التعليمية
Volume 12, Numéro 2, Pages 140-158
2022-11-16

التقويم التربوي ودروه في العملية التعليمية. الطور المتوسط أنموذجا

الكاتب : قعموسي عبد القادر . حنيفي إكرام .

الملخص

يحاول البحث إلقاء الضوء على التقويم التربوي في العملية التعليمية التعلمية باعتباره أحد المداخل الحديثة لتطوير التعليم وأهم ركيزة في العملية التعليمية التعلمية، وأداة المربين للانتقال بالعملية التعليمية من الواقع إلى المأمول، فهو الأسلوب العلمي والعملي الذي يتم من خلاله تشخيص دقيق للواقع التربوي، واختيار لمدى كفاءة الوسائل المستخدمة والاستفادة من ذلك في تعديل وتوجيه المسار التربوي نحو تحقيق الأهداف عل نحو أفضل، وبه يتم التعرف على نقاط الضعف والقوة، ومدى نجاح أو فشل العملية التربوية في تحقيق أهدافها المسطرة، فكيف تتم عملية التقويم التربوي؟ لذا عمل البحث على إظهار حيثيات التقويم التربوي ومراحل تتبعه للعملية التعليمية، كما رصد الصعوبات التي تحول بينه وبين بلوغ أهدافه. The research tries to shed light on the educational evaluation in the educational learning process as it is one of the modern approaches to the development of education and the most important pillar in the educational learning process, and a tool for educators to move the educational process from reality to hope, as it is the scientific and practical method through which an accurate diagnosis of the educational reality is made, and the extent of efficiency The means used and benefiting from this in modifying and directing the educational path towards achieving the goals in a better way, by which the weaknesses and strengths are identified, and the extent of success or failure of the educational process in achieving its established goals, so how is the educational evaluation process carried out? Therefore, the research worked on showing the merits of the educational evaluation and the stages of its tracking of the educational process, as well as monitoring the difficulties that prevent it from achieving its goals. .

الكلمات المفتاحية

؛ ; التقويم ; التقويم التربوي ; التعليمية ; الطور المتوسط