مجلة الدراسات الاقتصادية المعاصرة
Volume 5, Numéro 2, Pages 39-54
2020-12-31

واقع الذكاء الاقتصادي في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية

الكاتب : أحمد ميلي سمية .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة واقع الذكاء الاقتصادي في المؤسسات الاقتصادية الجزائري، حيث أن التحكم في التطور الحاصل على مستوى البحث والتطوير، وتكنولوجيا الإعلام والاتصال يدفع بالمؤسسات إلى تطوير تنظيماتها من خلال التقنيات والمهارات البشرية لخلق الوضعيات التنافسية المناسبة والاستراتيجيات التي تسمح بالحصول على المعلومات الدقيقة على مستوى الأسواق المحلية والدولية. هذا ويلعب الذكاء الاقتصادي الدور الأهم في عملية التنمية بفضل تقديم الاستراتيجيات التي تسمح بالاستغلال الأمثل لقدراته وتوفير المعلومات الضرورية للمشاركين في العملية الاقتصادية، كما أنه يقوم بجذب الاستثمارات الأجنبية المباشرة هذا ما يدفع بالدول إلى السعي لتوفير البيئة الملائمة من توفير المعلومات، الهياكل القاعدية، والسياسات التنظيمية واستعمالها لاتخاذ القرار الأمثل في المؤسسة. وتعاني المؤسسات الجزائرية من تأخر كبير مقارنة بالمؤسسات العالمية بمجال المعلومات والأنظمة المعلوماتية (الذكاء الاقتصادي)، ولكن رغم هذا التأخر لا يمكن القول أنه ليس هناك اهتمام بمثل هذه الأنظمة، بل هناك جهود معتبرة تقوم الدولة بها من أجل دعم الذكاء الاقتصادي. في الأخير توصلنا إلى النتائج التالية: - تعتبر المعلومة الاستراتيجية المورد الأساسي في عملية الذكاء والمورد الاستراتيجي في دعم الاستراتيجية العامة للمؤسسة؛ - الذكاء الاقتصادي يعطي المؤسسة القدرة على اتخاذ القرارات المناسبة في ظروف مضطربة ويجعلها قادرة على الهجوم والدفاع في نفس الوقت؛ - تطبيق اليقظة الاستراتيجية والذكاء الاقتصادي على مستوى المؤسسات الجزائرية ليس ظاهرا للعيان، فهو إما تلقائي غير منظم، أو يندرج تحت أحد الوظائف الأخرى كالتسويق. Abstract: This study aims to know the reality of economic intelligence in the Algerian economic institutions, as controlling the development taking place at the level of research and development, and information and communication technology pushes the institutions to develop their organizations through techniques and human skills to create appropriate competitive situations and strategies that allow access to accurate information At the level of local and international markets. This economic intelligence plays the most important role in the development process thanks to the presentation of strategies that allow the optimal use of its capabilities and the provision of the necessary information to the participants in the economic process, as it attracts foreign direct investments, this is what drives countries to strive to provide the appropriate environment of providing information, basic structures, and organizational policies And use it to make the best decision in the organization. Algerian institutions suffer from a significant delay compared to international institutions in the field of information and information systems (economic intelligence), but despite this delay it cannot be said that there is no interest in such systems, but there are significant efforts undertaken by the state to support economic intelligence. Finally, we reached the following results: - Strategic information is the primary resource in the intelligence process and the strategic resource in support of the organization's overall strategy; - Economic intelligence gives the institution the ability to make appropriate decisions in turbulent conditions and makes it capable of attacking and defending at the same time; - The application of strategic alertness and economic intelligence at the level of Algerian institutions is not visible, as it is either automatic, unorganized, or it falls under one of the other functions, such as marketing.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الذكاء الاقتصادي، اليقظة الاستراتيجية، نظام المعلومات، المؤسسة الجزائرية. ; Key words: economic intelligence, strategic alertness, information system, the Algerian establishment.