أمارات في اللغة والادب والنقد
Volume 7, Numéro 1, Pages 71-82
2023-03-30

التحصيل العلمي ومواجهة صعوبات التعلم

الكاتب : حاج هني محمد . روقاب جميلة .

الملخص

يسعى هذا البحث إلى إبراز العلاقة بين بطء التعلم والتأخر الدراسي وصعوبات التعلم، وذلك من خلال رصد مختلف الآراء العلمية للمتخصصين في مجال التربية والتعليم، وهذا بالتعريف بصعوبات التعلم، وأهمّ خصائصه، ثمّ توضيح العلاقة بينه وبطء التعلم والتأخر الدراسي، مع استخراج بعض المظاهر ونقاط الاختلاف فيما بين هذه الأشكال، ومعالجتها حتى لا تعرقل المتعلم في تحصيله العلمي. Abstract: we seek through this research to highlight the contrast between slow learning and academic delays and learning difficulties through monitoring the different scientific opinions of specialists in the field of education and teaching. It is about the definition of learning disabilities and the most important properties and clarifying the relationship between him and slowly learning and academic delays, with extracting certain gestures and points of divergence between them and manipulating the shapes so that they do not obstruct the learner in a scientific achievement

الكلمات المفتاحية

التعلم؛ التحصيل العلمي؛ صعوبات التعلم؛ بطء التعلم؛ التأخر الدراسي. Keywords: learning; education; learning difficulties; slow learning; academic delays.