مجلة معالم للدراسات الاعلامية و الاتصالية

Maalim Revue of Media and Communication Studies

Description

"Maalim Revue of Media and Communication Studies" is an open access journal, Free of charges. Maalim is an international peer-reviewed journal (June & December), created in 2019. It is published by the Communication and Food Security Laboratory, Faculty of Information and Communication Sciences, University of Algiers 03. The journal focuses on scientific research in the humanities and social sciences in general, with a specific emphasis on media and communication sciences and it covers topics related to the intersection of food security, media, and communication.

The journal publishes original scientific research paper in English, Arabic and French. The aim of Maalim is to contribute to expanding the horizons of scientific research, and ensuring the continuity of knowledge accumulation. Authors are solicited to contribute to Maalim by submitting articles that illustrate research results and projects that describe significant advances in all areas covered by our scientific journal.


6

Volumes

10

Numéros

85

Articles


أهمية التكوين في تخصص الإذاعة والتلفزيون ودور تكنولوجيا الإعلام والاتصال في مسارات تطوره

دراحي ابتسام, 
2024-06-08

الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى معرفة أهمية التكوين في تخصص الإذاعة والتلفزيون بمختلف فنونه ودور تكنولوجيا الإعلام والاتصال في كل مرحلة من مراحل تطوره تماشيا والتطورات الحاصلة في مجال التكنولوجيا والرقمنة من أجل تحسين العمل الإذاعي والتلفزيوني خدمة للجمهور والرأي العام من جهة ومنافسة بقية الوسائل التكنولوجية الأخرى التي تعتمد على الصورة والصوت على غرا ر مواقع التواصل الاجتماعي حفاظا على مكانتها وجمهورها من جهة أخرى، وكذا لتميز تخصص الإذاعة والتلفزيون بتعدد وظائفه وزيادة فرص العمل فيه على المستوى المحلي أو الدولي، العام أو الخاص، حيث يعتبر من التخصصات الإعلامية السمعية البصرية التي تشمل مجالات كثيرة ومتنوعة كفن التحرير الإذاعي والتلفزيوني أو فن التصوير أو فن الإخراج والمونتاج والميكساج والتنفيذ، مما يساعد على تذليل الكثير من الصعاب التي قد يواجهها الإعلامي الطالب في مجال عمله المستقبلي. Abstract: This research paper aims to know the importance of training in the field of radio and television in its various arts and the role of information and communication technology at every stage of its development in line with developments in the field of technology and digitization in order to improve radio and television work to serve the public and public opinion on the one hand and to compete with the rest of the other technological means that rely on the image and sound, similar to social networking sites, in order to preserve its status and audience on the other hand, The radio and television specialization is also distinguished by its multiplicity of functions and the increase in job opportunities at the local or international level, public or private, as it is considered one of the audiovisual media specializations that includes many and varied fields such as the art of radio and television editing, the art of photography, or the art of directing, editing, mixing and execution, which helps to achieve Overcoming many of the difficulties that a student journalist may face in his future field of work.

الكلمات المفتاحية: التكوين؛ الإذاعة والتلفزيون ؛ تكنولوجيا الإعلام والاتصال ; The training; The radio and Television; The Information and Communication Technology



Les 10 articles les plus téléchargés

19 663 أسباب و أبعاد عمالة الأطفال Causes and dimensions of child labor 4 170 معوقات التسويق الالكتروني في الجزائر واهم الحلول المقترحة للنهوض بها The obstacles of electronic marketing in Algeria, and the most important proposed solutions for its advancement 4 113 التسويق في البيئة الرقمية: قراءة في التسويق الالكتروني وتقنياته Marketing in the digital environment: reading in e-marketing and its technologies 3 670 Le E-Commerce en Algérie : Enjeux et défis à surmonter E-Commerce in Algeria: Issues and challenges to overcome 3 303 الأمن الغذائي الجزائري بين حتمية تطوير سياسات الإنتاج و التسويق واستمرار العجز الغدائي Algerian food security between the imperative to develop production and marketing policies and the continuing food deficit 2 998 الأطر النظرية المفسرة للإعلام الشبكي بين الفعالية و المحدودية. Theoretical frameworks explaining the network media between effectiveness and limitations 2 785 البيئة الاتصالية الجديدة، سياقات التطور، والخصائص والواقع في البلدان العربية The new communication environment, development contexts, characteristics and reality in Arab countries 2 079 سيكولوجية الجماهير في التفاعل مع مضامين مواقع التواصل الاجتماعي الاقتراب من الظاهرة بنظرية " غوستاف لوبون " The psychology of the masses in interacting with the contents of social networking sites Approaching the phenomenon with "Gustave Le BON 2 003 الترويج للمنتجات الغذائية عبر المنصات الإلكترونية دراسة وصفية لصفحة الفايسبوك التابعة لمؤسسة إكسترا بن حمادي Promote food products via online platforms Descriptive study of the Facebook page of the Extra Bin Hammadi Foundation 1 921 تكنولوجيات الاتصال الجديدة ودورها في إلكترونية التسويق. New communication technologies and their role in electronic marketing