دراسات وأبحاث
Volume 14, Numéro 2, Pages 652-663
2022-04-15

البلاغة الأدبية بين الإقناع والانفعال

الكاتب : بلعباسي محمد . عداد ربيحة .

الملخص

لعله بات راسخا في الاعتبارات النّظريّة أنّ إبداع الفنون عامّة والشّعر خاصّة لا يخضع لمنهج تراتبيّ معيّن مضبوط يمكن من خلاله فهم الرّؤية والأداة النّاجعتين في سبيل الإلمام بخبر الطّريقة الواجب اتّباعها من أجل حيازة مواصفات النّجاح والتّفوق في ذلك المضمار ، فلدى مطالعة أيّ أثر شعريّ يتبادر من الوهلة الأولى إلى أذهاننا أن لا ضابط لاعتمالات الانفعالات والهواجس، حيث يظهر أنّ لتلك التّحوّلات البنائية في سياق الخطاب الشّعريّ صلة بنشاط المحفّزات اامتنوعة وعليه، وعليه كيف تتم نسوج البلاغة الأدبية بين الإقناع والانفعال؟ Abstract: Perhaps it has become firmly established in theoretical considerations that the creativity of arts in general and poetry in particular is not subject to a specific hierarchical approach through which it is possible to understand the effective vision and tool in order to know the news of the method to be followed in order to possess the specifications of success and excellence in that field. The first, to our minds, is that there is no control over the interactions of emotions and obsessions, as it appears that these structural transformations in the context of poetic discourse are related to the activity of various stimuli, and accordingly, how is the weaving of literary rhetoric between persuasion and emotion?

الكلمات المفتاحية

البلاغة/ الانفعال/ التخيل/ الاقناع/ الشعر/ البنية/ القصيدة/ التركيب. ; Rhetoric/ emotion/ imagination/ persuasion/ poetry/ structure/ poem/ structure