المرشــد

el mourchid

Description

El Mourchid is an annual scientific journal in psychology and educational sciences. First published in 2011. It aims to promote research in scientific fields related to psychology and education. offers an opportunity for creative scientific production and the promotion of scientific research by encouraging researchers to publish their work. Also, offers the possibility of producing knowledge encouraging the use of psychometric data analysis by statistical software in the social sciences. El Mourchid is a multidisciplinary journal which is interested in all studies dealing with psychological difficulties, educational problems and the development of health awareness in all populations. Treats drug addiction in all its forms, is interested in family difficulties. For the language of publication, El Mourchid is a multilingual journal that publishes articles in Arabic, French and English. The journal also provides an academic platform for professionals and researchers to participate in original works in the field of psychology and educational sciences. The journal is published in electronic format and can be downloaded free via ASJP. has a sttaf of associated publishers and rewievers who ensure the rigorous evaluation of articles. El Mourchid seeks to increase the level of scientific effort to publish distinguished articles. ..


9

Volumes

9

Numéros

143

Articles


مكامن القوى في الشخصية وعلاقتها بالمرونة النفسية لدى الأخصائيين النفسانيين ومساهمة كل منهما في الكشف والتشخيص المبكر لاضطراب طيف التوحد

باشن حمزة,  برزوان حسيبة, 

الملخص: هدفت الدراسة الحالية للتعرف على طبيعة العلاقة بين مكامن القوى الشخصية والمرونة النفسية. إذ أجريت الدراسة على عينة متكونة من 33 نفساني من مختلف التخصصات، والذين تم اختيارهم بطريقة قصدية. حيث أشارت النتائج إلى أنه لا توجد علاقة ارتباطية بين المكامن القوى والمرونة النفسية، وأن بصمة القوى المميزة للنفسانيين أفراد عينة هذه الدراسة تتمثل في: قوة البراعة والإبداع، اللطف والكرم، البصيرة، المثابرة، الاستقامة. وفي نفس السياق فقد أشارت العديد من الدراسات السابقة أن كل من قوة الأمل، وقوة الروحانية والتدين تساهم في تحسين مستويات المرونة النفسية. وعليه، فإن امتلاك النفساني للقوى الايجابية السابقة الذكر من شأنه أن يحسن من جودة الكشف والتشخيص المبكر لاضطراب طيف التوحد. The present study aimed to identify the nature of the relationship between character strength and psychological resilience. The study was conducted on a sample of 33 psychologists from different disciplines, who were selected deliberately. The results showed that there is no correlation between character strength and psychological resilience, and the results also showed that the fingerprints of the signature strengths of psychologists in the sample of this study are: the strength of Creativity, Kindness, Prudence, perseverance, Honesty. In the same vein, several previous studies have indicated that the strength of hope and the strength of spirituality contribute to improving levels of psychological resilience. Hence, the psychological possession of the aforementioned positive strength would improve the quality of identification and diagnosis early of autism spectrum disorder (ASD).

الكلمات المفتاحية: مكامن القوى الشخصية، المرونة النفسية، الكشف والتشخيص المبكر، الأخصائيين النفسانيين، طيف التوحد.



Les 10 articles les plus téléchargés

416 اضطرابات اللغة والكلام – الحبسة – انموذجا 350 المساندة الاجتماعية و علاقتها بجودة الحياة لدى كبار السن. -دراسة ميدانية بمدينة ورقلة- 347 التكفل النفسي بالأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد عن طريق برنامج تيتش 327 الاتصال الداخلي وعلاقته بفعالية عملية اتخاذ القرارات في المؤسسة دراسة ميدانية بمجمع سونلغاز بالجزائر العاصمة 313 المشكلات المدرسية والصحة النفسية لدى تلاميذ التعليم الابتدائي و من وجهة نظر المعلمين 247 علاقة الضغط المدرسي بظهور سلوكيات العنف لدى التلاميذ. -دراسة ميدانية في المدارس الابتدائية بولاية تيزي وزو 246 أثر صعوبات السلوك الاجتماعي والانفعالي على الصحة النفسية لذوي صعوبات التعلم في المدرسة الابتدائية. دراسة ميدانية بمقاطعات ولاية الوادي 233 العنف الأسري وعلاقته بالسلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية دراسة ميدانية لدى تلاميذ التعليم الابتدائي بولاية الشلف 227 واقع جودة الحياة الوظيفية لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني العاملين في المؤسسات التربوية التعليمية (دراسة ميدانية استكشافية) La réalité de la qualité de vie au travail chez les conseillers d'orientation et du counseling travaillant dans les établissements scolaire (étude exploratoire sur terrain) 216 الاضطرابات النفسية و السلوكية لذوي صعوبات التعلم دراسة ميدانية بولاية تيزي وزو