مجلة البحوث والدراسات
Volume 18, Numéro 2, Pages 157-187
2021-07-25

واقع استخدام تقنيات الاتصال الداخلي في البنوك التجارية الجزائرية (دراسة حالة بنك الفلاحة والتنمية الريفية)

الكاتب : أحمد ميلي سمية .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام تقنيات الاتصال الداخلي في البنوك التجارية الجزائرية، ومن أجل تحقيق ذلك تم تصميم استبيان وتوزيعه على رؤساء المصالح بالبنوك التجارية الجزائرية، حيث شملت كافة البيانات المطلوبة من أجل معرفة واقع استخدام تقنيات الاتصال الداخلي في البنوك التجارية الجزائرية، كما تم استخدام برنامج التحليل الإحصائي spss لإصدار رقم: 22 لمعالجة البيانات واختبار الفرضيات. وفي الأخير توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من بينها: - لا توجد فروق معنوية عند مستوى الدلالة الإحصائية 0,05 في استجابات أفراد عينة الدراسة نحو واقع استخدام تقنيات الاتصال الداخلي الشفوي تعزى إلى متغير؛ - لا توجد فروق معنوية عند مستوى الدلالة الإحصائية 0,05 في استجابات أفراد عينة الدراسة نحو واقع استخدام تقنيات الاتصال الداخلي الكتابي تعزى إلى متغير. في حين وجود فروق معنوية عند مستوى الدلالة الإحصائية 0,05 في استجابات أفراد عينة الدراسة نحو واقع استخدام الاتصال الداخلي الكتابي تعزى إلى متغير الجنس؛ - لا توجد فروق معنوية عند مستوى الدلالة الإحصائية 0,05 في استجابات أفراد العينة نحو واقع استخدام تقنيات الاتصال الداخلي الالكتروني تعزى إلى متغير. في حين توجد فروق معنوية عند مستوى الدلالة الإحصائية 0,05 في استجابات أفراد عينة الدراسة نحو واقع استخدام تقنيات الاتصال الداخلي الالكتروني تعزى إلى متغير الخبرة المهنية. كما قمنا بتقديم مجموعة من التوصيات أهمها: - استخدام تقنيات الاتصال الحديثة للتواصل مع الآخرين في عملية اتخاذ القرار من خلال الاستفادة منها لإنشاء قاعدة معلومات لتزويد متخذي القرارات بالمعلومات اللازمة والدقيقة في الوقت المحدد؛ - إبراز دور التقنيات الحديثة في سرعة إنجاز الأعمال وتسهيل عملية الاتصال، من خلال عمل دورات تدريبية للعاملين في مجال الاتصالات لمواكبة التطورات الحديثة في وسائل الاتصال Abstract: This study aims to identify the reality of using internal communication techniques in Algerian commercial banks, and in order to achieve this, a questionnaire was designed and distributed to the heads of departments in the Algerian Telecom Corporation in M’sila, which included all the data required in order to know the reality of using internal communication techniques in commercial banks. Algerian, and the statistical analysis program spss was used to issue No. 22 for data processing and hypothesis testing. Finally, the study reached a set of results, including: - There are no significant differences at the level of statistical significance 0.05 in the responses of the study sample individuals towards the reality of using oral internal communication techniques due to a variable; - There are no significant differences at the level of statistical significance 0.05 in the responses of the study sample individuals towards the reality of using written internal communication techniques due to a variable. While there were significant differences at the level of statistical significance 0.05 in the responses of the study sample individuals towards the reality of using written internal communication due to the gender variable; - There are no significant differences at the level of statistical significance 0.05 in the responses of the sample members towards the reality of using electronic internal communication techniques due to a variable. While there are significant differences at the level of statistical significance 0.05 in the responses of the study sample individuals towards the reality of using electronic internal communication techniques, due to the variable of professional experience. We have also presented a set of recommendations, the most important of which are: - Using modern communication technologies to communicate with others in the decision-making process by making use of them to create an information base to provide decision-makers with the necessary and accurate information on time; - Highlighting the role of modern technologies in the speed of completion of work and facilitating the process of communication, by conducting training courses for workers in the field of communication to keep pace with modern developments in means of communication.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الاتصال، الاتصال الداخلي، أساليب الاتصال الداخلي. ; Keywords: communication, internal communication, methods of internal communication.