مجلة البحوث التربوية والتعليمية
Volume 10, Numéro 2, Pages 81-98
2021-12-31

جودة التكوين وعلاقتها بالاتجاه نحو التعلم الالكتروني في ظل الحجر الصحي لدى الطلبة الجامعيين

الكاتب : بكير مليكة .

الملخص

ملخص هدفت إلى معرفة مدى وجود علاقة ارتباطية بين جودة التكوين والاتجاه نحو التعلم الإلكتروني في ظل الحجر الصحي لدى الطلبة الجامعيين. ومعرفة مستوى جودة التكوين لديهم، واتجاهاتهم نحو التعلم الإلكتروني. وتم استخدام المنهج الوصفي في الدراسة، وتكونت عينة الدراسة من 128 طالب وطالبة جامعية. ومن أجل جمع البيانات، تم إعداد وتطبيق مقياسين بعد حساب الخصائص السيكومترية لهما. وقد أظهرت النتائج على أنه توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين جودة التكوين والاتجاه نحو التعلم الإلكتروني لدى الطلبة الجامعيين. وأن أفراد عينة الدراسة يتميزون بمستوى مرتفع لجودة التكوين، - يتميز أفراد عينة الدراسة باتجاه قوي نحو استخدام التعلم الإلكتروني. Abstract The study aimed to find out the extent of a correlation between the quality of training and the attitudes towards e-learning in light of the quarantine of university students. And to know the quality level of their training, and their attitudes towards e-learning. The descriptive approach was used in the study, and the study sample consisted of 128 university students. In order to collect the data, two measures were prepared and applied after calculating the psychometric properties of them. The results show in the following that there is a positive and low correlation between the quality of training and the attitude towards e-learning among university students, and the study sample are characterized by a high level of training quality. Also The study Showed that study sample is characterized by a strong attitudes towards the use of e-learning.

الكلمات المفتاحية

جودة التكوين؛ الاتجاه نحو التعلم الإلكتروني؛ الحجر الصحي. ; training quality, attitude towards e-learning, quarantine.