الناصرية
Volume 14, Numéro 1, Pages 756-778
2023-06-01

العنف المدرسي من وجهة نظر التلاميذ في التعليم المتوسط-دراسة ميدانية في بعض متوسطات ولاية تيزي وزو- (الجزائر)

الكاتب : زريول مونية . محدب رزيقة .

الملخص

ملخص الدراسة: جاءت هذه الدراسة بهدف معرفة وجهة نظر التلاميذ مرحلة التعليم المتوسط حول أشكال وعوامل العنف المدرسي، حيث بلغ حجم عينة هذه الدراسة (218) تلميذا، والتي تم اختيارها بالطريقة العشوائية، وتمثلت أدوات الدراسة في استبيان أشكال العنف المدرسي من إعداد الباحث ومقياس عوامل العنف المدرسي من إعداد أبراهيم سعيد الخولي (2008)، واسفرت نتائج الدراسة إلى أن العنف اللفظي هو أكثر شيوعا في المرحلة المتوسطة، وأن أشكال العنف المدرسي له علاقة بعوامله من وجهة نظر التلاميذ في التعليم المتوسط. Abstract: The purpose of this study is to know the students ‘point of view about the different forms and factors of school violence. The study was verified through the use of the methodological procedures. And we have applied it on sample 218 middle school students. This study was chosen in a random way. Concerning the tools used in this study, we find a questionnaire about the different forms of violence realised by the researcher and a scale about the factors of school violence this lad was realised by Ibrahim Saeed Al-Khouli (2008) in addition to that, the results of this study shows that the verbal violence is the most common at schools and the forms of school violence are related to its factors according to the point of the middle school students.

الكلمات المفتاحية

العنف؛ العنف المدرسي؛ أشكال العنف المدرسي؛ عوامل العنف المدرسي.