دراسات معاصرة
Volume 6, Numéro 2, Pages 12-20
2022-12-02
الكاتب : بلعباسي محمد . عداد ربيحة .
اللغة العربية وسيلة اتصال وتعبير ولغة عقيدة، وحضارة ضاربة في القدم لها إمكانات ذاتية هائلة من أصوات، وصرف، وتركيب ونحو، تواري به اللغات الأخرى، وتفنيدا للمقولة المتداولة التي خدرت عقول شبابنا وطلبتنا في الوقت الراهن" اللغة العربية سبب تخلف العرب"، نحاول في هذه الورقة البحثية البحث عن حقيقة اللغة العربية ومجمل مقوماتها ومكتسباتها بين الماضي والحاضر وتحديات الواقع والمستقبل، وقد آن الأوان للنهوض بلغتنا والتصدي لكل المزايدات والمضايقات التي تعتريها. تتصف اللغة العربية بالعديد من الإمكانات الذاتية والامتيازات ومسايرتها لروح العصر وتكنولوجياته، إلا أنها واجهت ولازالت تواجه الكثير من المعوقات والعراقيل التي كانت سببا في ضعف استخدام هذه اللغة في جميع الميادين وكذا المحافظة على استقرار الهوية الوطنية، باعتبارها وسيلة تربط الأجيال ببعضها البعض، فيتناقلون بينهم الإرث التاريخي والفكري الذي يعزز ويقوي أواصر المحبة مما يجعلهم يعتزون بالإنتماء إلى هذه اللغة، وإلى هذا الوطن الذي ينتمي إلى هذه اللغة، فلابد من إعادة النظر في دراستها وتدريسها، وذلك بتحسين جودة العملية التعليمية والتعلمية بصفة عامة. ولتقصّي ذلك سنسعى إلى معرفة مكانة اللغة العربية بين اللغات والأسس والمناهج التعليمية التي ينبغي انتهاجها للظفر بأحسن منظومة تعليمية للغة العربية تواكب متطلبات الحياة المعاصرة وعلاقتها بالهوية الوطنية، فهل تتناسب معها تناسبا طرديا أم عكسيا؟، وذلك في ورقة بحثية نوسمها بــ " أثر اللغة العربية في ترسيخ مقومات الهوية الوطنية". وللإلمام بالموضوع نحاول إيراد: • مكانة اللغة العربية وإمكاناتها وامتيازاتها الذاتية. • واقع تعليمية اللغة العربية. • علاقة اللغة العربية بالهوية الوطنية. الكلمات المفتاحية: اللغة العربية، الهوية الوطنية، علاقة التأثر والتأثير بينها. Abstract : The Arabic language is a means of communication and expression, the language of belief, and a civilization that is ancient and has enormous intrinsic capabilities of sounds, morphology, syntax and grammar, which other languages hide in, and a refutation of the common saying that has numbed the minds of our youth and students at the present time, “The Arabic language is the reason for the backwardness of the Arabs.” We try to This research paper is a search for the truth of the Arabic language and the totality of its components and gains between the past and the present, and the challenges of reality and the future. The time has come to advance our language and stand up to all the bidding and harassment that afflicts it. The Arabic language is characterized by many intrinsic capabilities and privileges and keeps pace with the spirit of the age and its technologies, but it has faced and still faces many obstacles and obstacles that have caused the weak use of this language in all fields, as well as maintaining the stability of the national identity. As a means that links generations to each other, they pass on the historical and intellectual heritage that strengthens and strengthens the bonds of love, making them proud of belonging to this language, and to this nation that belongs to this language. In order to investigate this, we will seek to know the status of the Arabic language among the languages, foundations and educational curricula that should be adopted in order to obtain the best educational system for the Arabic language that keeps pace with the requirements of contemporary life and its relationship to the national identity. Is it directly or inversely proportional to it? This is in an intervention we call “the impact of the Arabic language on consolidating the elements of national identity.” In order to understand the topic, we will try to include: • The status of the Arabic language, its potential and its own privileges. • The educational reality of the Arabic language. • The relationship of the Arabic language to the national identity.
اللغة العربية، الهوية الوطنية، علاقة التأثر والتأثير بينها. ; Key words: : the Arabic language, national identity, the relationship of influence and influence between them .
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.
عجيسة ليدية
.
زعاف خالد
.
ص 625-644.