المجلة الجزائرية للطفولة والتربية
Volume 4, Numéro 2, Pages 9-30

الوعي الصوتي لدى ذوي صعوبات التعلم دراسة مقارنة في مجال صعوبات التعلم القراءة بين التلاميذ الأسوياء وذوي-

الكاتب : بن الطاهر   التجاني. .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة الفروق في الوعي الصوتي لدى عينة من الأسوياء وذوي صعوبات تعلم القراءة. وقد تكونت عينة الدراسة من 30 مبحوثا، من الأسوياء و من ذوي صعوبات تعلم القراءة من تلاميذ السنة الثالثة والرابعة ابتدائي، ولغرض تحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث مقياس التقدير التشخيصي لصعوبات تعلم القراءة .و دلت النتائج الدارسة على وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الوعي الصوتي لدى الأسوياء وذوي صعوبات تعلم القراءة، وكما بينت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الوعي صعوبات تعلم القراءة، ودلت كذلك على وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الوعي الصوتي لدى ذوي صعوبات تعلم القراءة تعزى للجنس وعدم وجود فروق لنفس العينة تعزى للمستوى التعليمي. وفي ضوء هذه النتائج وضع الباحث عدداً من التوصيات والمقترحات. This study aimed to find out the differences in phonological awareness among a sample of normal people and those with reading learning difficulties. The study sample consisted of 30 respondents, both from normal people and those with reading learning difficulties, of studentsfromthe third and fourthyearprimary school, and for the purpose of achieving the objectives of the study, the researcher used the diagnostic assessment to gauge difficulties learning to read. The resultsof the studyindicatedthe presence ofstatistically significant differences inphonological awareness between normal people and those with reading learning difficulties. The study also showed the presence of statistically significant differences in awareness and 10 difficulties to learn to read, and indicated as well the presence of statistically significant differences in phonological awareness among people with reading learning difficulties, due to gender and the lack of differences in the same sample due to the level of education. In light of these results,the researcher put a number of recommendations and proposals.

الكلمات المفتاحية

الوعي الصوتي - صعوبات التعلم