المرشــد


Description

El Mourchid is an annual scientific journal in psychology and educational sciences. First published in 2011. It aims to promote research in scientific fields related to psychology and education. offers an opportunity for creative scientific production and the promotion of scientific research by encouraging researchers to publish their work. Also, offers the possibility of producing knowledge encouraging the use of psychometric data analysis by statistical software in the social sciences. El Mourchid is a multidisciplinary journal which is interested in all studies dealing with psychological difficulties, educational problems and the development of health awareness in all populations. Treats drug addiction in all its forms, is interested in family difficulties. For the language of publication, El Mourchid is a multilingual journal that publishes articles in Arabic, French and English. The journal also provides an academic platform for professionals and researchers to participate in original works in the field of psychology and educational sciences. The journal is published in electronic format and can be downloaded free via ASJP. has a sttaf of associated publishers and rewievers who ensure the rigorous evaluation of articles. El Mourchid seeks to increase the level of scientific effort to publish distinguished articles. ..


11

Volumes

11

Numéros

158

Articles


الفروق في مستوى الطموح بين التلاميذ الموجهين إلى الشعب العلمية والتلاميذ الموجهين إلى الشعب الأدبية في السنة الثانية ثانوي – دراسة ميدانية بثانويات ولاية بومرداس –

العرفاوي ذهبية, 

الملخص: تــهــدف ـالــــدراســـة الـــحـــالـــيـــــة إلى مــــــعـــرفــــة مــــــا إذا كـــانـــت هناك فروق في مستوى الطموح بين التلاميذ الموجهين نحو الــشعب العلمية والتلاميذ المــوجـــهـــيــن نحو الــشـــعــــب الأدبية من الـــــسنــــــة الـــثـــانـــيـــة ثـــــــانـــوي. وللـــتأكد من ذلك قــــــمنا بتطــــبـــــيــق مـــــقـــيـــــــاس مــــستوى الــطــــمــــوح للبــــاحثة كامـــــــيلــيا إبراهيم عبد الفتاح، والذي عدل من طـــرف الــباحثـــة زيــــنــــب بــــن بريــــكــــة وتـــــمّ تــطــــبيقه علــــــــــى البيئة الـــجــــزائــــريـــة، حـــيث أجـــريت الــدراسة على عيّنة متكونة من 325 تلميذا وتلميذة تم اختيارهم بطريقة عشوائية. وبعد جمع المعطيات ومعالجتها توصلنا إلى عدم وجود فـــروق في مــــســتــــوى الــــطـــمـــوح بــيـــن الـتلاميذ الموجهين نحو الشعب العلمية والتلاميذ الموجهين نحو الشعب الأدبية من السنة الثانية ثانوي. Abstract: The current studyaimed to find out if it was There are differences in the level of ambition among the directed students To the scientific people and students directed to the people Literary in the second year of high school through our application To measure the level of ambition prepared by the researcher. Camellia Ibrahim Abdel Fattah, who has been modified from The researcher party Zeinab Ben Brikah and its application to the environment Algeria, where the study was conducted on a sample Of the 325 pupils, they were randomized. After collecting and processing the data, we concluded that it does not exist Differences in the level of ambition among students directed to Scientific people and students directed to the literary people In the second year of high school.

الكلمات المفتاحية: التوجيه المدرسي، مستوى الطموح ، المراهقة



Les 10 articles les plus téléchargés

546 اضطرابات اللغة والكلام – الحبسة – انموذجا 458 الاتصال الداخلي وعلاقته بفعالية عملية اتخاذ القرارات في المؤسسة دراسة ميدانية بمجمع سونلغاز بالجزائر العاصمة 441 المساندة الاجتماعية و علاقتها بجودة الحياة لدى كبار السن. -دراسة ميدانية بمدينة ورقلة- 437 التكفل النفسي بالأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد عن طريق برنامج تيتش 381 المشكلات المدرسية والصحة النفسية لدى تلاميذ التعليم الابتدائي و من وجهة نظر المعلمين 315 واقع جودة الحياة الوظيفية لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني العاملين في المؤسسات التربوية التعليمية (دراسة ميدانية استكشافية) La réalité de la qualité de vie au travail chez les conseillers d'orientation et du counseling travaillant dans les établissements scolaire (étude exploratoire sur terrain) 310 العنف الأسري وعلاقته بالسلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية دراسة ميدانية لدى تلاميذ التعليم الابتدائي بولاية الشلف 303 أثر صعوبات السلوك الاجتماعي والانفعالي على الصحة النفسية لذوي صعوبات التعلم في المدرسة الابتدائية. دراسة ميدانية بمقاطعات ولاية الوادي 303 علاقة الضغط المدرسي بظهور سلوكيات العنف لدى التلاميذ. -دراسة ميدانية في المدارس الابتدائية بولاية تيزي وزو 270 الاضطرابات النفسية و السلوكية لذوي صعوبات التعلم دراسة ميدانية بولاية تيزي وزو