تنمية الموارد البشرية
Volume 16, Numéro 3, Pages 34-56
2021-11-03

اتجاهات تلاميذ السنة الثالثة ثانوي نحو التعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا

الكاتب : قوادري جلول . صدقة ايمان . يوسفي حدة .

الملخص

استهدفت الدراسة معرفة اتجاهات تلاميذ السنة الثالثة ثانوي نحو التعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا، والتعرف إلى ما إذا كانت هناك فروق تعزى إلى متغير الجنس(ذكور– إناث)، أوهناك فروق تعزى إلى متغير الشعبة(أدب- علوم)في متوسطات استجاباتهم على الاستبيان، وتم اعتماد المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من 306 من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي قاموا بالإجابة على أداة الدراسة إلكترونياً، وللتحقق من فرضيات الدراسة تم اختيار86 إجابة بطريقة عشوائية، وتمثلت أداة الدراسة في استبيان اتجاهات تلاميذ الثالثة ثانوي نحو التعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا من تصميم الباحثين وتمت معالجة البيانات احصائيا من خلال البرنامج الاحصائي SPSS، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن اتجاهات التلاميذ كانت سلبية، كما توصلت إلى عدم وجود فروق تعزى إلى متغير الجنس(ذكور- إناث)، وإلى عدم وجود فروق تعزى إلى متغير الشعبة(أدب، علوم)، وقدم الباحثون في ضوء النتائج المتوصل إليها جملة من المقترحات. Abstract: The study aimed to know the attitudes of third-year secondary school students towards distance education in light of the Corona pandemic, and to identify whether there are differences attributed to the gender variable (male - female), or there are differences attributed to the division variable (literature - Science) in the averages of their responses to the questionnaire. The descriptive approach was adopted, and the study sample consisted of 306 third-year high school students who answered the study tool electronically, and to verify the study hypotheses, 86 answers were chosen randomly, and the study tool consisted in a questionnaire of the attitudes of third secondary school students towards distance education in light of the Corona pandemic From the researchers' design, the data were processed statistically through the SPSS statistical program, and the results of the study concluded that the students ’attitudes were negative, and also found that there were no differences attributed to the gender variable (male - female), and to the absence of differences attributed to the division variable (literature - Science), and in light of their findings, researchers presented a number of proposals.

الكلمات المفتاحية

اتجاهات - تلاميذ – السنة الثالثة ثانوي – التعليم عن بعد – جائحة كورونا. ; Pupils ; Third year of high school ; Distance Learning ; Corona pandemic ; trends ; Pupils ; Third year of high school ; Distance Learning ; Corona pandemic