دراسات نفسية وتربوية
Volume 14, Numéro 2, Pages 145-161
2021-08-31

مستوى الصحة النفسية والدافعية نحو التعلم والمذاكرة في ظل الحجر الصحي لدى الطلبة الجامعيين

الكاتب : بكير مليكة .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الصحة النفسية والدافعية للتعلم والمذاكرة لدى الطلبة الجامعيين في ظل الحجر الصحي، والكشف عن الفروق بينهم وفق المنطقة السكنية(حضرية، ريفية). واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة الدراسة من 124 طالب وطالبة جامعية، تم اختيارهم بطريقة عشوائية. ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بتطوير أداتي الدراسة لجمع البيانات. وخلصت الدراسة إلى أن الطلبة يتميزون بمستوى منخفض للصحة النفسية وللدافعية للتعلم والمذاكرة. وأشارت النتائج أيضا إلى عدم وجود فروق بين الطلبة الجامعيين في مستوى للصحة النفسية والدافعية للتعلم والمذاكرة وفقا لمتغير المنطقة السكنية(حضرية، ريفية) التي تحت الحجر الصحي. The study aimed to identify the level of mental health and the motivation to learn and review among university students in the light of quarantine, also to explore the differences between them according to residential area (urban, rural). The researcher used descriptive analytical method, the study sample consisted of 124 university students who were chosen randomly. To achieve the objectives of the study, the researcher developed two study tools to collect data. The study concluded that students are characterized by a low level of mental health and motivation to learn and review, The results also indicated that there were no differences between students in the level of mental health and the motivation to learn and review according to residential area (urban, rural) which is under the quarantine.

الكلمات المفتاحية

الصحة النفسية، الدافعية للتعلم والمذاكرة، الحجر الصحي. ; mental health, the motivation to learn and review, quarantine.