تنمية الموارد البشرية
Volume 16, Numéro 4, Pages 84-109
2021-12-27

أثر برنامج تدريبي قائم على مهارات الذكاء الوجداني لخفض مستوى الضغط النفسي لدى عينة من مدرسي الطور المتوسط

الكاتب : علي قويدري .

الملخص

تهدف الدراسة إلى قیاس أثر برنامج تدريبي قائم على مهارات الذكاء الوجداني لخفض مستوى الضغط النفسي لدى عينة من أساتذة التعليم المتوسط بولاية الأغواط، وقسمت عینة الدراسة إلى مجموعتین بطريقة عشوائية مجموعة تجریبیة :تتكون من (15) أستاذ يطبق عليهم برنامج تدريبي من إعداد الباحث، ومجموعة ضابطة :تتكون من (15) أستاذ لم یطبق عليهم البرنامج التدريبي، وقد استخدم الباحث مقیاس الذكاء الوجداني، ومقیاس الضغط النفسي، واستمارة تقییم الحصص التدريبية، وتوصلت نتائج الدراسة إلى:- وجود فروق بین متوسطات درجات المجموعتین التجریبیة والضابطة في القیاس البعدي بعد تطبیق البرنامج على مقیاس الذكاء الوجداني لصالح المجموعة التجریبیة، -وجود فروق بین متوسطات درجات المجموعتین التجریبیة والضابطة في القیاس البعدي بعد تطبیق البرنامج على مقیاس الضغط النفسي لصالح المجموعة الضابطة ،-وعدم وجود فروق بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياس التتبعي في كل من مقياس الذكاء الوجداني والضغط النفسي . الكلمات المفتاحية: ذكاء وجداني- ضغط نفسي،- برنامج-، تعليم - أستاذ تعليم متوسط. The study aims to measure the effect of a training program based on emotional intelligence skills to reduce the level of stress among a sample of middle education professors in the state of Laghouat, and the study sample was divided into two groups in a random way. Control: consisting of (15) professors who did not have the training program applied to them, and the researcher used the emotional intelligence measure, stress measure, and the evaluation session for the training sessions, and the results of the study found that there are differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post-measurement after applying the program On the emotional intelligence scale in favor of the experimental group, and the presence of differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post measurement after applying the program on the stress scale, in favor of the control group, And there were no differences between the mean scores of the experimental group in the successive measurement in both the emotional intelligence scale and the stress . Key words: emotional intelligence - stress - program- education- middle education professors

الكلمات المفتاحية

ذكاء وجداني- ضغط نفسي،- برنامج-، تعليم - أستاذ تعليم متوسط.