مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية


Description

It is a scientific journal published every six months by the Laboratory of Organizational Development and Human Resources Management, designed to support scientific research by selecting the best and most interesting research and scientific studies, with the aim of promoting scientific research and to highlight the outputs, it targets researchers among teachers and students interested in Human Resources, organizational behavior and human resources management, tourism and hotel management, industrial relations, leadership and management, development, human factors and work environment, public management and social work. The journal is interested in serious, authentic and original themes conform to a scientific methodology in the three languages Arabic, French and English.

Annonce

انشاء عدد خاص

يعلن فريق عمل مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية عن عزمه على انشاء عدد خاص بالمقالات المكتوبة باللغة الانجليزية، والباحثين المهتمين بمجالات بحث المجلة والراغبين بالنشر باللغة الانجليزية التفضل بارسال مقالاتهم على الرابط.:

https://www.asjp.cerist.dz/en/chiefEditor/357

23-09-2019


7

Volumes

15

Numéros

229

Articles


الاتصال غير الرسمي واثره في صناعة القرار بالمنظمة الخدماتية

محمد أعمر فتيحة,  رتيمي الفضيل, 

الملخص: ملخص : سوف نحاول في هذه الدراسة الإمبريقية البحث في اثر الاتصالات غير الرسمية على صناعة القرارات الإدارية داخل المنظمة بالتركيز على المنظمة الخدماتية "البلدية" من خلال فهم الاتصال غير الرسمي والتعرف على اهم خصائصه ضمن النسق التنظيمي والظروف المؤدية الى بلورته في اطار تشكل عصب اوجماعات غير رسمية داخل بيئة العمل ،هذه العصب التي يمكن ان تظم مختلف الفئات المهنية ، تشكلت بصفة تلقائية بفعل الاتصالات المتكررة الناجمة عن عملية التفاعل الاجتماعي القائم بين أطرافها وذلك من اجل تنسيق المهام الموكلة ،فنجدها أحيانا تشكل ضغط ونوع من التأثير على أصحاب القرار حتى تضمن تحقيق أهدافها ومتطلباتها ،فيتم السماح لها بالمشاركة في عملية صناعة القرارات حتى تحافظ على تماسكها واستقرارها وعضويتها الدائمة داخل الجماعة في النسق التنظيمي الخدماتي . Abstract In this imperial study, we will try to find the impact of informal contacts on the management of decision-making within the organization by focusing on the 'municipal' service organization by understanding the informal communication and identifying its most important characteristics within the organizational format and the conditions leading to its development within the framework of the formation of leagues or informal groups within the working environment this leagues can organize different occupational groups spontaneously, formed spontaneously by the repeated contacts resulting from the process of existing social interaction between its parties and in order to coordinate the tasks assigned to them, it constitutes pressure and a kind of influence on the decision makers in order to achieve its objectives and requirements by allowing it to participate in the decision-making process in order to maintain its cohesion and stability and permanent membership within the community in the organizational service format.

الكلمات المفتاحية: الاتصال غير الرسمي ; صناعة القرار ; المنظمة ; المنظمة الخدماتية


العلاقات العامة ودورها في تطوير الصورة الذهنية باستخدام التسويق بالعلاقات

فنينش يونس, 

الملخص: يهدف هذا المقال إلى تسليط الضوء على أحد الأدوار الرئيسية المرتبطة بنشاط العلاقات العامة، والتي أصبح نجاح المؤسسات مرتبط بمدى اهتمامها بالعلاقات العامة، وهذا من أجل تحقيق أهدافها المسطرة باعتبارها حلقة الوصل بين المؤسسة وزبائنها، وهو ما ينعكس إيجابا في تطوير الصورة الذهنية وذلك باستخدام التسويق بالعلاقات كتوجه استراتيجي ، ومنه يمكن طرح التساؤل التالي: هل للعلاقات العامة دور في تطوير الصورة الذهنية للمؤسسة باستخدام التسويق بالعلاقات؟ This research attempts to shed light on one of the main roles associated with the activity of public relations; in which the success of the institutions is linked directly to the extent of their interest in public relations, and this is in order to achieve their goals as a link between the organization and its customers, which is positively reflected in the development of the mental image by using relationship marketing As a strategic direction, from which the following question can be raised: Does public relations have a role in developing the mental image of the organization using relationship marketing?

الكلمات المفتاحية: العلاقات العامة;الصورة الذهنية; التسويق; التسويق بالعلاقات. ; Public relations; mental image; marketing; relationship marketing.