آفاق علمية
Volume 11, Numéro 1, Pages 444-463

العملية التعليمية و آليات التقويم في الفكر التربوي عند ابن خلدون من خلال( المقدمة)

الكاتب : سورية قادري . اسماعيل سيبوكر .

الملخص

تعد العملية التعليمية من بين القضايا الواردة في مقدمة ابن خلدون، إذ تحدث عن المنهج بعناصره الخمس. كما تحدث عن المعلم والمتعلم وصعوبات التعلم ونظرياته، وبيئة التعلم. وقد ورد هذا في الباب السادس من مقدمته، والقول بهذا لا يعني أنه قد نظّر للتعليمية كما فعل غيره، إنما نجد لعناصر العملية التعليمية ملامح في أرائه وأقواله. فهو لا يتطرق إليها متعمدها بالتنظير والتأسيس لها كعلم من العلوم، إنما جاءت في سياق حديثه عن التعليم وطرقه وأساليبه. The didactic processis one of the issues mentioned in IbnKhaldoun’s Introduction. It deals with the curriculum with it is five components. As well as teacher, Learner, Learning, Difficulties. In addition, learning, themes. In addition, learning environment book. This is stated in the sixth chapter of his Introduction. To say this does not mean that he has considered and founded the didactic as did others, but we find elements of the educational process features in his views and statements. He does not address them deliberately introspective and establishing them as science of science. However, it came in the context of his deals with education and methods.

الكلمات المفتاحية

العملية التعليمية . آليات التقويم . الفكر التربوي . ابن خلدون . المقدمة .