مجلة البحوث والدراسات


Description

An international biannual refereed academic journal concerned with publishing research and studies in Sharia, legal, economic, social and human sciences. It is published by Eloued University. It aims to support scientific research in the fields of Islamic, legal, economic, social and human sciences, as it is a multidisciplinary journal. It publishes its research papers in Arabic, English and French. It welcomes all contributions from professors, researchers, and doctoral students from all over the world. The research and studies nominated for publication in the journal are required to fall within the journal's specializations, with the necessity to respect the objective treatment in accordance with the documented scientific method, while adhering to the principles of scientific research and its general rules and university norms in the accurate documentation of research materials.


19

Volumes

34

Numéros

519

Articles


التسويق عبر البريد الإلكتروني: أهم الإيجابيات و السلبيات

Foued Sabbagh, 
2019-03-12

الملخص: هذا المقال يهتم بالأساس بدراسة دور البريد الإلكتروني في التسويق و التجارة الإلكترونية. إذ يعتبر التسويق عبر البريد الإلكتروني من أحدث الأساليب و الطرق التسويقية التجارية علي الصعيد العالمي. كذلك تساهم تكنولوجيات المعلومات و الإتصال الحديثة في تسهيل تداول و إرسال الرسائل الإلكترونية بأكثر جودة و دقة عالية. بالتالي تركز هذه الدراسة علي مناقشة أهم الإيجابيات و السلبيات للتسويق الإلكتروني مع تحليل عوامل نجاح هذا التسويق من خلال تفادي تلك السلبيات و الإستفادة من جميع الإيجابيات.

الكلمات المفتاحية: التسويق عبر البريد الإلكتروني ; الإيجابيات ; السلبيات ; الحملات التسويقية ; عوامل النجاح


تحليل وقياس أثر تغيرات درجة الحرارة على انتشار فيروس كورونا في الجزائر باستخدام منهجية التكامل المشترك

حوشين يوسف, 
2022-06-06

الملخص: تهدف من الورقة البحثية إلى تحليل وقياس مدى تأثير درجة الحرارة على انتشار فيروس كورونا في الجزائر. من خلال دراسة العلاقة بين تغيرات متوسط درجة الحرارة اليومية وعدد الإصابات الجديدة اليومية بفيروس كورونا، خلال الفترة الممتدة من 01 أفريل 2020 إلى 30 نوفمبر 2020، باستخدام منهجية التكامل المشترك. وتبين من الدراسة عدم وجود علاقة ارتباط بين درجة الحرارة وانتشار فيروس كورونا الجديد في الجزائر، كما لا توجد علاقة سببية من درجة الحرارة نحو عدد حالات الإصابة بالفيروس. كما اتضح من خلال النمذجة القياسية وفق منهجية التكامل المشترك عدم وجود أي أثر لدرجة الحرارة على حالات الإصابة بفيروس كورونا في الجزائر سواءا على المدى القصير أو على المدى الطويل. وهذه النتائج المتوصل إليها تتوافق مع أراء العديد من الخبراء ونتائج الكثير من الدراسات. فحتى وإن كان لدرجة الحرارة تأثيرا على انتشار فيروس كورونا الجديد، فإن هذا التأثير يعتبر ضعيفا جدا إذا ما قورن بعوامل أخرى، خاصة منها المرتبطة بالالتزام بالإجراءات الوقائية وتدابير الحجر الصحي والتباعد الاجتماعي، وتنقل الأفراد داخليا وخارجيا، ومدى تطور القطاع الصحي، إلى غير ذلك من العوامل الهامة. The aim of this paper is to analyse and measure the effect of temperature on the spread of the Corona virus in Algeria. By studying the relationship between daily average temperature changes and the number of daily new infections with the Coronavirus, during the period from April 01, 2020 to November 30, 2020 using the co-integration methodology. The study revealed that there is no correlation between temperature and the spread of the new Corona virus in Algeria, and there is no causal relationship from temperature towards the number of virus cases. It was also evident through econometric modeling according to the cointegration methodology that there was no effect of temperature on cases of infection with the Coronavirus in Algeria, either in the short term or in the long term. These results are consistent with the opinions of many experts and with the results of many studies. Even if the temperature has an effect on the spread of the new Corona virus, this effect is considered very weak when compared to other factors, especially those related to adherence to preventive measures, quarantine measures, social distancing, the movement of individuals internally a,nd externally, and the extent of the development of the health sector to other important factors

الكلمات المفتاحية: فيروس كورونا الجديد كوفيد-19 ; درجة الحرارة ; تكامل مشترك ; نموذج تصحيح الخطأ


المفسرون الجزائريون واحتفالهم عند ختم دروسهم في تفسير القرآن الكريم

زيباني منير, 
2021-08-27

الملخص: هذا المقال بعنوان"المفسرون الجزائريون واحتفالهم عند ختم دروسهم في تفسير القرآن الكريم"، حيث إنّ الناظر في كتب تراجم أعلام الجزائر يرى بعض المظاهر التي تعدّ من خصائص الجزائريين دون غيرهم، خاصة عند ختمهم تفسير القرآن الكريم شفويا؛ فأحببت تدوين ذلك لبيان أحد اللوحات الفنية الأدبية والأخلاقية؛ لذا طرحت الإشكال التالي: ما هي صورة هذا الاحتفال؟ ومن هم أبرز علماء الجزائر الذين أتموا تفسير القرآن باحتفال خلده التاريخ كمظهر بارز من مظاهر التحضر؟ حيث إنني وقفت على العديد من العلماء الذين احتفلوا عند ختم القرآن، وذكرت منهم بعض النماذج في خطة بحث توافق طبيعة المقال اشتملت على مقدّمة، ومبحثين، وخاتمة. Abstract: This article is entitled "Algerian commentators and their celebration when concluding their lessons in the interpretation of the Noble Qur'an," as the beholder in the books of the translations of Algerian flags sees some aspects that are characteristic of the Algerians without others, especially when they conclude the interpretation of the Noble Qur'an orally; I liked writing it down to show one of the literary and moral paintings; So I posed the following question: What is the image of this celebration? And who are the most prominent Algerian scholars who completed the interpretation of the Qur’an with a celebration immortalized by history as a prominent aspect of civilization? Whereas, I came across many scholars who celebrated at the conclusion of the Qur’an, and I mentioned some examples of them in a research plan that corresponds to the nature of the article, which included an introduction, two chapters, and a conclusion. key words: Explanation; Celebration: seal; The Quran; Scholars; Algeria.

الكلمات المفتاحية: تفسير؛ الاحتفال: ختم؛ القرآن؛ علماء؛ الجزائر.


مبادئ العلاقات الدولية في الإسلام في ظل المتغيرات المعاصرة

لغويني أحمد ياسين,  حفصي عباس, 
2022-04-27

الملخص: يتميز فقه السياسة الشرعية بشموليته في تنظيم جميع أنواع ومستويات العلاقات السياسية؛ سواء ما تعلق منها بعلاقة الدولة بأفرادها ورعاياها، أو ما كان من علاقات الدولة بغيرها من الدول، ومما يتميز به كذلك أنه تأسس على مبادئ وقواعد تحفظ مقاصده وأصوله؛ من خلال الجمع بين ميزتي الثبات والمرونة، وقد مر التاريخ الدولي بمراحل عديدة منذ عصور العلاقات الدولية التقليدية وصولا إلى عصر القانون الدولي الحديث، ولا تزال المتغيرات على الساحة الدولية تتجدد، تبعا لتغيرات موازين القوة بين الدول المتصارعة والمتنافسة على زعامة العالم. وتسعى هذه الدراسة لكشف تأثير التغيرات الدولية المعاصرة على قواعد العلاقات الدولية في ضوء مبادئ الشريعة الإسلامية. Abstract: Jurisprudence of the Islamic legal politics is characterized by its inclusiveness in regulating all types and levels of relations, whether it relates to State's relationship with its citizens, or to its relations with other States. It is also characterized by the fact that it is founded on priciples and rules that preserve its purposes, combining the advantages of persistence and flixibily. International history has gone through many steps, from times of traditional international relations, to the time of modern international law, And international changes continue to evole. This study seeks to uncover the impact of contemporary international changes on the norms of international relations in the ligh of the principles of Islam law.

الكلمات المفتاحية: مبادئ العلاقات الدولية ; التغيرات الدولية ; المتغيرات المعاصرة ; الإسلام ; السياسة الشرعية


مفهوم الوظيفية بين النحو واللسانيات

تهامي جلول, 
2022-09-20

الملخص: الهدف من هذا المقال البحث في "النحو" و"الوظيفة" و"اللسانيات"، إذ نسعى إلى توطين النظرة اللسانية العربية بمختلف توجهاتها النظرية والمنهجية في الوسط اللساني المتداول، فقد تزعم سوسير علم اللغة البنوي في اللسانيات، فتعددت الرؤى التي انبثقت عنها مدارس لسانية مختلفة، فركزنا على النظريات ذات التوجه وظيفي، ولما كان النحو مناط البحث في كل تراث لغوي بشري، صيغ له العديد من النظريات، ثم إن كلا الاتجاهين - البنوي أو الوظيفي- غايتهما الكشف عن خبايا الملكة اللسانية البشرية، والخلاف بين الوجهتين ينحصر في المنطلق أهو الجملة كبنية مجردة، أم الجملة وارتباطاتها المتعددة بما قبلها وما بعدها وما يحيط بها من المواقف الخارجية. - الكلمات المفتاحية: النحو، الوظيفة، اللسانيات، المنهج،اللغة. Abstract: The aim of this article is to research “grammar”, “function” and “linguistics”, seeking to locate the Arabic linguistic vision with its various theoretical and methodological orientations in the circulating linguistic environment. theories, and since grammar is at the center of research in all human linguistic heritage, many theories have been formulated for it.Moreover, both directions - structural or functional - aim to reveal the secrets of the human linguistic faculty, and the difference between the two views is limited to the premise: the sentence as an abstract structure, or the sentence and its multiple connections with what precedes it and after and the external situations which surround it. - Keywords: grammar, function, linguistics, curriculum, language.

الكلمات المفتاحية: النح ; ال ; ظيفة اللسانيات اللغة المنهج


البُعد الروحي في حكمة الكبالا اليهودية

بوعيشة أسمهان, 
2022-06-04

الملخص: الكابالا أو الحكمة الخفية هي النزعة الروحية والباطنية في الصوفية اليهودية ،ووفق الكباليين تُعد الكبالا طريق الإنسان إلى الروحانية ؛إذ تُقدم للإنسان الإجابات الرئيسية عن الكون وبداياته وأسراره ، بالإضافة إلى دور ومصير الإنسان ، وأن هناك عالمين ، عالم روحي وعالم مادي ، ويجب على الإنسان أن يصعد تدريجياً إلى هذه العوالم من أجل الوصول إلى مستوى الإنسان الكامل والالتحام باللانهائي فيما يسمى بالديقوت ، ولكن هذا المستوى من الكمال لا يبلغه الإنسان إلا بعد رحلة من السقوط والصعود ، ومن خلال تجربة روحية ، يتلقى مبادئها الحصرية في التعاليم الكبالية. Kabbalah or hidden wisdom is the spiritual and esoteric tendency in Jewish mysticism. It presents to human the main answers about the universe, its beginnings and its secrets, as well as the role and destiny of man, and that there are two worlds, a spiritual world and a material world, and man must gradually ascend into these worlds in order to attain the level of a complete human being, but this level of perfection A person does not attain until after a journey of fall and ascent, and through an experience spiritual, it receives its exclusive principles in kabbalistic teachings

الكلمات المفتاحية: Kabbalah; Sefrot; Adam Qadmon; Zohar; Reincarnation.


تنوع براغماتية الخطاب الإشهاري وحدود الانفتاح الدلالي "قناة الفجر الجزائرية أنموذجا"

حفري فطيمة الزهرة,  حنكة العيد, 
2022-11-21

الملخص: لا جرم أن الخطاب الإشهاري اليوم يبعث على إلطاف النظر، وتدقيق التأمل في مفهوم البراغماتية الإشهارية، والتي اكتسحت نطاقا واسعا في شتى القنوات. وكان حري بنا أن نقف أمام أسئلة تفرض نفسها مؤداها: البحث عن الطاقة الدلالية للإشهار؟ وتحديد المعطى النفعي في ذلك؟. تتجاوز عديد القنوات الجزائرية وعلى رأسها "قناة الفجر" في تقديمها للبرامج إلى الفواصل الإشهارية، وكثيرا ما يتموقع فضاء الإشهار تموقعا تتحول من خلاله عملية المشاهدة من تتبع إلى بحث قوامه اختصار الرحلة الشاقة التي يروم فيها المشاهد أهدافا جمة أهمها: التطبيب، الخدمات، العقار، الأسفار والرحلات...الخ. في خاتمة المطاف، نؤكد على براغماتية الإشهار من خلال حسية المعنى المدرك الذي يتفانى في تصويغه جهات تستثمر الحواس، وقدرتها على الربط بين ما هو ذهني وما هو واقعي. Abstract: There is no doubt that the publicity discourse today is a matter of lightening consideration and scrutiny of the concept of advertising pragmatism, which has swept a wide range in various channels. We should have faced self-imposed questions: the search for the semantic power of advertising? And determine the utilitarian givens in that? Many Algerian channels, on top of which are "Al-Fajr Channel", go beyond their presentation of programs to advertising breaks, and the advertising space is often positioned as a location through which the viewing process turns from tracking to research based on shortening the arduous journey in which the viewer aims for many goals, the most important of which are: Medicine, services, real estate, travel and excursions... etc. In conclusion, we emphasize the pragmatism of publicity through the sensuality of the perceived meaning, which is devoted to justifying it by parties that invest the senses, and their ability to connect between what is mental and what is realistic

الكلمات المفتاحية: البراغماتية –التفاعل- الأثر- الانفتاح – الكينونة. ; pragmatism - interaction - impact - openness - being.



Les 10 articles les plus téléchargés

2 650 روما وسياسة الرومنة في شمال إفريقيا « بلاد المغرب أنموذجا » 2 498 النظام القضائي الإداري الجزائري «دراسة مقارنة» Algerian administrative judicial system"A comparative study" 1 660 أهمية الدور التوثيقي للرواية الشفوية في كتابة التاريخ الوطني (التاريخ المحلي أنموذجا) Importance of the role of documentation of historical novel In writing of national history (local history model) 1 615 سياسة الوقاية و المنع من الجريمة 1 473 مبدأ الأمن القانوني ومدى تكريسه في القضاء الإداري The principle of legal security and its dedication in the administrative judiciary 1 255 من منع ويمنع القاضي الفاصل في المادة الادارية في الجزائر من تشريع القاعدة القانونية الادارية؟ 1 236 الوضع تحت المراقبة الإلكترونية كآلية مستحدثة للتفريد العقابي في التشريع الجزائري وفقا لقانون 01/18 1 150 أثر الدفع بعدم الدستورية في تحقيق الأمن القضائي لحقوق المواطنة دراسة مقارنة لدساتير الدول المغاربية 1 112 المسؤولية المدنية للمحامي عن فعله غير المشروع وفعل غيره وفقا لقانون المعاملات المدنية الإماراتي وقانون ممارسة مهنة المحاماة « دراسة مقارنة » 1 108 جريمة إصدار شيك بدون رصيد