مجلة ضياء للبحوث النفسية والتربوية
Volume 2, Numéro 2, Pages 47-69
2022-01-15

الذكاءالوجداني وعلاقته بالإضطرابات السيكوسوماتية لدى عينة من طلبة الجامعة -دراسة ميدانية بولاية الأغواط-

الكاتب : علي قويدري . أمال العايش .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين مستوى الذكاء الوجداني والإضطرابات السيكوسوماتية لدى عينة من طلبة الجامعة بولاية الأغواط، ، تم تطبيق الدراسة على عينة من طلبة الجامعة بمدينة الأغواط بلغت 130 طالب وطالبة. وقد أسفرت الدراسة على النتائج التالية: -توجد علاقة سلبية بين الذكاء الوجداني ومقياس الإضطرابات السيكوسوماتية لدى العينة الكلية من الطلبة. - لا يوجد أثر دال إحصائيا للتفاعل بين الذكاء الوجداني (مرتفع – منخفض) ونوع الجنس (ذكر-أنثى) على الإضطرابات السيكوسوماتية لدى عينة الدراسة. - لا يوجد أثر دال إحصائيا للتفاعل بين الذكاء الوجداني (مرتفع – منخفض) والتخصص الدراسي (علمي-أدبي) على الإضطرابات السيكوسوماتية لدى عينة الدراسة. The current study aimed to know the relationship between the level of emotional intelligence and psychosomatic disorders in a sample of university students in the state of Laghouat, , the study was applied to a sample of university students in the city of Laghouat It reached 130 students. The study yielded the following results: - There is a negative relationship between emotional intelligence and the scale of psychosomatic disorders among the total sample of students. There was no statistically significant effect of the interaction between emotional intelligence (high - low) and gender (male - female) on psychosomatic disorders in the study sample. There is no statistically significant effect of the interaction between emotional intelligence (high - low) and academic specialization (scientific - literary) on psychosomatic disorders in the study sample.

الكلمات المفتاحية

ذكاء وجداني ؛ إضطرابات سيكوسوماتية ؛ تفاعل ؛ طلبة؛ جامعة