المجلة الجزائرية للأمن الإنساني
Volume 9, Numéro 1, Pages 75-92
2024-01-21

تمظهرات العنف الرمزي ضد المرأة في الخطاب الإشهاري الرقمي مقاربة تحليلية لعينة من الصور الإشهارية لصفحة دياموند للعطور

الكاتب : سراي سعاد . بن عمار يسمينة .

الملخص

يعد بحثنا مقاربة كيفية وصفية؛ نستهدف من خلالها وصف تمظهرات العنف الرّمزي عبر الخطابات الإشهارية، وكذا السعي إلى العديد من الأهداف الباحثة في طبيعة العنف، ومعرفة أبعاده، والقيم المجسدة فيه وصولا لصور المرأة عبر محتويات خطاباته . منهجيا: كان اقترابنا من موضوعنا البحثي من خلال دراسة مسحية لعينة من صور إشهارية عبر صفحة الفيسبوك دياموند للعطور، ولقد اعتمدنا على كل من أداتي الملاحظة وتحليل المحتوى، حيث استهدفنا وصف المستوى الظاهر وكشف المستوى الباطن لمحتوى الخطابات. ولقد توصلنا إلى جملة من النتائج الهامة أهمها: أنّ خطاب العنف عبر الصُّور الإشهارية يقوم على فرض دلالات ومعاني تحمل سيطرتها من خلال تسريب العديد من القيم اختارت تموضعها ضمن جسد المرأة، حاملا تمظهرات هيمنة عنف رمزي يصور : المرأة السلعة، المرأة الجسد، المرأة الشيء، كما أن صور العنف الرمزي في الخطاب الإشهاري التقليدي لا تختلف عنه في الخطاب الإشهاري عبر الفيسبوك، حيث يسير معه في علاقة توازي محملا بقيم فيها جانب دعائي يحاصر المرأة بكل مظاهر الاستلاب الرّمزي. Our research is a descriptive approach aimed at describing the manifestations of symbolic violence through advertising discourses, as well as seeking multiple goals that inquire into the nature of violence, its dimensions, values embodied in it, and the representation of women through the contents of these discourses. Methodologically, we approached our research topic through a survey study of a sample of advertising images through the Facebook page of Diamond Perfumes. We relied on both observation and content analysis tools, targeting the description of the apparent level and revealing the hidden level of discourse content. We have arrived at a number of important results, the most important of which is that the discourse of violence through advertising images relies on imposing connotations and meanings that carry its dominance by leaking many values that it has chosen to position within the body of women, carrying manifestations of symbolic violence that portray: the woman as a commodity, the woman as a body, and the woman as a thing. The images of symbolic violence in traditional advertising discourse do not differ from those used on Facebook, where they move in parallel in a relationship loaded with values that have an advertising aspect that surrounds women with all aspects of symbolic repression.

الكلمات المفتاحية

التمظهرات – العنف الرّمزي – الخطابات الإشهارية- الفيسبوك – صفحة دياموند. ; Manifestations – Symbolic Violence – Advertising Discourses – Facebook – Diamond.