مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية

-development and human Resources Management Review -reseaches and Studies

Description

It is a scientific journal published every six months by the Laboratory of Organizational Development and Human Resources Management, designed to support scientific research by selecting the best and most interesting research and scientific studies, with the aim of promoting scientific research and to highlight the outputs, it targets researchers among teachers and students interested in Human Resources, organizational behavior and human resources management, tourism and hotel management, industrial relations, leadership and management, development, human factors and work environment, public management and social work. The journal is interested in serious, authentic and original themes conform to a scientific methodology in the three languages Arabic, French and English.

Annonce

الإسراع في تحكيم المقالات

تعلن إدارة  مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية بحوث ودراسات ،جميع المراجعين الإسراع في تقييم المقالات المسندة إليهم بما في ذلك المقالات التي تم تصحيحها  بعد المراجعة وأعيد إرسالها للمراجعين طالبي التعديل ..

 وبارك الله في الجميع 

23-09-2019


9

Volumes

20

Numéros

358

Articles


Predicting the effectiveness of individual performance within institutions: the planned behaviour theory test - A field study at The Sunlgaz institution of the wilaya of Mascara -

حطاب يمينة,  بلال ريم,  قصير بن سالم, 
2023-05-15

الملخص: This sine qua non study explored to test the explanatory power of the Planned Behavior Theory model in predicting the performance of individuals working at Sonelgaz entreprise –willaya of Mascara- by via the logistic regression technique. The sample included 109 individuals, and after applying the study tool the results revealed that there is a significant effect of the predicator variabled reperesented in the perceived self efficacy, which issues the effect on individual performance a dependent variable. سعت هذه الدراسة إلى اختبار القوة التفسيرية لنموذج نظرية السلوك المخطط في التنبؤ بأداء الأفراد العاملين بمؤسسة سونلغاز لولاية معسكر عن طريق تقنية الانحدار اللوجستي؛ على عينة مقدرة بـ 109 فرد، حيث أسفرت النتائج بعد تطبيق استبانة وجود تأثير معنوي للمتغيرات المنبئة المتمثلة في الفعالية الذاتية المدركة وتصور العوائد الذي تصدر التأثير؛ على فعالية الأداء الفردي كمتغير تابع.

الكلمات المفتاحية: individual performance effectiveness; planned behavior theory model; Ordinal logistic regression. ; فعالية الأداء الفردي؛ نموذج نظرية السلوك المخطط؛ الانحدار اللوجستي الترتيبي.


The role of the family in developing citizenship values دورالأسرة في تنمية قيم المواطنة

مبروك مريم, 
2024-01-06

الملخص: هذه الدراسة إلى الوقوف والتعرف على أهمية غرس وتنمية قيم المواطنة لدى الأفراد بفعل عملية التنشئة الاجتماعية وهذا بفضل الأداء الوظيفي التكاملي بين مؤسسات التنشئة الاجتماعية للمحافظة على تماسك وربط أجزاء البناء الاجتماعي و تحقيق وظائف المجتمع وكذا استقراره ، وتعد الأسرة باعتبارها مؤسسة اجتماعية تربوية تعليمية هي القائد هدفت التربوي و المسؤول الأول عن عملية بناء وتنمية قيم المواطنة لدى الناشئة وهذا ما يعكس الانتماء لهذا الوطن بكل أبعاده.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية:مؤسسة الأسرة،مؤسسات التنشئة الاجتماعية،القيادة الأسرية، تنمية قيم المواطنة، الدور التكاملي، الأداء الوظيفي. Key words: family institution, socialization institutions, family leadership, Developing citizenship values, complementary role, and job performance.


علاقة حوكمة الموارد البشرية بإدارة المخاطر الاجتماعية في المؤسسة الجزائرية "دراسة حالة الوكالة الجزائرية لترقية الاستثمار فرع البليدة"

عياش عبد الكريم,  سي أحمد نذير, 
2024-02-24

الملخص: ملخص: هدفت الدراسة الى التعرف على مفهوم الحوكمة وأهميتها، وكذا التعرف على ومفهوم حوكمة الموارد البشرية وكذا إدارة المخاطر الاجتماعية في المؤسسة، ومحاولة تحديد العلاقة بين كل من الحوكمة وإدارة المخاطر الاجتماعية، وكذا علاقة حوكمة الموارد البشرية بإدارة المخاطر الاجتماعية، ولهذا الغرض تم توزيع استبيان على عينة عشوائية حجمها 42 عامل، وتم استخدام SPSS في تحليل البيانات، حيث أظهرت النتائج التي تم التوصل إليها الى وجود علاقة طردية بين كل من الحوكمة وإدارة المخاطر الاجتماعية وكذا بين حوكمة الموارد البشرية وإدارة المخاطر الاجتماعية، بمعنى ان هناك تأثير إيجابي لكل من الحوكمة وحوكمة الموارد البشرية في إدارة المخاطر الاجتماعية في الوكالة الجزائرية لترقية الاستثمار فرع البليدة وتساعد كليهما في التقليل من المخاطر الاجتماعية . Abstract : The study aimed to identify the concept of governance and its importance, as well as to identify the concept of human resources governance as well as social risk management in the institution, and to try to determine the relationship between governance and social risk management, as well as the relationship of human resources governance with social risk management, and for this purpose a questionnaire was distributed to a random sample of 42 workers, and SPSS was used in data analysis, where the results showed a positive relationship between governance and social risk management as well as Between human resources governance and social risk management, in the sense that there is a positive impact of both governance and human resources governance in the management of social risks in the Algerian Agency for Investment Promotion Blida branch and both help reduce social risks..

الكلمات المفتاحية: إدارة ; حوكمة ; إدارة المخاطر الاجتماعية ; حوكمة الموارد البشرية ; Management ; Governance ; Social Risk Management ; Human Resources Governance


The Role of Job Satisfaction in Improving Job Performance: A Case Study of The Research Center in Applied Economics for Development

أملو سيف الإسلام,  ناقة نهلة, 
2024-01-11

Résumé: This study aims to test the relationship between job satisfaction on the one hand (as an independent variable) through a set of dimensions (pay, work content, satisfaction with supervision, satisfaction with fairness in obtaining promotion, satisfaction with colleagues and work groups, satisfaction with material working conditions). And the job performance of the center's employees (as a dependent variable) on the other hand, the study sample included three categories of employees (permanent researchers, research support users, contracting agents), where the Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) program was used to process the data, The results showed that there are A positive relationship between the job satisfaction of the center's employees and their job performance.

Mots clés: Job Satisfaction ; Job performance ; CREAD ; SPSS


المقاولةالنسائية في الجزائر بين مجابهة العراقيل وتحصيل الدعم والتحفيز

نساخ فاطمة, 
2024-05-01

الملخص: تشهد الساحة الاقتصادية مؤخرا حركية كبيرة فيما يخص المقاولاتية بشكل عام والمقاولاتية النسائية على وجه الخصوص وذلك قصد المشاركة في دفع عجلة التنمية الشاملة والمساهمة في الانتعاش الاقتصادي للبلد وهوالتوجه والمسعى الحثيث للقائمين على القطاع الاقتصادي نحو تجسيده في الميدان نظرا لما يتوفر عليه من آفاق كبيرة وواعدة في المجال الاقتصادي، وعليه تهدف هذه الورقة البحثية لمناقشة واقع المقاولة النسائية في الجزائر من حيث التشجع والدعم والعراقيل التي تواجهها هذه الاخيرة Recently, there has been significant activity in the economic sector, particularly in entrepreneurship in general, and specifically in women entrepreneurship. This is aimed at contributing to comprehensive development and economic revitalization of the country. It represents the persistent pursuit and aspiration of those involved in the economic sector to materialize their objectives in the field, considering the significant and promising prospects it offers in the economic domain. Accordingly, this research paper aims to discuss the reality of women entrepreneurship in Algeria in terms of encouragement, support, and the obstacles faced by these entrepreneurs.

الكلمات المفتاحية: المقاولة ; المقاولة النسوية ; آليات الدعم والتحفيز


دور الجامعة في تحقيق التنمية المستدامة دراسة ميدانية بجامعة لونيسي علي-البليدة2

المكرفي ميلود,  معاش الطيب, 
2024-01-31

الملخص: تناقش هذه الدراسة دور الجامعة في تحقيق التنمية المستدامة من خلال التركيز على الابتكار وريادة الأعمال، حيث يعد تحقيق التنمية المستدامة أحد التحديات الرئيسية التي تواجه المجتمعات في ظل التغيرات الاقتصادية والاجتماعية السريعة، ويلعب الابتكار والريادة دورا حيويا في تحسين الأوضاع الاقتصادية والاجتماعية من خلال تقديم حلول للتحديات المعقدة التي تواجه المجتمعات كالفقر والبطالة. تعتبر الجامعة المحرك الأساسي للابتكار والريادة باعتبارها مركزا للعلم والمعرفة وتساهم في تطوير النخبة المؤهلة وتحفيز الأفكار الإبداعية، كما تعمل الجامعة على تكوين بيئة حاضنة للابتكار وتشجيع طلبتها وأعضاء هيئة التدريس على تطوير حلول مستدامة للتحديات الاقتصادية والاجتماعية، حيث تسهم ريادة الأعمال في إنشاء مؤسسات صغيرة ومتوسطة وخلق فرص عمل جديدة مما يحد من معدلات الفقر والبطالة ويسهم في تحقيق التنمية الاقتصادية والاجتماعية. This study discusses the University's role in achieving sustainable development by focusing on innovation and entrepreneurship. Achieving sustainable development is one of the major challenges facing societies in the context of rapid economic and social changes. Innovation and leadership play a vital role in improving economic and social conditions by providing solutions to complex challenges facing societies such as poverty and unemployment. The University is the primary driver of innovation and leadership as a center of science and knowledge and contributes to the development of elite qualified and stimulating creative ideas The University also works to create an innovative environment and encourage its students and faculty to develop sustainable solutions to economic and social challenges. Entrepreneurship contributes to the creation of small and medium-sized enterprises and the creation of new jobs, reducing poverty and unemployment rates and contributing to economic and social development.

الكلمات المفتاحية: التنمية المستدامة ; الجامعة ; الابتكار ; ريادة الأعمال ; التدريب


العمل النسوي بالقطاع غير المنظم: خيار استراتيجي وإدراك عقلاني AlHurraTxtBold Feminist work in the informal sector: a strategic choice and rational perception

روان مليكة, 
2024-02-24

الملخص: تهدف الدراسة الى تحقيق مجموعة اهداف تتعلق بالتعرف على الدوافع و الآثار المترتبة على عمل المرأة بالقطاع غير المنظم, هذا القطاع الذي تمارس فيه أدوارا اقتصادية و نشاطات متعددة (الكفاف البيتية, العمل بالمنزل...), و كذا التعرف على انعكاس هذا العمل على تغير مكانتها الاجتماعية من وراء المكسب المادي الذي تشارك به في دعم اسرتها. ومنهجيا قمنا بطرح سؤال هام نتساءل فيه عن: محددات السوق الغير نظامية؟ وعن انعكاسات عمل المرأة على النسق الأسري؟. وكيف تغيرت مكانتها الاجتماعية من خلال هذا الخيار المهني الاستراتيجي؟ The study aims to achieve a set of objectives related to identifying the motives and effects of women's work in the unorganized sector, this sector in which they exercise economic roles and multiple activities (home subsistence, home work...), as well as identifying the reflection of this work on changing Her social standing is behind the financial gain that she participates in supporting her family. And methodically, we have asked an important question in which we ask: the determinants of the informal market? And about the repercussions of women's work on the family system? And how has their social status changed through this strategic vocational choice?

الكلمات المفتاحية: عمل المرأة، سوق العمل، السوق الغير منظم، النسق الأسري، المشاركة الاجتماعية. ; Women's work, the labor market, the unregulated market, the family system, social participation.


Medical error and the responsibility of the health institution

بوتفنوشات حياة, 
2024-01-06

الملخص: We are currently living a very tragic phenomenon which is known as Medical errors. Indeed, this phenomenon affects the health and life of human beings through medical errors that doctors or medical teams may make while doing their duties. Medicine is considered among the noblest tasks or professions. However, sometime, as a result of negligence, carelessness or defaults while performing this task; the image that we may have of that doctor or any health employee within his jurisdiction may change. When the patient goes to the hospital, he places all his trust in those supervising him and surrenders himself to the doctor without any hesitation with the intention of treatment and recovery. But unfortunately, sometimes the condition of that patient may deteriorate and become even worse as a result of some medical error. In this context, we are going through this article to address the concept of medical error, and identify its various types and even the reasons leading to it.With reference to medical responsibility and who bears the consequences of that act. Is he the person directly supervising that patient, represented by the doctor who was assigned? By treating him or representing him by the health institution in which he performs his job as a subordinate to it, with a focus on the public health institution. نعيش في الآونة الأخيرة ظاهرة أقل ما يمكن القول عنها بالمأساوية، كيف لا و هي تمس صحة و حياة الإنسان من خلال الأخطاء الطبية التي يقع فيها الأطباء أو الفريق الطبي أثناء ممارسة مهامهم و التي تعد من أنبل المهام أو المهن، لكن و في بعض الأحيان و نتيجة التهاون أو الإهمال أو التقصير أثناء مزاولة تلك المهمة فقد تتغير الصورة التي قد نكنها لذلك الطبيب أو أي موظف صحي ضمن اختصاصه . فالمريض حين لجوئه للمستشفى يضع كل الثقة في الذين يشرفون عليه و يسلم نفسه للطبيب بدون أي تردد بنية العلاج و الشفاء على يديه لكن و للأسف و في بعض الأحيان قد تتدهور حالة ذلك المريض و تسوء أكثر نتيجة خطأ طبي ما. و في هذا السياق سنحاول من خلال هذا المقال التطرق لمفهوم الخطأ الطبي، و التعرف على مختلف أنواعه و حتى الأسباب المؤدية إلى ذلك مع الإشارة إلى المسؤولية الطبية و من يتحمل نتيجة ذلك الفعل هل هو الشخص المشرف مباشرة على ذلك المريض و المتمثل في الطبيب الذي كلف بمعالجته أو تنوب عليه المؤسسة الصحية الذي يزاول بها وظيفته بصفة التبعية لها مع التركيز على المؤسسة الصحية العمومية.

الكلمات المفتاحية: medical error ; health ; health institution ; , medical liability ; الخطأ الطبي ; الصحة ; المؤسسة الصحية ; المسؤولية الطبية


The Nature of Educational Assessment in the Educational Process: Types and Methods

بشكيط سومية,  شتوي يوسف, 
2024-01-07

الملخص: This current study discusses the importance of educational assessment in the educational process. It is an integral part of the educational process, enhancing the quality of education and the skills of learners. Assessment is applied at various educational stages, and the effectiveness of the educational process is a result of the assessment process. Through assessment, planned actions by the teacher are revealed, enabling them to achieve the specified competencies. The educational system aims to develop the learner's critical and creative thinking from various aspects (intellectual, moral, social, and psychological) by focusing on this essential component and establishing departments that include it and its procedural methods for implementation. It has become a part of curricula and educational programs, whether related to teacher training or equipping learners with high-quality skills for effective performance within the classroom. Based on the above, some questions are posed: What is the concept of educational assessment? What is the significance of educational assessment? What is the relationship between assessment, evaluation, and measurement? What are the types of educational assessment based on the timing of application? What are the educational methods of assessment? تتناول الدراسة الحالية أهمية التقويم التربوي في العملية التعليمية فهو الجزء الذي لا ينفك عنها بل يسايرها والمحسن لجودة التعليم ومهارات المتعلمين. يتم تطبيقه في مختلف المراحل التعليمية، فنجاع العملية التعليمية ماهي إلا نتيجة تنفيذ عملية التقويم الذي من خلاله يتم الكشف عن الإجراءات المخططة من طرف المعلم التي تمكنه من الوصول إلى الكفاءات المسطرة المراد تحقيقها. فالمنظومة التربوية تهدف الى تطوير فكر المتعلم ومهاراته الإبداعية الناقدة هذا من مختلف الجوانب (عقليًا، أخلاقيًا، اجتماعيًا، ونفسيًا)، عبر الاهتمام بهذا المكون الجوهري بإنشاء أقسام تتضمنه وأساليبه الإجرائية لتطبيقه، فأصبح جزء من المقررات والبرامج الدراسية سواء تعلق الأمر بالتدريب التكويني للمعلم أو المتعلمين في إكسابهم مهارات ذات جودة في الأداء الفعلي داخل الفصل. وانطلاقا مما سبق تم طرح بعض التساؤلات التالية: ما مفهوم التقويم التربوي؟فيما تكمن أهمية التقويم التربوي؟ وما هي العلاقة القائمة بين التقويم والتقييم والقياس؟ وما هي أنواع التقويم التربوي وفق الوقت الذي يتم فيه؟ وما هي الأساليب التعليمية للتقويم التربوي؟

الكلمات المفتاحية: Key words: Assessment; Educational Assessment; Evaluation; Measurement; Educational Process. ; الكلمات المفتاحية: التقويم؛ التقويم التربوي؛ التقييم؛ القياس؛ العملية التعليمية.


The role of transactional leadership style in the level of job performance of employees

بهاز لويزة, 
2024-01-08

Résumé: Abstract: In this study, we will attempt to study the role of the transactional leadership style in influencing the level of job performance of employees, through exposure to the concepts related to the two variables of the study, represented by the independent variable, which is transactional leadership, and the dependent variable, which is job performance, and based on the evaluation and criticism of previous studies related to studying the impact between them. Finally, we concluded that transactional leadership has an important role in raising the level of job performance of employees in organizations through: conditional reward, conditional punishment, management by exception method, Providing performance requirements .

Mots clés: leadership, participatory، performance, functional, employees


دور الحوافز في تعزيز القيم التنظيمية

بن ملوكة اسماعيل,  دريدش حلمي, 
2024-03-08

الملخص: تهدف هذه الدراسة للكشف عن العلاقة بين متغيري الحوافز وقيم العمل التنظيمية الايجابية المتمثلة في التعاون والانضباط والانتماء, وتقصد دراستنا مؤسسة ذات طابع اقتصادي من اجل استكشاف الظاهرة أكثر إذ أن جل الدراسات السابقة والتي هي في حد علم الباحث , تطرقت إلى الموضوع من الجانب الاقتصادي,حيث اخترنا فرع من فروع مؤسسة الاتصالات بولاية الجلفة, وتم اختيار طريقة الحصر الشامل لدراسة مجتمع البحث نظرا لصغره ومحدوديته حيث بلغ مجموع المبحوثين كلهم 66 مفردة, كما قمنا بالاستعانة بأداة الاستبيان لجمع البيانات والمعطيات الدالة على الدراسة,وتم التوصل إلى نتائج عدة ومن أهمها وجود علاقة واضحة بين الحوافز المقدمة و تعزيزها لقيم العمل الايجابية. Abstract : This study aims to reveal the relationship between the incentives variables and the positive organizational work values of cooperation, discipline and affiliation, and our study means an economic institution in order to explore the phenomenon more, as most of the previous studies, which are in the limit of the researcher's knowledge, touched on the subject from the economic side, where We chose a branch of the Telecommunications Corporation in the state of Djelfa, and the comprehensive method of inventory was chosen to study the research community due to its smallness and limited, as the total number of researchers reached 66 singles, and we also used the questionnaire tool to collect data and data indicating the study, and several results were reached, the most important of which is the presence of a clear relationship Between the incentives provided and strengthening them for positive work values.

الكلمات المفتاحية: الح ; افز ; القيم التنظيمية ; التنظيم


الحوكمة الاتصالية في البلدية (مدخل مفاهيمي)

شرقـــي عمــــر, 
2024-01-17

الملخص: هذا المقال الذي بين أيدينا هو محاولة إثراء الحقل العلمي المفاهيمي فيما تعلق بالحوكمة بشكل عام، وبالضبط في أحد أشكالها أو فروعها، ألا وهو الحوكمة الاتصالية، وبالضبط الحوكمة الاتصالية في البلديات. هذه المحاولة تتضمن صياغة مفهوم للحوكمة الاتصالية، كما تتضمن تصورا للحوكمة الاتصالية في أحد أهم مؤسسات الدولة وهي المجالس المحلية المنتخبة، وهذا من خلال عرض الأهداف المتوخاة منها، وتحديد الأطراف المساهمة فيها، والمحددات التي تقوم عليها، وأيضا المؤشرات التي يمكن اعتمادها كمعايير لمتابعة مدى تحقيقها وتطبيقها. ولقد انتهجنا في دراستنا هاته منهجا وصفيا مقارنا، حيث وصفنا الظاهرة المدروسة وأجرينا مقارنة بغيرها، وهذا لتميزها، وتحديد مكوناتها. وقد توصلنا إلى أنه من الضروري الالتزام بهذا النمط من الحوكمة في المجالس المحلية المنتخبة، وذلك لما له من أثر ومردود على الاتصال التنظيمي فيها من حيث رفع كفاءة الاتصال، استرجاع الثقة، المزيد من المشاركة في فهم التوجهات وصناعة السياسات.

الكلمات المفتاحية: الح ; الحكمة ; الحكمة الاتصالية ; الحكمة الإلكتر ; نية ; أطراف الح ; كمة الاتصالية ; البلدية


دور الالتزام التنظيمي في التخفيف من الاغتراب الوظيفي للمرأة العاملة دراسة ميدانية للعاملات بالمؤسسة العمومية الاستشفائية لدائرة قصر الشلالة-تيارت- The role of organizational commitment in alleviating job alienation for working women A field study of female workers in the public hospital institution of the Chalala Palace-Tiaret district.

طيفور حنان,  مقراني الهاشمي, 
2024-05-13

الملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور الالتزام التنظيمي في التخفيف من الاغتراب الوظيفي للمرأة العاملة في القطاع الصحي من خلال إتباع المنهج الوصفي وتوزيع الاستمارة على عينة قصدية مكونة من 42 عاملة موزعة على (ممرضة، عاملة إدارة)، وقد توصلنا إلى أن العاملات في القطاع الصحي لدائرة قصر الشلالة لديهن التزام اتجاه المؤسسة التي يعملن بها ويرغبن بالاستمرار فيها حتى وان واجهتهن بعض العواقب، كما أنهن يلتزمن بالمعايير والقيم المتعلقة بها ولو كان لديهن شعور بنوع من الاغتراب الوظيفي وبالتالي تتحقق الفرضية القائلة بأن الالتزام التنظيمي يخفف من الاغتراب الوظيفي للمرأة العاملة. Abstract : The study aimed to reveal the role of organizational commitment in alleviating job alienation for women working in the health sector by following the descriptive approach and distributing the questionnaire to a purposive sample of 42 female workers distributed among (nurse, administration worker). We concluded that female workers in the health sector of the department Qasr Al-Shalala women have a commitment to the organization in which they work and want to continue in it even if they face some consequences. They also adhere to the standards and values related to it even if they feel a kind of job alienation, and thus the hypothesis is fulfilled that organizational commitment reduces the job alienation of working women.

الكلمات المفتاحية: الالتزام التنظيمي- الالتزام الاستمراري- الالتزام المعياري- الاغتراب الوظيفي- المرأة العاملة. ; organizational commitment - continuity commitment - normative commitment - job alienation - working women.


ظاهرة الموضة ومواقع التواصل الاجتماعي

شاهد عبد القادر,  سبعون سعيد, 
2024-03-08

الملخص: تهدف هذه المساهمة إلى معرفة مدى تأثير وسائل التواصل الإجتماعي في إنتشار ظاهرة الموضة في المجتمع الجزائري، حيث قمنا بإجراء دراسة على عينة من طلبة جامعة البليدة -2- لونيسي علي، كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية ولتحقيق غرضنا قمنا بوضع استبيان ثم عرضناه على متابعي أخبار الموضة في مواقع التواصل الإجتماعي حيث ضمت عينتنا 50 طالبا (ة)، وقد بينت دراستنا أن هناك اهتمام متزايد بالموضة على مستوى اللباس، المكياج، أشكال تصفيف الشعر والإكسسوارات من طرف الطلبة، و بالرغم من هذا الإهتمام إلا أن أغلب أفراد العينة كانت مواقفهم متحفظة، إنطلاقا من أشكال الوعي الاجتماعي بخصوص التعامل مع الجسد. Abstract : This contribution aims to know the extent of the impact of social media on the spread of the fashion phenomenon in Algerian society, where we conducted a study on a sample of students from the University of Blida -2- Lounisi Ali, Faculty of Humanities and Social Sciences. To achieve our purpose, we developed a questionnaire and then presented it to followers of fashion news on social media, as our sample included 50 students (a). Our study showed that there is an increasing interest in fashion at the level of dress, make-up, forms of hairdressing and accessories on the part of the students, and despite this interest, most of the respondents had conservative attitudes, based on forms of social awareness regarding dealing with the body.

الكلمات المفتاحية: مواقع التواصل الاجتماعي، الموضة، المجتمع الجزائري، الوعي الاجتماعي، الطلبة الجامعيين.


اسباب تنامي ظاهرة الشائعات بمواقع التواصل الاجتماعي - دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة محمد لمين دباغين 2 سطيف

غاوي فارس,  عيسات العمري, 
2024-01-08

الملخص: ملخص: تهدف الدراسة الحالية الى التعرف على اسباب تنامي الشائعات بمواقع التواصل الاجتماعي من وجهة نظر طلبة محمد لمين دباغين 2 سطيف ، استخدم المنهج الوصفي حيث كانت الاستبانة هي الاداة ، وذلك على عينة مكونة من 40 طالبا وطالبة ، اظهرت نتائج الدراسة ان اكثر مواقع التواصل الاجتماعي مصدرا للأخبار والمعلومات وايضا نشرا للشائعات هو موقع الفيس بوك وان اكثر انواع الشائعات انتشارا في شبكات التواصل الاجتماعي هي الشائعات الاجتماعية ، كما بينت نتائج الدراسة ان من بين خصائص مواقع التواصل الاجتماعي ، السهولة والسرعة في استخدامها وكذا العدد الكبير من المستخدمين لها دور كبير في تنامي الشائعات بها ، اظهرت النتائج ان اهم سبب لانتشار الشائعات هو غياب الوعي لدى المستخدمين الذين ينشرون ويتبادلون اخبار غير متأكدين من صحتها ، كما ان عاملي ضعف الرقابة على ما ينشر وغياب الاخبار والمعلومات يسهم بدرجة كبيرة في انتشار الشائعات بمواقع التواصل الاجتماعي. Abstract : The current study aims to identify the reasons for the growth of rumors on social networking sites from the point of view of students Mohamed Lamine Dabbaghin 2 Setif, using the descriptive approach where the questionnaire was the tool, on a sample of 40 students, the results of the study showed that the most social networking sites source of news and information and also the dissemination of rumors is Facebook and that the most widespread types of rumors in social networks are social rumors, as shown by the results of the study Among the characteristics of social networking sites, ease and speed in their use, as well as the large number of users have a major role in the growth of rumors in them, the results showed that the most important reason for the spread of rumors is the lack of awareness among users who publish and exchange news unsure of its authenticity, and the factors of weak control over what is published and the absence of news and information contribute greatly to the spread of rumors on social networking sites.

الكلمات المفتاحية: لكلمات المفتاحية: تنامي ، الشائعات ، مواقع التواصل الاجتماعي ; Key words: growing, rumors, social networking sites.


The Significance of Social Protection and its Role in Facilitating Occupational Satisfaction: A Socio professional Examination

Kessour Assia, 
2024-03-30

الملخص: This article explores the relationship between social protection and occupational satisfaction in organizational contexts. It emphasizes the critical role of the human element in organizations, which is essential for achieving the organization's goals. Most organizations dedicate their resources to create a suitable work environment, provide training, and offer social protection, including addressing various needs. Social protection involves mechanisms based on solidarity and mutual support, safeguarding individuals from social risks like illness, poverty, unemployment, and workplace hazards. It also extends to retirees and individuals with special needs. Occupational satisfaction in the professional domain is achieved through addressing individual concerns and ensuring social protection. This article يتناول هذا المقال موضوع الحماية الاجتماعية للأفراد داخل المنظمات وعلاقتها بالرضى الوظيفي، حيث يدور في السياق المهني نفسه وعلاقته بالأفراد من خلال التأكيد على أهمية العنصر البشري في المنظمات التي تساهم في تنفيذ أنشطة المنظمة وتحقيق أهدافها، فإن أغلب هذه المنظمات تحاول أن تسخر كل مجوداتها ومختلف وسائلها لتوفير الجو المناسب والملائم داخل المنظمة والحرص على تدريبهم وإكسابهم المهارات المختلفة بالإضافة إلى توفير الحماية لهم وتلبية احتياجاتهم، فالحماية الاجتماعية تشمل مجموعة من الآليات التي ترتكز على مبدأ التضامن والتكافل والتي تضمن للأفراد الحماية من الأخطار الاجتماعية، المتمثلة أساسا في الأمراض والفقر والبطالة والمخاطر التي قد تنجم أثناء العمل، والتكفل بالمتقاعدين وذوي احتياجات الخاصة. ولبلوغ درجة الرضى عند الأفراد في الوسط المهني وهي غاية كل مؤسسة في الوصول إلى الأداء الفعال والكفاءة العالية، فإن المحرك الأساسي لدافعية الأفراد لأداء العمل بجدية لا يتم إلى بالاهتمام بمشاكلهم وتوفير الحماية الاجتماعية لهم، وهي أهم محاور هذا المقال الذي يقترب من المقاربة النظرية ويوضح النقاط التي يتضمنها موضوع الحماية الاجتماعية ودورها في تحقيق الرضى الوظيفي.

الكلمات المفتاحية: : البيئة المهنية، الحماية الاجتماعية، المورد البشري، الرضى الوظيفي ; Professional Environment, Social Protection, Human Capital, Occupational Satisfaction.


التمكين الوظيفي كأحد روافد التنمية المجتمعية المستدامة .دراسة ميدانية للمواظفين المدنيين في الاردن

بلعيدي منال,  رتيمي الفضيل, 
2024-02-25

الملخص: ملخص : يسعى هذا البحث إلى استكشاف وفهم عمق العلاقة بين التمكين الوظيفي والتنمية المجتمعية المستدامة. وتم التركيز على كيف يمكن للتمكين الوظيفي أن يكون عاملًا رئيسيًا في تعزيز التنمية على المدى الطويل، وكيف يمكن أن يلعب دورًا فاعلًا في تحقيق التوازن للأبعاد الاقتصادية للمجتمع. يتبع هذا البحث منهجية وصفية كمية، حيث يقوم على جمع البيانات الكمية من خلال أداة البحث وتحليلها. يعتمد البحث على الاستبانة كأداة لجمع البيانات من خلال توزيعها على عينة البحث من الموظفين الحكوميين في الأردن. تكونت عينة البحث من 100 موظف من خمسة وزارات حكومية. أظهرت نتائج الدراسة أن متغيرات التمكين الوظيفي (تطوير القدرات الفردية والتمكين الاقتصادي) اثرت بشكل عالي التنمية المجتمعية المستدامة، في حين لم تؤثر متغيرات (تطوير العمل الجماعي والتمكين من المشاركة في القيادة) على التنمية المجتمعية المستدامة. أظهرت الدراسة أيضا أن هناك نقص في مشاركة الافراد بالقيادة، ونقص في التمكين الاقتصادي على المدى الطويل للوظيفة العامة، مع وجود تمكين متوسط لتنمية القدرات الفردية في الدوائر الحكومية.

الكلمات المفتاحية: التنمية المستدامة ; التمكين الوظيفي ; لتنمية المستدامة الاجتماعية


تأثير مستوى العدالة التنظيمية على مستوى التذمر المهني في الادارات الجزائري، كلية الآداب واللغات الأجنبية بجامعة البليدة 2 نموذجا

زرف سميرة,  أوموسى ذهبية, 
2024-04-27

الملخص: تسعى هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير مستوى العدالة التنظيمية على مستوى التذمر المهني في الإدارات الجزائرية، حيث تمت الدراسة في كلية الآداب واللغات جامعة البليدة2، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استمارة لغرض جمع البيانات، وتم توجيهها إلى كل أفراد مجتمع الدراسة بتطبيق المسح الشامل، استخدمنا الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) لتحليل البيانات ومن أجل معرفة أثر العدالة التنظيمية بأبعادها على مستوى التذمر المهني. وقد توصلت الدراسة إلى وجود مستوى منخفض من العدالة التنظيمية من المؤسسة محل الدراسة، نظرا لضعف تطبيق الإجراءات الإدارية بعدالة وموضوعية، ما أدى إلى خلق سلوك سلبي لدى الموظفين وارتفاع في مستوى التذمر المهني. This study seeks to determine the extent of the impact of the level of organizational justice on the level of professional complaints in Algerian administrations. The study was conducted at the Faculty of Arts and Languages, University of Blida2. To achieve the objectives of the study, a form was designed for the purpose of collecting data, and it was directed to all members of the study population by applying the comprehensive survey. We used The Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) to analyze data and determine the impact of organizational justice and its dimensions on the level of professional complaints. The study concluded that there is a low level of organizational justice from the institution under study, due to the weakness of applying administrative procedures fairly and objectively, which led to the creation of negative behavior among employees and an increase in the level of professional complaints

الكلمات المفتاحية: العدالة التنظيمية، العدالة الاجرائية، العدالة التوزيعية، العدالة التفاعلية، التذمر المهني.


إستراتيجيات إدارة المخاطر النفسية والاجتماعية في بيئة العمل -نحو تطوير ثقافة السلامة والصحة المهنية-

ابراهيم حداد, 
2024-04-27

الملخص: تهدف هذه الدراسة الحالية إلى التعرف على الاستراتيجيات المحتملة لإدارة الأخطار المهنية النفسية والاجتماعية والتي يحتمل أن يتعرض لها بعض العمال في بيئة العمل بصفة دورية، بالرغم من وجود تعليمات وأنظمة السلامة المهنية، إلا هذا لا يعني أن العامل غير معرض للمخاطر المهنية وعليه يجب حماية العمال من المخاطر المهنية التي قد يتعرضون لها. ويمكن تحقيق ذلك من خلال عملية إدارة المخاطر، والتي تتضمن تحليل المخاطر وتقييم المخاطر وممارسات الوقاية من المخاطر ومكافحتها. من أجل تنفيذ عملية إدارة مخاطر فعالة، من الضروري أن يكون لدينا فهم واضح للسياق القانوني والمفاهيم وتحليل المخاطر وعمليات التقييم والوقاية والسيطرة والدور الذي يلعبه جميع المعنيين. ومن المرغوب فيه أيضًا أن ترتكز إدارة المخاطر على منهجيات قوية ومختبرة للوصول إلى ثقافة السلامة والصحة المهنية. This current study aims to identify potential strategies for managing the psychological and social occupational hazards that some workers are likely to be exposed to in the work environment on a periodic basis. Despite the existence of occupational safety instructions and regulations, this does not mean that the worker is not exposed to occupational hazards, and therefore workers must be protected from Occupational risks to which they may be exposed. This can be achieved through the risk management process, which includes risk analysis, risk assessment, and risk prevention and control practices. In order to implement an effective risk management process, it is essential to have a clear understanding of the legal context, concepts, risk analysis, assessment, prevention and control processes and the role played by all involved. It is also desirable that risk management be based on robust and tested methodologies to achieve a culture of occupational safety and health.

الكلمات المفتاحية: الاستراتيجيات ; إدارة المخاطر المهنية النفسية والاجتماعية ; ثقافة السلامة ; الصحة المهنية


اتجاهات طلبة جامعة سكيكدة نحو التعليم الالكتروني: منصة موودل (دراسة ميدانية على عينة لطلبة سنة أولى ماستر تخصص إعلام آلي)

سليماني عزالدين,  مدبحي سلمى, 
2024-04-30

الملخص: تكمن أهمية هذه الدراسة في توعية الطلبة والأساتذة الى ضرورة مواكبة التعليم الالكتروني على اعتبار انه يساعد في دعم وتزويد العملية التعليمية بمختلف الوسائط، مما يسهل من طريقة الولوج الي المعلومة في حينها ومن مصادرها الأساسية، وبالتالي يساهم في زيادة مستوى الاستيعاب لدى الطالب، وذلك لما يتوفر عليه أي التعليم الالكتروني من خصائص ومميزات تجعله يحظى باهتمام الكثير من المشتغلين في مجال التعليم. The importance of the study lies in making students and professors aware of the necessity of keeping up with e-learning, given that it helps support and provide the educational process with various media, which helps access to information at a timely manner and from its primary sources, and thus helps increase the student’s level of comprehension, because it has any E-learning has characteristics and advantages that make it of interest to many people working in the field of education.

الكلمات المفتاحية: الاتجاه ، التعلم الالكتروني، الطالب الجامعي. ; Trend, e-learning, university student.


The role of re-education centers in achieving social harmony For delinquent teenage girls

مقاتلي جويدة, 
2024-04-15

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تقصي دور مراكز إعادة التربية الخاصة بالقاصرات الجانحات، واللواتي ارتكبن جنح يعاقب عليها القانون، الأمر الذي انجر عنه تواجدهن بهذه المراكز والتي تسعى لتقديم كافة أنواع الرعاية والخدمات المتنوعة بقصد تحسين سلوك الأحداث والعمل على إعادة إدماجهم اجتماعيا. وقد تم اختيار عينة البحث بطريقة مقصودة، قمنا بتطبيق جزء من مقياس الشخصية لمحمود عطية هنا، والذي يقيس التوافق النفسي والاجتماعي، وتم الاستعانة باختبار (ت) لدراسة الفروق في الدرجات بين العينتين، وبعد المعالجة الإحصائية، فقد تبين بعدم وجود فروق بين العينتين فيما يخص التوافق الاجتماعي، بمعنى أن مراكز إعادة التربية وبمختلف خدماتها وإمكانياتها، لم تصل بالمراهقات الجانحات إلى حد مقبول من إعادة إدماجهن، واستعادة توافقهن الاجتماعي، وهو ما حال دون تحقق فرضية البحث والقائلة بوجود فروق. This study aims to investigate the role of Special re-education centers for juvenile delinquents, who have committed misdemeanors punishable by law, which resulted in their presence in these centers, which seek to provide all kinds of care and various services in order to improve the behavior of juveniles and work to reintegrate them socially. The research sample was chosen in an intentional way, we applied part of Mahmoud Attiya's personality scale here, which measures psychological and social compatibility, and the test (T) was used to study the differences in grades between the two samples, and after statistical processing, it was found that there were no differences between the two samples in terms of social compatibility, meaning that the re-education centers and their various services and capabilities, did not reach delinquent adolescents to an acceptable extent of their reintegration, and restore their social compatibility, which prevented the research hypothesis that there are differences.

الكلمات المفتاحية: Delinquency, re-education centers, adolescence, social compatibility.


دور الرمنة في تحسين الحدمة العمومية في الادارة الجزائرية.الوكالة الولائية لتشغيل بسكيكدة نموذجا

مرابط رشيد, 
2024-05-24

Résumé: Service in the Algerian administration through a field analytical study in the Directorate of Employment in Skikda, which identified a set of plans and strategies aimed at digitizing it and improving its public service. To achieve the objectives of the study, we used the descriptive analytical approach, and the research tools were: The form, observation, and interview. The application of the digital project brings the administration closer to citizens by facilitating access to administrative files. This will build a successful communication relationship between the administration and citizens and improve the public facility, by controlling modern mechanisms of information technology, and from this standpoint. Public authorities have monitored all possibilities to implement the national digitization strategy.

Mots clés: : digitization ; Algerian administration ; public service ; information and communication technology


مساهمة الجامعة في نشر وتعزيز الثقافة المقاولاتية لدى الطلبة أصحاب المشاريع (دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة البليدة 2 أصحاب المشاريع)

بوزاية محمد,  قاسم سمية, 
2024-05-29

الملخص: ملخص: تهدف هذه الورقة العلمية إلى معرفة الدور الذي تلعبه الجامعة الجزائرية في نشر وتعزيز الثقافة المقاولاتية للطلبة، ولتحقيق الأهداف المرجوة والتحقق من الفرضيات وإجراء الاختبار عليها والوصول إلى نتائج البحث الميداني قمت باختيار المنهج الوصفي التحليلي من أجل فهم الظاهرة ووصفها وتحليلها تحليلا دقيقا، في حين تم الاعتماد على العينة القصدية من الطلبة أصحاب المشاريع وقدرت عينة دراستنا ب 120 طالب وطالبة حاملا للمشاريع، ولاختبار الفرضيات قمت بالاعتماد على تقنية الاستمارة الإلكترونية كونها التقنية الأنسب لدراستي، وقد تم التوصل إلى مجموعة من النتائج أهمها أن الجامعة تقوم بتشجيع العمل الحر والاستقلالية الفكرية والمادية من خلال توفير الجو المناسب للطلبة لإعداد وإنجاز مشاريع خاصة بهم وهو ما يسمح بالاندماج الاجتماعي لهم في سوق العمل والقضاء على البطالة بالنسبة للطلبة الخريجين خاصة كما تحفزهم على الإبداع والابتكار والتجديد من خلال التكوين الجيد لهم وتقديم الدورات والملتقيات والندوات الخاصة بهذا المجال، إضافة إلى أنها تقوم بتكوينهم على التسيير العقلاني والاستشراف والتوقع لهاته المؤسسات وجعلهم قادة متميزين مبدعين. Abstract : This scientific paper aims to understand the role that the Algerian university plays in spreading and enhancing the entrepreneurial culture among students. To achieve the desired goals, verify the hypotheses, and conduct tests on them to reach the results of the field research, I have chosen the descriptive analytical method to understand, describe, and analyze the phenomenon accurately. The purposive sample of entrepreneurial students was relied upon, and our study’s sample size was estimated at 120 male and female students carrying projects. To test the hypotheses, I relied on the electronic questionnaire technique as it is the most suitable for my study. A set of results were reached, the most important of which is that the university encourages independent work and intellectual and financial independence by providing the appropriate environment for students to prepare and complete their own projects. This allows for their social integration into the labor market and the elimination of unemployment among graduates, in particular. It also motivates them to be creative, innovative, and to renew through proper training, offering courses, symposiums, and seminars in this field, in addition to training them in rational management, foresight, and prediction for these institutions, making them distinguished and creative leaders.

الكلمات المفتاحية: الجامعة ; المقاولاتية ; الثقافة ; الثقافة المقاولاتية ; الطالب الجامعي ; University ; Entrepreneurship ; Culture ; Entrepreneurial Culture ; University Student.


Human resources management from a knowledge management perspective تسيير الموارد البشرية من منظور إدارة المعرفة

ركاب توفيق, 
2024-05-29

الملخص: Abstract The management of human resources has gained great importance by managers, which was manifested through the application of the development programs of the institution, which has become an important place within the organizational structure, and from the main departments that are concerned with designing the policy and strategy for the development of their human resources, and aware of it, we find the knowledge management that is concerned with the management of human resources and this through a number of processes that it practices, which emerges through the establishment of knowledge in individuals by employing them after they are selected and then trained, through to evaluating their performance, which aims to achieve good performance and the necessary organizational effectiveness in addition to the development of policies and programs that help to improve the performance of employees. The human resources management is one of the most important contemporary topics that have attracted the attention of researchers and scientists in various disciplines. The success of the institution or organization and its ability to achieve its goals depends on the extent of the efficiency, capabilities and expertise of the human elements it possesses, by relying on modern management methods followed by knowledge management to be programmed on various fundamentals such as planning, testing, training, evaluation and incentives. .... and so on. Keywords: Management, knowledge, knowledge management, human resources. ملخص لقد نال تسيير الموارد البشرية أهمية بالغة من قبل المسيرين بحيث تجلى ذلك من خلال تطبيق البرامج التنموية للمؤسسة والتي أصبح لها مكانة هامة داخل الهيكل التنظيمي، ومن الإدارات الرئيسية التي تهتم بتصميم سياسة وإستراتيجية تنمية مواردها البشرية ،ووعيا منها نجد إدارة المعرفة التي تهتم بتسيير الموارد البشرية وهذا عن طريق جملة من العمليات والتي تمارسها والتي تبرز من خلال إرساء المعرفة لدى الأفراد عن طريق توظيفهم بعد عملية اختيارهم ثم تدريبهم مرورا إلي تقييم أدائهم الذي يهدف إلى تحقيق الأداء الجيد والفعالية التنظيمية اللازمة بالإضافة إلى وضع سياسات وبرامج تساعد في تحسين أداء العاملين. فموضوع تسيير الموارد البشرية يعتبر من المواضيع المعاصرة الهامة التي حضت باهتمام الباحثين والعلماء في شتى التخصصات. فنجاح المؤسسة أو المنظمة وقدرتها على تحقيق أهدافها يتوقف على مدى كفاءة وقدرات وخبرات العناصر البشرية التي تمتلكها، وذلك من خلال الاعتماد على أساليب التسيير الحديثة التي تتبعها إدارة المعرفة بحيث تكون مبرمجة على أساسيات مختلفة.كالتخطيط والاختبار والتدريب والتقييم والحوافز....وغيرها الكلمات المفتاحية: إدارة ، المعرفة ، إدارة المعرفة ، الموارد البشرية.

الكلمات المفتاحية: Keywords: Management, knowledge, knowledge management, human resources. ; الكلمات المفتاحية: إدارة ، المعرفة ، إدارة المعرفة ، الموارد البشرية.