تطوير
Volume 10, Numéro 1, Pages 47-59
2023-07-11

لغة الحجاج وخطاب الهوية بين قيم التنشئة الاجتماعية وثقافة التواصل الاجتماعي

الكاتب : بن طرات جلول .

الملخص

الملخص باللغة العربية: إن طبيعة التطورات الفكرية والتحولات الثقافية والتاريخية التي صاحبت لغة العولمة وثورة الحداثة قد اختزلت مشكلات المجتمع العربي الإسلامي لاسيما ظاهرة الإغتراب الثقافي والإستلاب الإيديولوجي الذي انفرد بقضايا الصراع بين عالم الأفكار والأنساق والنظم، وكل الأفكار والقيم التي إنطوت تحت علاقة الإنسان بالآخر، لذلك فإن ما يميز هذا الواقع هي تلك الأزمات التي انعكست سلبا على عناصر الهوية وثوابتها الدينية واللغوية والتاريخية، أين ظهرت تجليات التمزق الثقافي، وإنهيار منظومة القيم المرتبطة بثقافة الماضي التي توجه المرجعية الوطنية على مستوى الدين واللغة والوطن، ومن ثم فلا يمكن أن نتحدث عن الهوية إلا ضمن خطاب يجمع بين الحجة والبلاغة لترسيخ قيم الهوية الوطنية وتعزيز جذورها ضمن تلك الممارسات اللغوية لخطاب الحجاج تلك المغالطات والأوهام التي تؤدي إلى تقويض ثقافة التواصل الإجتماعي مع مؤسسات التنشئة الإجتماعية التي تنفرد بدورها التربوي التعليمي الذي يتحرك في حدود متطلبات لغة التواصل والتأصيل الإسلامي لخطاب الهوية ضمن الحوار الأخلاقي بين أهداف وقيم التنشئة الأسرية، والمناهج والبرامج التعليمية للمنظومة التربوية، ومن ثم فتكامل الأدوار بين الأسرة والمدرسة قد يؤسس لولادة ثقافة التواصل الإجتماعي داخل لغة الحجاج في إطار أدوات التخاطب والتواصل وكطريقة لاستعمال لغة عقلانية تتماهى مع الواقع يضفي عليها الطابع البلاغي الذي يميل إلى المنطق والإقناع، ومشكلة المجتمعات العربية حاليا لزالت لم تحقق نهضتها وتحافظ على هويتها بحكم تمثلات الصراع بين الثقافات والحضارات والأديان. Abstract : The nature of the intellectual developments and the cultural and historical transformations that accompanied the language of globalization and the revolution of modernity have reduced the problems of the Arab-Islamic society, especially the phenomenon of cultural alienation and ideological inflection, which is unique in the issues of conflict between the world of ideas and systems and systems, and all the ideas and values that have come under the relationship between man and the other. The reality is those crises that reflected negatively on the elements of identity and religious, linguistic and historical constants, where emerged manifestations of cultural rupture, and the collapse of the value system associated with the culture of the past, which directs the national reference on the level of religion and language We can not talk about identity except in a discourse that combines argument and eloquence to consolidate the values of national identity and strengthen its roots within those linguistic practices of the pilgrims' discourse. These fallacies and illusions that undermine the culture of social communication with the institutions of social upbringing that are unique in their educational educational role. Moving within the requirements of the language of communication and Islamic rooting of the identity discourse within the moral dialogue between the goals and values of family formation, curricula and educational programs of the educational system, and then the integration of roles between the family and the school may establish the birth of a culture of social communication Breached the pilgrims language in the framework of communication and communication tools as a way to use the rational language identifies with reality gives it a rhetorical nature which tends to logic and persuasion, and the problem of Arab societies currently still has not achieved its renaissance and maintain its identity by virtue of the representations and perceptions of the conflict between cultures, civilizations and religions

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: لغة الحجاج-خطاب الهوية-الحداثة-العولمة-التنشئة الإجتماعية-التواصل-الإيديولوجيا-الإغتراب. key words: Language of pilgrims - speech of identity - modernity - globalization - socialization - communication - ideology - alienation