FORUM DE L' ENSEIGNANT منتدى الأستاذ
Volume 19, Numéro 1, Pages 497-511
2023-12-31

واقعيّة الحدث وخيال اللّغة في القصّة القرآنية

الكاتب : جغرود محمد .

الملخص

تمثل القصة القرآنية ما يقارب ربع النص القرآني حجما، ما جعلها محل اهتمام الدارسين بمختلف توجهاتهم الفكرية سواء كانت دينية تفسيرية أو أدبية فنية، فتتقاطع دراساتهم أحيانا وتتوازى أحايين كثيرة، خاصة ما تعلق منها بقضية واقعية القصص القرآني وخياله، وهي القضية التي تبارزت عليها الأقلام: فمنها-الدراسات- ما كان منطقيا موضوعيان ومنها ما كان بعيدا كل البعد عن الفكر الإسلامي القويم والمنطق العقلي السليم ونقصد بهذا الأخير دراسات المستشرقين وبعض العرب المستغربين. ونحن نقول دون تردد: هل يعقل أن يكون ربع القرآن الكريم –دستور الحياة الدنيا والآخرة- خياليا؟ إنه السؤال الذي يٌجاب عنه ببداهة بالنفي القاطع.لكن الدراسة المنهجية الموضوعية تقتضي تقديم الحجة الدامغة والدليل البيّن.فارتأيت تحليل القصة القرآنية إلى عناصرها الأساسة سبيلا منها وإليها وتبيانا لواقعيّتها فكان كل من الحدث والشخصيات والزمان والمكان واقعا منقولا دون تأريخ ولا تخييل بلغة بلغت خيال الاستعمال لا خيال الفكر وخرافة التأليف. ضف إلى ذلك ما حوته من أبعاد تربويّة وقيميّة تبيّن بيانا لا مجال للشك فيه واقعية القصة القرآنية وإعجاز لغتها التي بلغت بها خيال الاستعمال. The Quranic story represents as much as nearly an entire quarter of the totality of the Qur’anic text volume. This outstanding trait has rendered it a focus of interest for scholars adhering to a plethora of intellectual orientations, whether they be religious exegesis or artistic literary. Their various undertakings have far more areas of divergence than those of convergence, especially those related to the issue of the realism of the Qur’anic stories and their imagination. This issue has truly given rise to a great deal of disagreement and controversy amongst scholars across the centuries. Some of these studies were logical and objective, whilst some were entirely against sound Islamic thinking and rational reasoning. By the latter we specifically refer to the studies carried out by of orientalists and some Western Arabs. We say without hesitation: Does it stand to reason that a quarter of the Holy Qur’an- the constitution of both this worldly life and the hereafter- is imaginary? It is self-evident that the only existing acceptable answer for this question is unquestionably a categorical no. An objective methodological study, however, must be premised upon presenting a compelling argument and clear evidence. I, therefore, opted for the dissection of the Qur’anic story into its basic constituents as a way from and into it and an explanation of its realism. Thus, the event, the characters, the time, and the place were a reality transmitted without history or imagination via the medium of a language that reached the imagination of use without the imagination of thought or the myth of authorship. It, by the same token, encompasses educational and moral dimensions it that unambiguously demonstrate the reality of the Qur’anic story and the miracle of its language, with which it has reached the imagination of usage.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الواقعية؛ الخيال؛ الحدث؛ اللغة؛ القصة القرآنية؛ ; Keywords: Realism, Imagination, Event, Language, Quranic Story,