مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 8, Numéro 1, Pages 744-765
2023-04-16

عوامل وأشكال العنف في الوسط المدرسي حسب وجهة نظر تلاميذ التعليم المتوسط -دراسة ميدانية في بعض متوسطات ولاية تيزي-وزو (الجزائر)-

الكاتب : زريول مونية . محدب رزيقة .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى معرفة وجهة نظر التلاميذ في التعليم المتوسط على عوامل العنف إذ ما لديه تأثير في أشكال العنف في الوسط المدرسي باستخدام المنهج الوصفي، وكانت حجم عينة الدراسة (200) تلميذا متمدرسا في مرحلة التعليم المتوسط، والتي اختيرت بطريقة عشوائية، وتمثلت أدوات الدراسة في استبيان أشكال العنف في الوسط المدرسي من إعداد الباحثة، ومقياس عوامل سلوك العنف المدرسي من إعداد 'محمود سعيد الخولي' (2008). وتوصلت نتائج فرضية الدراسة إلى أن جميع متغيرات عوامل العنف لديه تأثير في كل مستويات أشكال العنف المدرسي (العنف اللفظي، العنف الجسدي، العنف الرمزي، العنف ضد الممتلكات، التحرش الجنسي) كما يرى تلاميذ التعليم المتوسط، وجاءت العوامل الأسرية في الدرجة الأولى، ثم تليها العوامل الإعلامية والثقافية في الدرجة الثانية، وبعدها العوامل التي ترجع إلى جماعة الرفاق في الدرجة الثالثة، ثم العوامل النفسية في الدرجة الرابعة، أما العوامل المدرسية فقد جاءت كأدنى درجة. Abstract: This study came to know the viewpoint of students in middle school on the factors of violence, as it has an effect on the forms of violence in the school environment, using the descriptive method. The study was verified through the use of the methodological procedures. And we have applied it on sample (200) middle school students. This study was chosen in a random way. Concerning the tools used in this study, we find a questionnaire about the different forms of violence school realised by the researcher, and a scale about the factors of school violence this lad was realised by Ibrahim Saeed Al-Khouli (2008) in addition to that. The results of the hypothesis of the study concluded that all variables of violence factors have an impact on all levels of school violence (verbal violence, physical violence, symbolic violence, violence against property, sexual harassment) as seen by middle school students, and family factors came in the first degree, then followed The media and cultural factors are in the second degree, and then the factors that refer to the group of comrades in the third degree, then the psychological factors in the fourth degree, and the school factors came as the lowest degree.

الكلمات المفتاحية

العنف المدرسي؛ عوامل العنف المدرسي؛ أشكال العنف المدرسي؛ مرحلة التعليم المتوسط