FORUM DE L' ENSEIGNANT منتدى الأستاذ
Volume 19, Numéro 1, Pages 204-216
2023-12-31

المشروع التعليمي من منظور لساني -رؤية دي بوجراند نموذجا-

الكاتب : بوعمراني نسرين .

الملخص

يعرض هذا البحث واحدا من أهم المشاريع التربوية الحديثة القائمة على مدخلات لسانية نصية، لأحد مؤسسي البحث اللساني النصي الغربي الحديث؛ روبرت دي بوجراند الذي يعرض مشروعه التعليمي في إطار مخرجات النظرية النصية التي يتبناها، كاشفا عن سلبيات المشروع لتعليمي المؤسس على خلفيات سلوكية، مقترحا مشروعا بديلا أكثر فاعلية يتجاوز حدود النحو التقليدي ويضع المتعلم في مركز العملية التعلمية التعليمية. وبذلك ترتكز إشكالية هذا البحث على إبراز خصائص المشروع الجديد ومقوماته مع المقارنة بينه وبين سابقه. This research presents one of the most important modern educational projects based on textual linguistic inputs, one of the founders of modern Western textual linguistic research; Robert de Beaugrand, who presents his pedagogical project within the framework of the outputs of the textual theory that he adopts, revealing the negatives of the pedagogical project based on behavioral results, proposing a more effective alternative project that goes beyond the limits of traditional grammar and places the learner at the center of the pedagogical learning process. Thus, the problem of this research is based on highlighting the characteristics of the new project and its components, while comparing it with its predecessor.

الكلمات المفتاحية

لسانيات النص ; التعليم ; التعلم ; النح