مجلة الناقد للدراسات السياسية
Volume 6, Numéro 1, Pages 255-272
2022-04-18

وسائل الإعلام وصناعة الخوف عندما يصبح التخويف أداة لتحقيق الأمن المجتمعي

الكاتب : بخوش نجيب . سراي سعاد .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة للتعريف بأحد الأساليب التي لازالت تستخدمها وسائل الإعلام لحد الآن في التأثير على الرأي العام، وهو أسلوب التخويف والترهيب، رغم أنه تقنية قديمة ارتبط توظيفها بالدعاية أثناء الحربين العالميتين الأولى والثانية. هذا الاستخدام مرتبط بمصالح أنظمة وحكومات تسعى لتحقيق أهداف سياسية واقتصادية… إن على الصعيد المحلي، الإقليمي أو الدولي. تقدم هذه الدراسة شرحا لآلية صناعة الخوف عبر وسائل الإعلام، والأساليب المستخدمة ضمن هذه الآلية لتحقيق أهداف صناع القرار مع تدعيم ذلك بنماذج من مختلف دول العالم، التي وإن اختلفت طبيعة أنظمتها: ديمقراطية، سلطوية..إلا أنها تشترك في استخدام نفس التقنيات الإقناعية رغم عدم نزاهتها ومصداقيتها، بحجة الحفاظ على المصالح القومية، وتحقيق الأمن المجتمعي. Abstract: This study aims to introduce one of the methods that are still used by the media until now to influence public opinion, which is the method of intimidation and intimidation, although it is an old technique whose use was associated with propaganda during the First and Second World Wars. This use is linked to the interests of regimes and governments that seek to achieve political and economic goals ... whether at the local, regional or international level. This study provides an explanation of the mechanism of fear industry through the media, and the methods used within this mechanism to achieve the goals of decision-makers while supporting this with models from different countries of the world, whose nature of regimes, although different: democratic, authoritarian ... but they share the same persuasive techniques despite not Its integrity and credibility, under the pretext of preserving national interests and achieving social security.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: وسائل الإعلام؛ الرأي العام؛ صناعة الخوف؛ التخويف؛ الأمن المجتمعي. ; Keywords: Media; Public opinion; fear industry; Intimidation; Community security