مجلة المقدمة للدراسات الانسانية و الاجتماعية

(Almuqadimah of human and social studies journal (AHSSJ

Description

Almuqadimah of Human and Social Studies Journal (AHSSJ) is a bi-annual peer-reviewed non-profit scientific journal published and edited by the Faculty of Humanities and Social Sciences - University of Batna1. The journal aims to spread science within the scope of its specialization. AHSSJ is an open access, specialized journal that publishes original theoretical and empirical research, which has not been previously published or addressed in documented scientific papers. It is open to a wide range of theoretical and empirical issues including social, psychological, philosophical, historical, archaeological and information-communication aspects. The articles, published in the journal, are selected according to rigorous blind peer-reviews to guarantee their originality, timeliness and relevance. The staff of reviewers and peer-reviewers is made up of highly qualified experts from different academic backgrounds and international institutions. The AHSSJ publishes articles written in Arabic, English and French which are characterized by their absolute academic and scientific standards.

Annonce

.دعوة للنشر في المجلة

دعوة للنشر في المجلة

يطيب لهيئة تحرير مجلة: (المقدمة للدراسات الانسانية والاجتماعية (AHSSJ) )، الصادرة عن كلية العلوم الانسانية والاجتماعية - جامعة باتنة1- الجزائر، أن توجه دعوة للباحثين من داخل الجزائر وخارجها الراغبين في نشر مقالاتهم بالمجلة، إلى إرسال مقالاتهم عبر حساب المجلة في منصة المجلات العلمية الجزائرية (ASJP) وذلك حسب قالب المجلة المحين والمتاح تحميله مباشرة عبر المنصة لكي لا يتم رفضه.

كما نعلمكم أن فترة استقبال المقالات الخاصة بالعدد القادم حدد من 20 جوان الى غاية 20 جويلية 2023م.

رابط المجلة عبر المنصة: https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/662

رئيس تحرير مجلة المقدمة للدراسات الانسانية والاجتماعية. أ.د/ عبد الحميد بعيطيش

لجميع الاستفسارات يرجى الاتصال بنا فقط عبر البريد الإلكتروني للمجلة

almuqadimah.review@univ-batna.dz

 

 

 

Call for publication in the journal

The editorial board of (Almuqadimah of Human and Social Studies Journal (AHSSJ)), Faculty of Humanities and Social Sciences - University of Batna1, Algeria, is pleased to invite researchers from inside and outside Algeria who wish to publish their articles in the journal, to send their articles through the Algerian scientific journals platform (ASJP), according to the journal template that can be downloaded directly through the platform so as not to be rejected.

We also inform you that the period for receiving articles for the next issue is from June 20 to July 20, 2023.

The journal link on the platform: https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/662

Editor-in-chief: Almuqadimah of Human and Social Studies Journal /Pr. Abdelhamid BAITICHE

For all inquiries, please contact us only via the e-mail

almuqadimah.review@univ-batna.dz

 

 

Appel à publication dans la revue:

Le comité de rédaction de la Revue (Almuqadimah des études Humaines et Sociales (AHSSJ)), Faculté des sciences humaines et sociales, Université de Batna1, Algérie, a le plaisir d'inviter les chercheurs de l'intérieur et de l'extérieur de l'Algérie qui souhaitent publier leurs articles dans la revue, à envoyer leurs articles via la plateforme Algérienne des revues scientifiques (ASJP), selon le Template de la revue téléchargeable directement via la plateforme pour éviter le rejet.

Nous vous informons également que la période de réception des articles pour le prochain numéro est du 20 juin au 20 Juillet 2023.

Le lien de la revue sur la plateforme https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/662

Editeur en Chef: la revue Almuqadimah des études Humaines et Sociales/ Pr. Abdelhamid BAITICHE

Pour toutes des renseignements, veuillez nous contacter uniquement par e-mail

almuqadimah.review@univ-batna.dz

18-06-2023


8

Volumes

14

Numéros

303

Articles


Online Learning in Algerian Universities and Institutions: the Reality and Expectations

رحماني أسماء, 
2023-11-16

Résumé: The present descriptive research attempts to investigate the extent to which Algerian university teachers and learners accept online learning. Also, it tries to depict teachers’ and learners’ readiness towards such adoption. To collect the needed data, two emailed questionnaires were sent to a representative sample of 17 teachers and 79 learners selected from the whole population that comprises university teachers and learners at the department of Media and Communication, faculty of Humanities and Social Sciences, university of Batna-1. The selection was based on the simple random sampling technique. The obtained results were coded, and treated using the statistical package for social sciences (SPSS). The main findings of this research prove that teachers’ as well as learners’ reactions differ toward the adoption of this type of learning. Ultimately, their comments and suggestions pave the way to the success of online learning in the Algerian universities if the needed modifications are implemented.

Mots clés: Online learning ; Algerian university teachers ; Algerian learners ; Reactions ; COVID-19 pandemic



Les 10 articles les plus téléchargés

7 371 تقييم جودة معطيات التركيبة السكانية حسب العمر والجنس في تعداد الجزائر لعام 2008 3 363 مفهوم السلوك الإجرامي وأساليب التكفل به The concept of criminal behavior and methods of support for it 3 056 فاعلية برنامج تدريبي مقترح لتنمية مهارات التواصل غير اللفظي لدى أطفال مصابين باضطراب طيف التوحد 2 852 التكنولوجيا الحديثة ودورها في تحقيق جودة أداء المورد البشري 2 673 تطور طرق التوظيف في الوظيفة العمومية الجزائرية 1 953 الهوية الوطنية الجزائرية في السياسة الاستعمارية الفرنسية في عهد نابليون الثالث 1852-1870م Algerian national identity in the French colonial policy during the reign of Napoleon III 1852-1870 AD 1 696 أشهر رواد الفكر التربوي في الشرق والغرب 1 395 دور الزاوية الرحمانية في محاربة الاستعمار الفرنسي في الجزائر 1 273 جوانب من الممارسة السياسية في نضال نجم شمال افريقيا-حزب الشعب الجزائري1926-1939م. Aspects of political practice in the struggle of the Étoile Nord-Africaine - the Algerian People's Party 1926-1939 1 255 حاضنات الأعمال العربية: من النموذج التقليدي إلى النموذج الافتراضي