Ex Professo
Volume 5, Numéro 1, Pages 45-55
2020-06-16

التأويل والقراءة التأويلية:

الكاتب : بعداش ناصر .

الملخص

ملخص: تحاول هذه الورقة الإجابة عن بعض الأسئلة المتعلقة بتحديد وضبط بعض المفاهيم المتعلقة بالتأويل والقراءة التأويلية ومفهوم تعدد الدلالات، ومستويات كل منهما، وكذا الحدود الفارقة بين المصطلحات النقدية مثل التحليل والتفسير، ومفهوم التلقي، وهي مفاهيم شاع تداولها على نطاق واسع في هذا العصر، وما ذلك إلا لأهمية عنصر القراءة في الحياة الأدبية والنقدية، وهي القراءة التي تتجاوز الحروف وصولا إلى المعاني مع قدرتها على تأويل المضمر وكشف الخفي، وبالتالي فالقراءة العميقة الناقدة تتضمن الفهم المباشر للنص المقروء الذي يشتمل التعرف على معاني بعض الكلمات المتضمنة لهذا النص، وليتم بعد ذلك القيام بعملية أخرى هي تفسير المقروء، وذلك بالتوصل إلى فهم شامل للنص ومحاولة التوصل إلى الدلالات و المعاني الخفية، ومنه : - ما الغاية المرجوة من القراءة التأويلية ؟ ومن هو المتلقي الذي يقوم بقراءة النصوص الأدبية ويتفاعل معها، ويعطيها حقها من التأويل؟ - وما الدافع إلى التأويل،أهو الغموض ؟ أم ذلك التعقيد اللفظي والمعنوي في النص ؟ - هل للقراءة دولا في انتاج المعنى؟ الكلمات المفتاحية: القراءة، القارئ، التأويل، المستوى، تعدد الدلالة. Post Title: Interpretation And reading Hermeneutical Summary: This paper attempts to answer some questions related to the definition and control of some concepts related to interpretation and hermeneutics, the concept of multiplicity of connotations, the levels of each, as well as the differences between critical terms such as analysis and interpretation, and the concept of receiving. These concepts are widely circulated in this era, and only because of the importance of the element of reading in literary and critical life, a reading that goes beyond the letters to the meanings with its ability to interpret the track and reveal the hidden, and therefore a deep critical reading includes a direct understanding of the readable text, which includes recognition On the meanings of some of the words included in this text, and then to do another process is the interpretation of the reader, by reaching a comprehensive understanding of the text and trying to reach the semantics and meanings, including: - What is the purpose of interpretive reading? Who is the recipient who reads literary texts and interacts with them, and gives them the right of interpretation? What is the motive for interpretation, is it ambiguity? Or that verbal and moral complexity in the text? - Do you read countries in the production of meaning?

الكلمات المفتاحية

القراءة ; القارئ ; الدلالة ; التفسير