مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 6, Numéro 2, Pages 812-833
2021-09-20

الصلابة النفسية وعلاقتها بتوهم المرض لدى عينة من أساتذة التعليم الثانوي

الكاتب : علي قويدري . بومدين عاجب .

الملخص

- الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين الصلابة النفسية ومستوى توهم المرض لدى عينة من أساتذة التعليم الثانوي بولاية الأغواط ، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استعمال مقياس الصلابة النفسية ومقياس مينوسيتا المتعدد الأوجه لقياس توهم المرض. حيث تم تطبيقهما على عينة استطلاعية وقد أسفرت هذه الدراسة الإستطلاعية عن ملائمة المقياسين لأغراض الدراسة، وتمتعهما بثبات وصدق مقبولين. وفي الدراسة الأساسية المستندة إلى المنهج الوصفي تم تطبيق الدراسة على عينة عشوائية من أساتذة التعليم الثانوي بلغت 138 أستاذا . وقد أسفرت الدراسة على النتائج التالية: -توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين الصلابة النفسية وتوهم المرض لدى عينة الدراسة. - لا يوجد أثر للتفاعل بين الصلابة النفسية (مرتفع – منخفض) والنوع (ذكر-أنثى) على توهم المرض لدى عينة الدراسة. الكلمات المفتاحية: الصلابة النفسية ؛ توهم المرض ؛ التعليم الثانوي؛ التفاعل ؛ النوع Abstract: The study aimed to know the relationship between Hardiness Psychlogical and the level of Hypochondria among a sample of secondary education teachers in the state of Laghouat. To achieve the goals of the study, a measure was used to measure Hardiness Psychlogical and a multifaceted scale to measure Hypochondria. As they were applied to a Exploratory sample, this Exploratory study resulted in the suitability of the two scales for study purposes, and they enjoyed acceptable stability and validity sample. In the basic study based on the descriptive approach, the study was applied to a random sample of secondary education teachers, amounting to 138 professors. The study yielded the following results: -There is a statistically significant correlation between Hardiness Psychlogical and Hypochondria in the study sample. - There was no effect of the interaction between Hardiness Psychlogical (high - low) and gender (male - female) on Hypochondria in the study sample. Key words: Hardiness Psychlogical, Hypochondria, secondary education, interaction, gender

الكلمات المفتاحية

الصلابة النفسية ؛ توهم المرض ؛ التعليم الثانوي؛ التفاعل ؛ النوع