الدراسة إلى جملة من المقترحات والتوصيات، ومن بينها ضرورة الاهتمام بالنشاطات الفنية لهذه الفئة لما تكفله من تحسين مهارات التواصل والتفاعل والاندماج والمشاركة داخل الجماعة ولما لتحسن المهارات من انعكاس إيجابي في تحقيق نمو التكيف النفسي والاجتماعي، والعمل على اجراء دراسات ميدانية تعزز هذه الدراسة والسعي إلى تصميم برامج تدريبية ارشادية علاجية معرفية سلوكية تساهم في حل مشكلاتهم. Abstract: This study aims to know the role of artistic activities and the possible feasibility of using them in improving communication and social interaction skillsThis study aims to know the role of artistic activities and the possible feasibility of using them in improving communication skills and social interaction among mentally handicapped children who are able to learn. The descriptive approach has been relied upon, based on its definition, importance, objectives and description of its fields to highlight its role as it contains psychological connotations that reflect their ideas. We tried to address some of the means and tools represented in a set of educational and recreational activities such as drawing, coloring, forming by paper, and three-dimensional formation (hand sculpting), which help in enhancing their mental, cognitive, sensory and motor abilities. The results of the study concluded with a set of proposals and recommendations, among which is the need to pay attention to artistic activities For this group, because of what it guarantees to improve communication skills, interaction, integration and participation within the group, and because the improvement of skills has a positive reflection in achieving the growth of psychological and social adaptation, and work to conduct field studies that enhance this study and seek to design training programs guiding treatment, cognitive-behavioral contribute to solving their problems.

الكلمات المفتاحية

النشاطات الفنية ; مهارات التواصل ; التفاعل الاجتماعي ; الإعاقة الذهنية ; المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم