دفاتر البحوث العلمية
Volume 9, Numéro 2, Pages 168-181
2021-12-22

تقييم مستوى جودة التكوين في منهجية البحث العلمي من وجهة نظر طلبة السنة الثالثة ليسانس والماستر

الكاتب : بكير مليكة .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى جودة التكوين في منهجية البحث العلمي لدى طلبة السنة الثالثة ليسانس وطلبة الماستر وفقا للدرجة الكلية وأبعاد الاستبيان، والكشف عن الفروق في مستوى جودة التكوين في المنهجية وفقا لمتغير المستوى الدراسي. وتكونت عينة الدراسة من 100 طالب وطالبة. وتوصلت النتائج إلى أن تقديرات أفراد عينة الدراسة لجودة التكوين في منهجية البحث العلمي وفق الدرجة الكلية ووفقا لأبعاد الاستبيان كانت منخفضة، كما أظهرت الدراسة وجود فروق في جودة التكوين في المنهجية من وجهة نظر الطلبة تعزى لمتغير المستوى الدراسي (ليسانس، ماستر) لصالح طلبة الليسانس. The current study aimed at identifying the level of quality training in the scientific research methodology of third year license and Master students according to the total degree and dimensions of the questionnaire, and the detection of differences in the quality training level in the methodology in accordance to the level of study. The study sample contains 100 students. The results concluded that the study sample's estimates to the quality training in the scientific research in accordance with the total degree and according to the dimensions of the questionnaire were low. The study also showed there are differences in the quality training to the scientific research methodology from the student's point of view in accordance to the level of study (license, Master) for the students of License.

الكلمات المفتاحية

جودة التكوين؛ منهجية البحث العلمي. ; quality training; scientific research methodology.