مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 9, Numéro 1, Pages 353-400

واقع الحقيبة المدرسية في الصفوف (1-6) من التعليم الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة من وجهة نظر المعلمين وأولياء أمور الطلبة: آثار الحقيبة المدرسية ذات الوزن الزائد على الطلبة وسبل علاجها

الكاتب : سعود مبارك البادري الدكتور .

الملخص

هدفت الدراسة للتعرف على معدل وزن الحقيبة المدرسية التي يحملها التلميذ في الصفوف (1-6) من التعليم الأساسي ووزنه ونسبة وزنها إلى وزنه، والكشف عن الفروق ذات دلالة إحصائية في متوسط وزن الحقيبة المدرسية ونسبتها إلى وزن الطلبة وفقا لمتغير النوع الاجتماعي في الصفوف (1-6) من التعليم الأساسي، والكشف عن الفروق ذات دلالة إحصائية في متوسط وزن الحقيبة المدرسية ونسبتها إلى وزن الطلبة وفقا لمتغير النوع الاجتماعي في بعض مدارس الصفوف (1-4) من التعليم الأساسي، والكشف عن الفروق ذات دلالة إحصائية في معدل وزن الحقيبة المدرسية وفقا لمتغير المدرسة في الصف الواحد. والتعرف على واقع الحقيبة المدرسية في الصفوف (1-6) من التعليم الأساسي، واستقصاء الآثار الناجمة عن حمل الحقيبة المدرسية ذات الوزن الزائد على طلبة الصفوف (1-6) من التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين وأولياء أمور الطلبة، والتعرف على مقترحات أفراد العينة المستهدفة للتخفيف من حمل الحقيبة المدرسية ذات الوزن الزائد على طلبة الصفوف (1-6) من التعليم الأساسي، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية في أبعاد الحقيبة المدرسية في الصفوف (1-6) من التعليم الأساسي وفقا لمتغيري الفئة المستهدفة والنوع الاجتماعي. تكونت عينة الدراسة من (389) طالبا وطالبة في محافظة جنوب الباطنة سيتم اخذ أوزانهم بواسطة ميزان الكتروني، كما طبقت استبانة واقع الحقيبة المدرسية في مدارس التعليم الأساسي على (332) ولي امر طلبة الصفوف (1-6)، و(514) معلما ومعلمة في مدارس التعليم الأساسي. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن نسبة وزن الحقيبة المدرسية إلى وزن الطالب تراوحت بين (27.65%-19%). كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط وزن الحقيبة المدرسية نسبة وزن الحقيبة المدرسية إلى وزن الطلبة وفقا لمتغير النوع الاجتماعي في الصفوف (1-6) من التعليم الأساسي، ووفقا لبعض مدارس الصفوف (1-4) من التعليم الأساسي، ووفقا لمتغير المدرسة في الصف الواحد. وتمثل واقع الحقيبة المدرسية في الصفوف (1-6) من التعليم الأساسي في أن التعامل مع الحقائب المدرسية الثقيلة يعد ظاهرة خطيرة في المدارس، وتلقيهم شكاوى كثيرة حول الحقيبة المدرسية ذات الوزن الزائد، ومن الآثار الناجمة عن حمل الحقيبة المدرسية ذات الوزن الزائد على طلبة الصفوف (1-6) من التعليم الأساسي الأضرار بعضلات الكتفين العلويين بسبب الضغط ومتاعب صحية وبدنية، واقترح أفراد العينة المستهدفة للتخفيف من حمل الحقيبة المدرسية ذات الوزن الزائد توعية التلاميذ بعدم وضع أحمال زائدة في الحقيبة، وإبلاغ التلاميذ مسبقا بالكتب المطلوب إحضارها، وتقليص زمن اليوم الدراسي إلى ست حصص في اليوم. كما كشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلاله إحصائية في أبعاد الحقيبة المدرسية وفقا لمتغير الفئة المستهدفة، بينما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية حول واقع الحقيبة المدرسية وآثارها ومقترحات أفراد العينة على مستوى أولياء الأمور لصالح الإناث، كما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية في بعدي مقترحات على مستوى المدرسة ومقترحات على مستوى الوزارة وفقا لمتغير النوع الاجتماعي. وفي ضوء تلك النتائج أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات. The study aimed to identify the average weight of the school bag carried by the pupil in grades (1-6) of the basic education and its weight and weight-to-weight ratio, detection of statistically significant differences in the average weight of the school bag and its ratio to the weight of students according to the gender variable in grades (1-6) of basic education, detection of statistically significant differences in the average weight of the school bag and its ratio to the weight of students according to gender variable in some schools in grades (1-4) of basic education, detection of statistically significant differences in the average weight of the school bag according to the school variable per grade, identify the reality of the school bag in grades (1-6) of basic education, investigating the effects of carrying overweight school bag on students in grades 1-6 of basic education from the point of view of teachers and parents of students, identify the proposals of members of the target sample to reduce the load of school bag overweight students in grades (1-6) of basic education and detecting statistically significant differences in the dimensions of school bag in grades (1-6) of basic education according to the variables of the target group and gender. The sample of the study consisted of (389) students in Al Batinah South Governorate, weights will be taken by electronic balance. The school bag questionnaire in basic education schools applied to (332) guardians of grades 1-6 and (514) teachers in basic education schools. The results of the study showed that the ratio of the weight of the school bag to the weight of the student ranged between (27.65% -19%), there are no statistically significant differences in the average weight of the school bag and the ratio of the weight of the school bag to the weight of students according to the gender variable in grades 1-6 of basic education, according to schools in grades (1-6) of basic education, and according to the school variable in grade. The reality of the school bag in grades (1-6) of basic education is that handling heavy school bags is a serious phenomenon in schools, and they receive many complaints about the overweight school bag. One of the effects of carrying an overweight school bag on students in grades 1-6 of basic education is the damage to the upper shoulder muscles due to stress and health and physical problems. The members of the targeted sample to reduce the load of school bag overweight to raise awareness of students not to put excessive load in the bag and inform students in advance of the books to bring, and reduce the time of the school day to six lessons per day. The results of the study revealed that there are no statistically significant differences in the dimensions of the school bag according to the target group variable, while there were statistically significant differences on the reality of the school bag and its effects and the suggestions of the sample members at the level of parents in favor of females. There were also no statistically significant differences in the following proposals at the school level and at the ministry level according to the gender variable. In light of the results of the study, the study recommended a set of recommendations.

الكلمات المفتاحية

الحقيبة المدرسية ; واقع الحقيبة المدرسية ; آثار الحقيبة المدرسية ; الوزن الزائد