آفاق علمية
Volume 13, Numéro 2, Pages 666-686
2021-04-28

ظاهرة السياحة في الجزائر: دراسة تحليلية بين المعطى الاقتصادي و الواقع الاجتماعي الثقافي

الكاتب : دريوش وداد . بن عاشور الزهرة .

الملخص

تجمع السياحة بين المستوى الاقتصادي والمستوى الاجتماعي الثقافي، وهي تمثل في وقتنا الحالي رهانا أساسيا يلقى الاهتمام لدى العديد من الدول والمجتمعات. و يبدو أن السياحة في واقع المجتمع الجزائري لم تصل بعد إلى مستوى اهتمام مجتمعي عام ولا تؤطر بتمثلات ثقافية تعمل على تثمينها. وعلى العموم، تتأرجح السياحة بين خطاب للسلطات العمومية تبثه وسائل الإعلام، يلح ويركز على الإنجازات على مستوى الهياكل المادية والموارد الطبيعية، لكن غالبا ما يتم إهمال الجوانب الاجتماعية الثقافية للسياحة، التي قد تساهم، لو تم التكفل بها كما يجب، في دفع هذا القطاع ليصبح قطاعا مساهما في الحركة الاقتصادية الشاملة للبلاد، و قد كان هدفنا من خلال هذا البحث أن نبين التمفصل بين المستويين الاقتصادي والاجتماعي الثقافي للسياحة، وما هو الواقع الفعلي فيما يخص السياحة في المرحلة الراهنة من تطور المجتمع الجزائري، حيث توصلت هذه المساهمة إلى وجود علاقة وطيدة بين المستويات الاجتماعية و الثقافية و الاقتصادية وبين السياحة ،بحيث لا يمكن للسياحة أن تنمو و تتطور لوحدها و بمعزل عن مختلف الجوانب التي ذكرناها، و يبدو مثلما بينت دراستنا أن الواقع الفعلي للسياحة في الجزائر لا يزال بعيدا عن كل ما من شانه ان يطور الفعل السياحي لدرجة يصبح إنشغال و اهتمام إقتصادي و ثقافي ، و بالتالي إجتماعي. Abstract : Tourism group together the economic level and the social cultural level, and she represents in our current. time the situations essential bets the interest finds with several thestates and the societies, and it appears that the tourism in reality of Algerian society has no reach General level of community attention, and it is not framed by cultural representations that work to value them. On the generality, tourism oscillates between a speech to the public authorities broadcast by the media, wish Emphasizes and focuses on achievements at the level of physical structures and natural resources, But the socio-cultural aspects of tourism are often neglected. Which would contribute if it was properly ensured in pushing this sector to become a sector contributing to the overall economic movement of the country, In this article, we will attempt to show the distinction between the economic and socio-cultural levels of tourism, and what is the effective reality regarding tourism in the current stage of the development of Algerian society. As this contribution reached a close relationship between the social, cultural and economic levels and between tourism, so that tourism cannot grow and develop on its own and in isolation from the various aspects that we mentioned, and it seems as our study showed that the actual reality of tourism in Algeria is still far from Everything that develops the tourist act to the point of becoming an economic, cultural, and therefore social concern and interest

الكلمات المفتاحية

السياحة، الثقافة السياحية، السياحة كقيمة اقتصادية، المورد البشري للسياحة، صورة الجزائر السياحية، وجهة الجزائر، الوعي الاجتماعي السياحي.