مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية

-development and human resources management review -reseaches and studies

Description

It is a scientific journal published every six months by the Laboratory of Organizational Development and Human Resources Management, designed to support scientific research by selecting the best and most interesting research and scientific studies, with the aim of promoting scientific research and to highlight the outputs, it targets researchers among teachers and students interested in Human Resources, organizational behavior and human resources management, tourism and hotel management, industrial relations, leadership and management, development, human factors and work environment, public management and social work. The journal is interested in serious, authentic and original themes conform to a scientific methodology in the three languages Arabic, French and English.

Annonce

انشاء عدد خاص

يعلن فريق عمل مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية عن عزمه على انشاء عدد خاص بالمقالات المكتوبة باللغة الانجليزية، والباحثين المهتمين بمجالات بحث المجلة والراغبين بالنشر باللغة الانجليزية التفضل بارسال مقالاتهم على الرابط.:

https://www.asjp.cerist.dz/en/chiefEditor/357

23-09-2019


5

Volumes

12

Numéros

198

Articles


معوقات التعليم المهني والتقني في المدارس المهنية في المجتمع الأردني

سفيان محمد حسين بني سليمان, 

الملخص: تهدف الدراسة إلى الكشف عن أهم معوقات التعليم المهني والتقني التي تواجه المجتمع الأردني من خلال وجه نظر المعلمين المهنيين ،ومعرفة علاقة ذلك ببعض المتغيرات الاجتماعية والاقتصادية، وأجريت هذه الدراسة على عينة عشوائية مكونة من (150) مبحوث من معلمين المدارس المهنية في الأردن، وتم استخدام الإستبانه كأداه لجمع المعلومات، وذلك باستخدام المنهج الوصفي التحليلي. وتوصلت الدراسة إلى بعض النتائج كان أهمها إن التعليم المهني والتقني يستقطب المعدلات المتدنية حيث بلغ متوسط الحسابي 1.57 وقلة توافر حوافز تشجيعية لطلبة التعليم المهني كالدورات حيث بلغ متوسط الحسابي (1.63)، وأوصت الدراسة إلى توفير نظام يقوم بإعداد المعلمين المهنيين قبل الخدمة وتطوير كفاءتهم أثناء الخدمة العملية وتحسين طرق التعليم المنبثقة باستخدام الوسائل المتنوعة التي تسهل عملية التعلم وخاصة الجانب العملي بالإضافة إلى تطوير المناهج الدراسية . Abstract The study aims to uncover the most important obstacles to vocational and technical education facing Jordanian society through the perspective of professional teachers. This study was conducted on a random sample of 150 respondents from professional school teachers in Jordan, the questionnaire was used as a tool for collecting information, using an analytical descriptive approach. The study found some results, the most important of which is that vocational and technical education attracts low rates, with an average of(1.57) and a lack of incentives for vocational education students, such as courses with an average of (1.63), The study recommended the provision of a system that prepares pre-service professional teachers and develops their competencies during the practical service and improvement of the methods of education emanating using various means that facilitate the learning process, especially the practical side as well as the development of the curriculum.

الكلمات المفتاحية: مشكلات التعليم المهني والتقني؛ المجتمع الأردني؛ المعلمين المهنيين؛ المدارس المهنية