مجلة معالم للدراسات الاعلامية و الاتصالية

Maalim Revue of Media and Communication Studies

Description

"Maalim Revue of Media and Communication Studies" is an open access journal, Free of charges. Maalim is an international peer-reviewed journal (June & December), created in 2019. It is published by the Communication and Food Security Laboratory, Faculty of Information and Communication Sciences, University of Algiers 03. The journal focuses on scientific research in the humanities and social sciences in general, with a specific emphasis on media and communication sciences and it covers topics related to the intersection of food security, media, and communication.

The journal publishes original scientific research paper in English, Arabic and French. The aim of Maalim is to contribute to expanding the horizons of scientific research, and ensuring the continuity of knowledge accumulation. Authors are solicited to contribute to Maalim by submitting articles that illustrate research results and projects that describe significant advances in all areas covered by our scientific journal.


5

Volumes

9

Numéros

75

Articles


ممارسة الاتصال الحواري في العلاقات العامة عبر الموقع الالكتروني للمؤسسة -دراسة تحليلية للموقعين الرسميين لمؤسسة سيفيتال-

زتيلي رلنية, 
2024-02-05

الملخص: سعت هذه الدراسة الى التعرف على كيفية ممارسة مؤسسة سيفيتال للاتصال الحواري في العلاقات العامة عبر موقعيها الإلكترونيين، من خلال رصد اهم الممارسات الاتصالية التي تقوم بها والوقوف على الاستراتيجية التي تتبناها في الاتصال بمختلف جماهيرها، وقد اعتمدت الدراسة على تحليل مضمون موقعين رسميين ينتميان الى مؤسسة سيفيتال هما موقع المؤسسة الام الذي يخص المجمع ككل وموقع المؤسسة المنتجة للغذاء. بناء على كون المؤسسة تنشر ما يتعلق بإنتاجها للمواد الغذائية والتواصل مع الجماهير المهتمة بهذا الإنتاج، واعتمدنا على منهج دراسة الحالة لمؤسسة سيفيتال من خلال تحليل موقعيها كما تبنينا نظرية الامتياز للعاقات العامة وبالتحديد على نموذج الاتصال الثنائي الاتجاه. وتوصلت الدراسة الى ان مؤسسة سيفيتال مارست الاتصال الحواري في العلاقات العامة عبر موقعيها الرسميين بشكل جيد، وظهر اهتمامها بتشكيل صورة وسمعة جيدة عنها، كما حاولت مراعاة احتياجات مختلف جماهيرها وتقديم كل ما يهمهم مما عكس تبنيها لنموذج الاتصال ثنائي الاتجاه وكذا تبنيها لاستراتيجية الحوار الى حد كبير.

الكلمات المفتاحية: الاتصال الحواري، العلاقات العامة الالكترونية، المواقع الالكترونية، تحليل المحتوى


"L'impact du petit-déjeuner sur la concentration, la satiété et la prise alimentaire de la journée"

عاشور بريك مايسة,  خلايفية نعيمة, 
2023-12-28

Résumé: L'objectif de cette étude est d'évaluer les effets du petit-déjeuner sur la concentration, la satiété et la prise alimentaire chez l'adulte, par le biais d'un essai randomisé contrôlé comparant petit-déjeuner versus jeûne. Les hypothèses sont qu'un petit-déjeuner améliore les performances cognitives, augmente la satiété et réduit la prise énergétique totale de la journée par rapport à un jeûne du matin. Cette étude permettra de clarifier le rôle du petit-déjeuner sur la faim, la cognition et les apports nutritionnels sur la journée.

Mots clés: petit-déjeuner ; faim; ; satiété ; cognition


How Digital Communication Supports Public Campaigns: A Theoretical Approach

بلقاسي كريم,  صادق ريمة, 
2024-02-05

Résumé: This study investigates the integration of digital strategies in non-profit organizations' public campaigns. It revolves around three central themes; enhancing digital visibility, tailoring content to user expectations, and facilitating online interaction. The research underlines the importance of a sophisticated approach in digital communication, advocating for its strategic alignment with the broader goals and editorial direction of the organization. While acknowledging the pivotal role of digital tools in contemporary communication, the study stresses the irreplaceable value of face-to-face interactions. Proposing the concept of a '2.0 event,' which merges traditional and digital communication elements, the research suggests a balanced approach. This method is aimed at maintaining the core human element in public campaigns, while effectively utilizing the expansive reach and dynamic nature of digital communication. Ultimately, this paper emphasizes the importance of harmonizing digital and traditional methods to enhance the efficacy of public campaigns in the digital era.

Mots clés: digital communication ; public campaigns ; support strategies


التكوين الإعلامي المهني في مراكز التدريب الخاصة بالجزائر: قراءة نقدية في التجارب والـمناهج والإطار القانوني للممارسة

غربي أحمد, 
2024-02-28

الملخص: تتناول هذه الورقة البحثية واقع التكوين الإعلامي الـمهني في مراكز التدريب الخاصة في الجزائر، من خلال دراسة وصفية نقدية لتجارب ومناهج وأساليب الـممارسة لبعض مراكز التكوين والتدريب الخاصة الـمتخصصة في هذا الـمجال، بالنظر إلى مجموعة من النقاط من بينـها الـمعايير التي تضعها هذه الـمؤسسات في تكوين الصحفيين وممارسي الـمهنة ومدى فعاليتـها والوسائل التـي توفرها في التدريب والأسماء التـي توفر خبـرتـها لتطوير مهارات الطلبة والـمهتمين الـمتربصين أمام تحديات سوق العمل وتحقيق أهدافهم الـمستقبلية.

الكلمات المفتاحية: التكوين الإعلامي الـمهنـي ; مركز تدريب ; التكوين


دور الرقمنة في تحسين جودة التكوين في علوم الإعلام والاتصال بالجزائر

موساوي هاجر,  علواش نعيمة, 
2024-02-28

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تبيان تلك النقلة على مستوى كلية الاعلام والاتصال من تعليم تقليدي أساسه القلم والسبورة إلى تعليم مواكب للعصر يعتمد على الوسائط الالكترونية والبوابات الرقمية، وتوضيح ما انجر عن ذلك من تغيرات. بعد الدراسة الميدانية، والبحث والاستقصاء عن آخر التطورات في هذه العملية التحولية، تم استخلاص أن كلية الاعلام والاتصال سعت ولا تزال إلى تبني رقمنة التعليم وفق توجيهات الوزارة الوصية، لكن الأمر لن يكون بين ليلة وضحاها بل يتطلب الجهد والوقت لترسيخه والخروج بأفضل النتائج.

الكلمات المفتاحية: تعليم رقمي ; جودة التكوين ; منصات رقمية ; الرقمنة ; بوابات إلكترونية


Epistemological Challenges of Reviving the framing in Communication and Information Sciences in the New Digital Environment

بوزيدة فيروز, 
2024-03-08

Résumé: Abstract: This paper aims to reveal the epistemological challenges of reviving the framing in communication and information sciences in the new digital environment. In recent years concern about the epistemological dimensions of this discipline in the digital era has widely emerged, and specifically the epistemological challenges that face teachers and students to connect curriculum reforms and renewing as a result of the increased scholarly interest in response to the technological developments and digitalization. Therefore, the different curricula should be revised and revived in order to update the information keeping up the curricula of other universities around the world.

Mots clés: communication ;information sciences; reviving, digital environment; epistemology; challenges.



Les 10 articles les plus téléchargés

19 516 أسباب و أبعاد عمالة الأطفال Causes and dimensions of child labor 3 841 معوقات التسويق الالكتروني في الجزائر واهم الحلول المقترحة للنهوض بها The obstacles of electronic marketing in Algeria, and the most important proposed solutions for its advancement 3 820 التسويق في البيئة الرقمية: قراءة في التسويق الالكتروني وتقنياته Marketing in the digital environment: reading in e-marketing and its technologies 3 445 Le E-Commerce en Algérie : Enjeux et défis à surmonter E-Commerce in Algeria: Issues and challenges to overcome 3 151 الأمن الغذائي الجزائري بين حتمية تطوير سياسات الإنتاج و التسويق واستمرار العجز الغدائي Algerian food security between the imperative to develop production and marketing policies and the continuing food deficit 2 753 الأطر النظرية المفسرة للإعلام الشبكي بين الفعالية و المحدودية. Theoretical frameworks explaining the network media between effectiveness and limitations 2 686 البيئة الاتصالية الجديدة، سياقات التطور، والخصائص والواقع في البلدان العربية The new communication environment, development contexts, characteristics and reality in Arab countries 1 963 سيكولوجية الجماهير في التفاعل مع مضامين مواقع التواصل الاجتماعي الاقتراب من الظاهرة بنظرية " غوستاف لوبون " The psychology of the masses in interacting with the contents of social networking sites Approaching the phenomenon with "Gustave Le BON 1 910 الترويج للمنتجات الغذائية عبر المنصات الإلكترونية دراسة وصفية لصفحة الفايسبوك التابعة لمؤسسة إكسترا بن حمادي Promote food products via online platforms Descriptive study of the Facebook page of the Extra Bin Hammadi Foundation 1 794 تكنولوجيات الاتصال الجديدة ودورها في إلكترونية التسويق. New communication technologies and their role in electronic marketing