FORUM DE L' ENSEIGNANT منتدى الأستاذ
Volume 19, Numéro 1, Pages 532-543
2023-12-31

-إِشْكَالِيَّةُ الحَامِلِ السَّـردِيِّ وَالمَحمُولِ المَـعـرِفِيِّ فِي السَّـردِ العَـرَبِيِّ الـقَدِيمِ -كَلِيلَة ودِمنَة نمُوذجًا

الكاتب : عيساوي عيسى .

الملخص

رافقت أوّليات السرد العربي القديم بدايات الفعل الحكائي في علاقته بوجود الإنسان وباللغة ،ومع ظهور المنظومة النقدية أخذ أشكالا أجناسية متعدّدة ،لا تعدو أن تكون وسيطا تعبيريا عن التجربة الإنسانية عند الأمم القديمة، وقد واكب السرد العربي القديم هذا النّسق المعرفي ،وارتبط في موروثه بنماذج حكائية شائقة منها: حكاية حيّ بن يقظان لابن طفيل(581ه) ورسائل إخوان الصفاء وخلّان الوفاء للحكيم المجريطي القرطبي (395ه) و حكايا كليلة و دمنة لابن المقفّع(ت 140ه) وحكايات ألف ليلة وليلة و غيرها. هذا الموروث السردي يُضمرُ أنساقا معرفية تختلف باختلاف الرؤى السردية ،وهو ما يجعل السرد في نظرنا مجرّد وسيط تعبيري يبحث في كوامن المعرفة ا إنسانية ،فالحامل اللغوي في السرد ما هو إلاّ وسيلة لسانية لحمل المعرفة وشيوعها بين لرعيّة ،وهو ما نصبو إلى إثباته في هذه الورقة العلمية لعلّنا نسهمُ في الكشف عن إشكالية الحامل السردي والمحمول المعرفي في السرد العربي القديم من خلال النموذج الحكائي لكليلة ودمنة كونه الأكثر توافقا وتعالقا بين الغاية المعرفية والوسيط التعبيري، وهو ما يجعلنا نتساءل في هذا المقال عن الوجوه والأشكال والكفايات الحملية التي تُحقّق بها حكايا كليلة ودمنة أنساق المعرفة. The primitives of the ancient Arab narrative accompanied the beginnings of the storytelling act in its relationship to human existence and language; and with the advent of the critical system it took multiple gender forms. The latter were no more than an expressive medium for the human experience of the ancient nations, and the ancient Arab narrative kept pace with this epistemological pattern, which was linked in its legacy to interesting narrative models, including: the story of Hayy Ibn Yaqzan by Ibn Tufail (581 AH), the letters of the Brotherhood of Purity and Khalan Al-Wafa’ by Al-Hakim Al-Majriti Al-Qurtubi (395 AH), the stories of Kalila wa Dimna by Ibn al-Muqaffa’ (d. 140 AH), the stories of One Thousand and One Nights, and others. This narrative heritage includes cognitive systems that differ according to various narrative visions; this is what makes narration, in our view, a mere expressive medium that searches for the deposits of human knowledge; hence, the linguistic carrier in the narrative is nothing but a linguistic means to carry knowledge and spread it among the subjects. This is, at last, what we aspire/expect to prove through this paper, by means of which we aim at contributing to reveal the problem of the narrative carrier and the cognitive carrier in the ancient Arab narrative through the narrative model of Kalila wa Dimna, being the most compatible and interdependent between the cognitive purpose and the expressive medium. As a matter of fact, this makes us wonder through the present article about the faces, the forms, and the conceptual competencies by means of which the tales of Kalila and Dimna have achieved the systems of knowledge.

الكلمات المفتاحية

السرد؛ الحامل السردي؛ المحمول المعرفي؛ السرد القديم؛ ; narration , narrative carrier , old narrative ,