مصداقية
Volume 3, Numéro 1, Pages 23-37
2021-04-27

استخدام تكنولوجيا المعلومات والإتصال في القطاع السياحي الجزائري دراسة تحليلية للمخطط التوجيهي للتهيئة السياحية آفاق 2030

الكاتب : أحداد موراد . دوالة عزالدين .

الملخص

تعد السياحة من أكبر الصناعات نموا في العالم، فأصبحت اليوم من أهم القطاعات الاقتصادية الهامة ومحركا رئيسيا من محركات التنمية، ناهيك كونها مصدر من مصادر خلق الثروة، وتدفق رؤوس الأموال، وعاملا من عوامل خلق مناصب الشغل. لذلك فإن الكثير من الدول بما فيها (الجزائر) تسعى جاهدة لتنميتها وتطويرها وتحقيق ما يعرف بصناعة حقيقية للسياحة. ولأن تكنولوجيا المعلومات والإتصال تعد من الآليات الأساسية في تنمية القطاع السياحي، أصبح من الضروري على القائمين بالقطاع السياحي الجزائري مواكبة مختلف تطورات التكنولوجيا الحديثة واستغلالها في التسويق السياحي للوجهة السياحية الجزائرية والتي تزخر بمؤهلات سياحية هائلة من شأنها أن تجعل الجزائر بلدا سياحيا بامتياز، وبالتالي المساهمة في تنمية الاقتصاد الوطني. وفي هذه الدراسة سنتطرق إلى تبيان أهمية تكنولوجيا المعلومات والإتصال ودورها في تطوير قطاع السياحة وعلاقة تنمية السياحة بالتنمية المستدامة، كما تسلط الدراسة الضوء على أهم محاور المخطط التوجيهي للتهيئة السياحية آفاق 2030 الذي تعول عليه كثير الحكومة الجزائرية لجعل الجزائر وجهة سياحية عالمية. الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا المعلومات والإتصال؛ سياحة؛ تنمية مستدامة؛ تسويق السياحي؛ مخطط التوجيهي للتهيئة السياحية آفاق2030. Abstract: Tourism is one of the largest growing industries in the world, and today it has become one of the most important economic sectors and a major engine of development, not to mention being a source of wealth creation, capital flow, and a factor in job creation. Therefore, many countries, including Algeria, are striving to develop and develop them and achieve what is known as a real industry for tourism. And because information and communication technology is one of the basic mechanisms in the development of the tourism sector, it has become necessary for those in charge of the Algerian tourism sector to keep pace with the various developments of modern technology and to exploit them in the tourism marketing of the Algerian tourist destination, which is rich in huge tourism qualifications that will make Algeria a tourist country par excellence, and thus contribute to Development of the national economy. In this study, we will discuss the importance of information and communication technology and its role in the development of the tourism sector and the relationship of tourism development to sustainable development, and the study also sheds light on the most important axes of the master plan for tourism development Horizons 2030, which the Algerian government relies on to make Algeria a global tourist destination. Keywords: Information and Communication Technology; Tourism; Sustainable development; Tourism marketing; Master plan for the tourism development prospects 2030.

الكلمات المفتاحية

تكنولوجيا المعلومات والإتصال؛ سياحة؛ تنمية مستدامة؛ تسويق السياحي؛ مخطط التوجيهي للتهيئة السياحية آفاق2030.