تنمية الموارد البشرية
Volume 16, Numéro 3, Pages 536-559
2021-11-03

السياحة الافتراضية لتسويق الوجهة السياحية الجزائرية في ظل أزمة كوفيد-19

الكاتب : أحداد موراد . شعبان كريمة .

الملخص

أصبحت السياحة الافتراضية بسبب التدعيات التي فرضتها الأزمة الصحية العالمية في ظل ما يعرف بأزمة فيروس كورونا منذ بداية الثلاثي الأول من عام 2020، أحد البدائل الضرورية لخلق ديناميكية ترويجية افتراضية للوجهات السياحية. وحسب الخبراء والمختصون، وبعد التوقف الشبه الكامل لقطاع السياحة والسفر في العالم، فإنّ تعزيز السياحة الرقمية وتفعيلها في إطار ما يسمى " بــ "السياحة الافتراضية" عبر الأنترنت في الوقت الراهن تعد خيارا جيدا وضرورة حتمية لإحداث نقلة نوعية في النشاط السياحي من خلال برمجة الزيارات والجولات الافتراضية باستخدام العديد من التقنيات الالكترونية، كتقنية الواقع المعزز التي تعد من أحدث التقنيات التي تساهم في التسويق والترويج للوجهات السياحية. مما سبق، تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور السياحة الافتراضية وضرورة التعجيل بتعزيزها لتسويق الوجهة السياحية الجزائرية ورفع الوعي الصحي للعاملين بالقطاع السياحي في ظل هذه الجائحة، بالإضافة إلى التعرف على واقع ومعوقات هذا النوع من السياحة في الجزائر. الكلمات المفتاحية: السياحة الافتراضية -الواقع المعزز -الواقع الافتراضي -التسويق الالكتروني -الوجهة السياحية Abstract: Virtual tourism has become due to the repercussions imposed by the global health crisis in what has been known as the Corona virus crisis 19 has remained since the beginning of the first trio of 2020, one of the necessary alternatives is to create a hypothetical promotional dynamic for tourist destinations. According to experts and specialists in the tourism sector, after stopping the full resemblance to the sector tourism and travel in the world, the promotion and activation of digital tourism within the framework of the so-called "tourism Virtualization "via the Internet today is a good option and an imperative qualitative tourism activity through programming visits and virtual tours many electronic technologies, such as augmented reality technology, which is one of the most recent technologies that are used contribute to the marketing and promotion of tourist destinations. From the above, this study aims to highlight the role of virtual tourism in activating tourism activity with the need to accelerate the promotion of this tourism to market the Algerian tourist destination and raise awareness health care for workers in the tourism sector in light of this pandemic, in addition to learning about the reality the constraints of this type of tourism in Algeria. Keywords: Virtual Tourism; Augmented Reality; Virtual Reality; Online Marketing; Destination Tourism

الكلمات المفتاحية

السياحة الافتراضية -الواقع المعزز -الواقع الافتراضي -التسويق الالكتروني -الوجهة السياحية.