المرشــد

El Mourchid

Description

El Mourchid is an annual scientific journal in psychology and educational sciences. First published in 2011. It aims to promote research in scientific fields related to psychology and education. offers an opportunity for creative scientific production and the promotion of scientific research by encouraging researchers to publish their work. Also, offers the possibility of producing knowledge encouraging the use of psychometric data analysis by statistical software in the social sciences. El Mourchid is a multidisciplinary journal which is interested in all studies dealing with psychological difficulties, educational problems and the development of health awareness in all populations. Treats drug addiction in all its forms, is interested in family difficulties. For the language of publication, El Mourchid is a multilingual journal that publishes articles in Arabic, French and English. The journal also provides an academic platform for professionals and researchers to participate in original works in the field of psychology and educational sciences. The journal is published in electronic format and can be downloaded free via ASJP. has a sttaf of associated publishers and rewievers who ensure the rigorous evaluation of articles. El Mourchid seeks to increase the level of scientific effort to publish distinguished articles. ..

Annonce

اعلان للباحثين

السيدات والسادة الباحثين

على الراغبين في نشر مقالاتهم بمجلة المرشد، يمكنهم ارسال المقالات مفتوح في كل وقت

الرجاء احترام تعليمات للمؤلف في الشكل والمضمون لتفادي رفض المقالات

والاطلاع على دليل المؤلف

نحن نشجع نشر مقالات علمية قيمة ومتميزة بالثلاث لغات عربية وفرنسية وانجليزية

يمكنكم المراسلة عبر هذا ايمايل المجلة elmourchidmajala@gmail.com

بالتوفيق للجميع

12-03-2023


12

Volumes

13

Numéros

207

Articles


دور التقويم التشخيصي في الكشف وتشخيص صعوبات التعلم عند التلاميذ المرحلة الابتدائية بالجزائر

شعباني مليكة, 
2021-05-24

الملخص: ملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة دور التقويم التشخيصي في الكشف وتشخيص صعوبات تعلم القراءة عند التلاميذ المرحلة الابتدائية، واعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي لوصف أهمية التقويم التشخيصي في الكشف المبكر، ودراسة حالة في التطلّع على خصائص التلاميذ، والتطبيق الفردي لمقياس التقدير التشخيصي للصعوبات واختبار القدرات العقلية وتحليل نتائج بطاقة المتابعة والتقويم، وأهم النتائج التي أسفرت عليها الدراسة نلخصها فيما يلي: يعتبر التقويم التشخيصي أحد أنواع التقويم المعتمد عليه في النظام التربوي الجزائري وله دور في الكشف وتشخيص صعوبات تعلم القراءة. تتطلب عملية التقويم التشخيصي مجموعة من الأدوات منها، كراسة الامتحان للتلميذ، نتائج التقويم، اختبار القدرات العقلية، بطاقة المتابعة المستمدة من دليل استكشاف صعوبات التعلم الصادرة من وزارة التربية 2004، وبطارية التقدير التشخيصي للصعوبات التعلم النمائية والأكاديمية. تختلف درجة صعوبات تعلم القراءة بين تلاميذ، كما تختلف مجالات الإصابة بهذه الصعوبة. تفيد نتائج التقويم التشخيصي في تخفيف درجة الصعوبة من خلال متابعة التلميذ في تقليل انتشار هذه صعوبة تعلم. Summary: The aim of this study is to learn about the role of diagnostic assessment in identifying learning disabilities such as learning difficulties in reading among pupils in elementary school. The author applied the Diagnostic Assessment of Reading Difficulties Test and the Primary Mental Potentiality Test and analyzed the monitoring and evaluation sheet to identify learning difficulties. The results of this study are summarized in the following: Diagnostic assessment is important in the detection and diagnosis of learning disabilities. The difficulties in reading differ for elementary school pupils who suffer from the same difficulties, as it differs according to the field of achievement of difficulty. Diagnostic assessment results of learning difficulties allow for the mitigation of these difficulties through student monitoring.

الكلمات المفتاحية: التقويم التشخيصي، صعوبات تعلم القراءة، الكشف وتشخيص الصعوبات


حاجات المتعلم الأساسية: قراءة في المفهوم، الأهمية، والمرجعيات الفكرية

عتوته صالح, 
2023-02-05

الملخص: تهدف هذه الورقة العلمية إلى محاولة تقصي موضوع حاجات المتعلم الأساسية باعتباره أحد الموضوعات الهامة في الشأن التربوي والتعليمي، حيث تم التطرق في البداية إلى تحديد أهم التعاريف الخاصة بمفهوم الحاجة والتي تناولها العلماء من زوايا مختلفة، ثم تطرقنا بعد ذلك إلى توضيح أهمية إشباع حاجات المتعلم في مراحل التمدرس المختلفة باعتبارها المكان الأمثل للتنمية البشرية والذي سوف يساهم إشباعها في تحقيق العافية الكلية للمتعلم، ثم خلصنا في النهاية إلى تناول المرجعيات الفكرية المختلفة والتي فسرت موضوع الحاجة ضمن وجهات نظر مختلفة. This scientific paper aims to investigating the subject of learner’s basic needs as one of the important topics in the educational act. Firstly, we identifying the most important definitions of the concept of need, which scholars dealt with from different angles. Secondly, we moved on after that to clarify the importance of satisfying learner’s needs, especially in the various stages of schooling, as it is the ideal place for human development, whose saturation will contribute to achieving the overall wellness of the learner. Thirdly, we concluded in the end to address the different intellectual theories that explained the topic of need within different points of view.

الكلمات المفتاحية: إرشاد النفسي، حاجات المتعلم الأساسية، أطر نظرية الحاجة. ; psychological counseling, learner’s basic needs, need’s theoretical frameworks.


تأثير الألعاب الالكترونيَّة على الدماغ

تلي عبد الرحمن,  قاسمي الحسني علياء, 
2023-09-10

الملخص: ما تزال الألعابُ الالكترونيَّة في تطوُّ ر وتقدُّم مطردَين، حيث أصبحت تشكل جزءاً لا يتجزأ من حياة الأطفال والمراهقين، فلقد بحث العلماء في كيفية تأثير ها على الدماغ والسلوك، فاستخدام الألعاب الالكترونيَّة بشكل منتظم يؤثر على الدماغ، ولا يقتصر التأثير هنا على وظائف الدماغ، وإنما على هيكلية عمل الخلايا العصبية في الدماغ. هدفت الدراسة إلى محاولة معرفة تأثير الألعاب الالكترونيَّة على الدماغ وذلك من خلال الوقوف على بعض الآثار السلبية وتداركها، بالإضافة إلى معرفة أهم التأثيرات الإيجابية للألعاب الالكترونية على دماغنا، وذلك من خلال معالجة العناصر بإتباع المنهج الوصفي التحليلي القائم على المسح النظري للأدبيات العلمية، وقد توصلت الدراسة بمجموعة من الاقتراحات التي من شأنها تسهم في توضيح الآثار السلبية للألعاب الإلكترونية على الدماغ، كما يمكن الاستفادة منها، وذلك من خلال: -عدم وضع جهاز الحاسوب في غرفة الأطفال الصغار ، بل يجب أن يكون في مكان مفتوح سهل الرقابة. --تنظيم وقت الطفل اليومي وفي أثناء العطل عن طريق أولياء الأمور بشكل يحمي من الانزلاق في إدمان هذه الألعاب. -السماح للأطفال بممارسة هذه الألعاب شريطة ملاءمتها للعمر والثقافة والعادات والتقاليد على ألا يزيد ذلك عن ساعة يوميا. -الاهتمام بفترات الراحة كل نصف ساعة أثناء ممارسة هذه الألعاب Electronic games are still in steady development and progress, as they have become an integral part of the lives of children and adolescents. Scientists have researched how they affect the brain and behavior. Using electronic games on a regular basis affects the brain, and the effect here is not limited to brain functions, but rather On the structure of the functioning of neurons in the brain. The study aimed to try to know the effect of electronic games on the brain, by standing on some of the negative effects and remedying them, in addition to knowing the most important positive effects of electronic games on our brain, by addressing the elements by following the analytical descriptive approach based on the theoretical survey of scientific literature. With a set of suggestions that would contribute to clarifying the negative effects of electronic games on the brain, and it can also be benefited from, through: The computer should not be placed in the room of young children, rather it should be in an open place that is easy to supervise. Organizing the child's daily time and during holidays through parents in a way that protects against slipping into addiction to these games. Allow children to play these games, provided they are appropriate for age, culture, customs and traditions, provided that this does not exceed an hour per day. Pay attention to rest periods every half hour while playing these games.

الكلمات المفتاحية: الألعاب الالكترونيَّة، إيجابيات الألعاب الالكترونيَّة، سلبيات الألعاب الالكترونيَّة، الدماغ.


Autism Spectrum Disorder in Algeria. Schooling of autistic children. Current situation

Sail Hadda Ouahida,  Hamadou Hala, 
2023-07-31

Résumé: Autism was not known as a neurodevelopmental disorder with special needs as it is now, hence some delay is observed in the implementation of the care of autistic children as a fringe that has need continuous support and accompaniment in all areas of life, especially with regard to education in early life. The objective of this paper is to shed light on the Current situation of autism spectrum disorder in Algeria, including available statistics on the prevalence of the disorder and its early diagnosis. Our interest is mainly focused on the schooling of autistic children in mainstream schools, given the importance of education and learning in early life.

Mots clés: Autism ; child ; adolescents ; schooling


Semantic memory study among children with Dawn syndrome (Mild intellectual disability)

ركزة سميرة,  محمد السيد هبة, 
2023-09-01

Résumé: The current study aimed to assess semantic memory among children with Dawn syndrome with mild intellectual disability. The researchers' hypothesis was that children with Dawn syndrome suffer from difficulties at the semantic memory level. An experimental study was conducted at Ahmed Zabaneh Elementary School for Boys in Blida state, relying on the descriptive method using a case study technique. It consisted of 8 children with Dawn syndrome, and then the test results were analyzed quantitatively and qualitatively. The study concluded that children with Dawn syndrome, a mild intellectual disability, suffer from difficulties at the semantic memory level.

Mots clés: Dawn syndrome. mild intellectual disability. Difficulties. semantic memory


العدوانية عند المصاب بالحبسة وانعكاسها على الاستعداد النفسي والتأهيل الوظيفي للغة Aggressiveness in a Person with Aphasia, its Repercussion on the Psychological Readiness and the Language Functional Rehabilitation

أزرو نسيمة, 
2023-09-22

الملخص: ملخص تهدف هذه الدراسة الى لتعرف على كيفية تأثير اصابة مساحة الارتسام اللغوي العصبية على الاستعداد النفسي والتأهيل الوظيفي للغة، وكيف يتسبب القصور اللغوي في ظهور الاضطراب الانفعالي والمزاجي الملاحظ عند حالات مصابة بالحبسة، وللتعمق في هذا الموضوع تم استعمال المنهج الوصفي بدراسة الحالة عن طريق المقابلة العيادية وشبكة الملاحظة المنظمة بهدف رصد التغيرات السلوكية وتشخيص طبيعتها بالاعتماد على قياس الكفاءة اللغوية الشفوية، وخلصت الدراسة إلى تحديد أهم المظاهر السلوكية الناتجة عن اختلال الوظيفة اللغوية بعد الإصابة العصبية، بحيث نجد عجزا واضحا في البناء اللفظي المتسق معنويا، مع خلل في استخدام الروابط النحوية رغم بقاء التلقي سليما، وهو ما يسبب ردود فعل سلوكية تتسم بالاضطراب المزاجي مثل العدوانية الناتجة عن حالة الاحباط المتكرر ما ينعكس سلبا على قدرة الانتباه والتركيز الضروريين في التحليل النسقي للبناء اللغوي السليم. Abstract: The purpose of this study is to determine how neurological injury impacts the degree of the subliminal linguistic space on the psychological and functional development of language as well as how language impairment contributes to the emotional and mood disorders seen in cases of aphasia. To do this, the descriptive approach is applied utilizing a case study, a clinical interview, a structured observation network, and an oral linguistic ability test in order to observe behavioral changes and determine their nature. The study concluded that the most significant behavioural manifestations of dysfunction of linguistic function are identified after neurological injury, it shows a clear deficit during the use of the oral language in meaningful verbal construction, with a trouble in using the grammatical connectors, despite the fact that comprehension abilities are unaffected, which causes behavioral reactions characterized by mood disturbances such as aggressiveness resulting from a state of repeated frustration, which negatively affects the capacity for attention and concentration necessary for the systematic analysis of linguistic construction.

الكلمات المفتاحية: السلوك الانفعالي ; الحبسة اللغوية ; البناء اللغوي ; الاحباط النفسي ; العدوانية ; aggressiveness ; emotional behaviour ; linguistic aphasia ; language construction ; psychological frustration


Les slogans de l’histoire révolutionnaire de la pensée algérienne Hirak ; un laboratoire linguistique des praxèmes en mutation ou en rupture : étude praxématique

وادي نورالهدى, 
2023-10-05

Résumé: La société algérienne porte de lourdes responsabilités, notamment, en raison de la corruption de système dépassé. Raison pour laquelle, le peuple algérien est invité à fraterniser pour exiger le départ du pouvoir, dans un dynamisme prometteur connu sous le nom de : le Hirak. Un mouvement de résistance massive et pacifique d’une population mature afin d’exiger le départ de système usé dans la tranquillité. Par conséquent, à travers cette contribution, nous nous efforçons d’interpréter la manière dont le sens se produit dans les slogans révélateurs de la vraie nature du pouvoir, du point de vue de la théorie du sens, qui raconte avec précision la souffrance des Algériens face à la trahison institutionnelle dans notre chère Algérie. En fait, l’analyse des praxèmes, véhiculés par ces slogans, prouve que l’approche praxématique peut, sans aucun doute, interpréter le sens et la signification de ces slogans puisqu’elle nous a permis, à travers l’étude de la liberté linguistique, d’atteindre nos objectifs.

Mots clés: Hirak ; Praxématique ; Praxème ; Slogan


دور الذاكرة الدلالية في فهم الجمل لدى المصاب بحبسة بروكا (دراسة حالة)

بقعة حميدة, 
2023-11-05

الملخص: هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على دور الذاكرة الدلالية في فهم الجمل لدى المصاب بحبسة بروكا ,على عينة اختيرت بطريقة قصدية, مكونة من حالتين مصابتين بحبسة بروكا ,تتراوح أعمارهما بين40 و 60 سنة ,معتمدين على منهج دراسة الحالة ,وقد تم تطبيق اختبار الذاكرة الدلالية واختبار MTA (بند الفهم الشفهي) ,وأسفرت نتائج الدراسة على أن للذاكرة الدلالية دور في فهم الجمل (البسيطة والمعقدة) لدى المصاب بحبسة بروكا. The current study aimed to identify the role of semantic memory in sentences comprehension in broca’s aphasic, and they were applied to a sample whose ages ranged between 40_60 years ,they were chosen in an intentional way and based on the case study method, we applied semantic memory test and MTA test ,the results of the study conclude that semantic memory has role in sentences comprehension (simple and complex ) in broca’s aphasic .

الكلمات المفتاحية: الذاكرة الدلالية; فهم الجمل ;حبسة بروكا semantic memory; sentences comprehention; broca's aphasia