مجلة الواحات للبحوث و الدراسات
Volume 12, Numéro 1, Pages 103-157
2019-05-29

جودة الحياة وتأثيرها على الاغتراب لدى المعلمين المغتربين في بعض المحافظات التعليمية بسلطنة عمان

الكاتب : سعود مبارك البادري الدكتور .

الملخص

هدفت الدراسة للتعرف على مستويات جودة الحياة ومظاهر الاغتراب لدى المعلمين المغتربين ببعض المحافظات التعليمية، والكشف عن تأثير جودة الحياة على مظاهر الاغتراب لدى أفراد العينة، والتعرف على الفروق في مستويات جودة الحياة ومظاهر الاغتراب تُعزى لمتغيرات الدراسة. طُبق مقياسي جودة الحياة والاغتراب عشوائيا على (430) مغتربا ومغتربة، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن حصول مقياس جودة الحياة على مستوى متوسط ومقياس الاغتراب على مستوى منخفض، وان هناك تأثير كبير لجودة الحياة على الاغتراب عند أفراد العينة. كما أظهرت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق في جودة الحياة وفقا لمتغيرات صفة المعلم المغترب والنوع الاجتماعي والمحافظة التعليمية ؛ بينما ظهرت فروق ذات دلاله إحصائية عند مستوى (0.05) في الاغتراب لصالح المعلم المغترب العماني والمحافظة التعليمية والنوع الاجتماعي. وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في جودة الحياة والاغتراب وفقا لمتغير الحالة الاجتماعية، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في الاغتراب وفقا لمتغير الموطن الأصلي للمغترب العماني بينما وجدت فروق في جودة الحياة، ووجود فروق دالة إحصائيا في جودة الحياة والاغتراب وفقا لمتغير الجنسية، وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات. Summary: Study aimed to identify the quality of life and the manifestations of alienation of expatriate teachers in some educational governorates, to reveal the effect of quality of life on alienation aspects of the sample and to identify the differences in quality of life and alienation characteristics due to the variables study. The scales of quality of life and alienation were applied randomly to (430) expatriates, The results of study showed that quality of life has average level, and the alienation has low level and there is a significant impact on the quality of life on the alienation. The results showed also that there were no statistically significant differences in the quality of life according to the variable characteristics of the expatriate teacher, gender and educational province; while there were differences of statistical significance in the expatriate in favor of Omani expatriate teacher, gender and educational province. There are no statistically significant differences in the quality of life and alienation according to the social situation variable. There were no significant differences in the quality of life according to the variable of the original residence of the Omani expatriate and founded in quality of life. There were statistically significant differences in the quality of life and alienation according to the nationality variable. In the light of the study results, the study recommended a set of recommendations.

الكلمات المفتاحية

جودة الحياة ; الاغتراب ; المعلمين المغتربين