مجلة الإدارة والتنمية للبحوث والدراسات
Volume 10, Numéro 2, Pages 337-360
2021-12-01

أثر مصداقية الكلمة المنطوقة الالكترونية على اتخاذ قرار الشراء دراسة حالة: موقع Jumia بالجزائر

الكاتب : حاج محمد سهام . بناولة حكيم .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تحديد اثر مصداقية الكلمة المنطوقة الالكترونية على اتخاذ قرار الشراء لدى زبائن موقع JUMIA بالجزائر، من خلال التعرف على مدى اعتماد الزبائن على تجارب غيرهم وتعليقاتهم ،وما تقدمه مثل هذه المواقع من معلومات حول المنتجات للزبائن؛ ولتحقيق هدف الدراسة تم توزيع استبانة على عينة من زبائن الموقع تتكون من 118 مفردة ،مستخدمين برنامج الحزمة الإحصائية (SPSS 23) لتحليل بيانات الدراسة . ومن جملة النتائج المتوصل إليها وجود أثر ملحوظ لمصداقية الكلمة المنطوقة الالكترونية على اتخاذ قرار الشراء لدى زبائن موقع JUMIA بالجزائر ، وهو ما تم التماسه من خلال الاتفاق الملحوظ لأفراد العينة حول مدى أهمية مصداقية الكلمة المنطوقة على الموقع في تحديد قرارات الشراء لديهم من الموقع.  وأهم ما أوصت به الدراسة هو العمل على تشجيع زبائن الموقع بمشاركة تجاربهم وخبراتهم السابقة ، و توفير المعلومات الكاملة والمختلفة على المنتجات المطلوبة من قبل زوار الموقع، كما وجب نشر تجارب خدمة زبائن سابقين على الموقع من أجل مصداقية أكثر والعمل على تعزيز ثقة الزبون بخدمات الموقع من خلال عرض صور وفيديوهات استلام الزبائن لمنتجاتهم. الكلمات المفتاحية : مصداقية الكلمة المنطوقة الالكترونية، اتخاذ قرار الشراء، موقع JUMIA تصنيف JEL : L81 ، L14 Abstract: The purpose of this study was to determine the impact of the credibility of the electronic spoken word on the procurement decision for customers of JUMIA, in Algeria, by identifying the extent to which customers rely on other people's experiences, their comments, and the information such sites provide on products to customers. In order to achieve the objective of the study, a questionnaire prepared for this purpose was distributed to a sample of the site's clients to collect information on the subject of the study.The study sample consists of 118 individuals. The package statistics program has been used(SPSS 23) for analysing the responses of sample members. Among the results is an impact notable for the credibility of the electronic spoken word on the purchase decision of JUMIA customersAlgeria, which was sought through the remarkable agreement of the sample about how important the credibility of the word is spokenon the website in determining their purchase decisions from the site. The most important thing recommended by the study was to encourage clients of the site to share their previous experiences and expertise through the site's products, as well as the provision of full and varied information on products required by visitors, the site also had to post the experience of serving former customers on the site for more credibility and work on it, as well as enhance customer confidence in the site's services by displaying photos and videos of customers receiving their products. Keywords:Electronic spoken word credibility,Procurement decision, JUMIA website.

الكلمات المفتاحية

مصداقية ; الكلمة المنطوقة الالكترونية ; اتخاذ قرار الشراء ; موقع JUMIA