مجلة آفاق للبحوث والدراسات
Volume 6, Numéro 1, Pages 134-151
2023-01-31
الكاتب : مهري عبد المالك . بن صغير فاطمة الزهرة .
تهدف الدراسة إلى معرفة أثر تطبيق ممارسات المسؤولية الاجتماعية والاخلاقية للتسويق على تعزيز ولاء الزبائن للعلامة التجارية، حيث تم إجراء الدراسة على الشركات العاملة في قطاع الإتصالات بالجزائر والمتمثلة في (جيزي، موبليس، أوريدو)، من خلال اختيار عينة عشوائية طبقية حجمها (100) مفردة، تم استرداد (80) استبيان منها، هذا وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي بالإضافة إلى برنامج (Spss) من أهم النتائج التي توصلت اليها الدراسة وجود أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (0.05≥α) لممارسات المسؤولية الاجتماعية والاخلاقية للتسويق على ضمان ولاء العملاء. The study came to analysis the effect of applying social and ethical responsibility of marketing to strengthening the customer’s loyalty to the trade mark),The study try to analysis the effect of applying social and ethical responsibility of marketing to strengthening the customer’s loyalty to the trade mark, so the study was conducted on companies operating in the communications sector in Algeria, which is (Djezzy, Mobilis, Ooredoo), where a random stratified sample size (100) was selected, (80) questionnaires were retrieved, we use also the descriptive analytical method and the program (Spss). The most important results of the study showed a statistically significant effect at the level of significance (0.05≥α) of the social and ethical responsibility of marketing practices on ensuring customer loyalty.
المسؤولية الاجتماعية؛ المسؤولية الأخلاقية؛ ولاء الزبائن؛ العلامة التجارية؛ شركات الاتصال، الجزائر. : social responsibility; ethical marketing responsibility; customer loyalty; trade mark; telecom companies;Algeria
بوغازي فريدة
.
بوغليطة الهام
.
زياني خولة
.
ص 699-717.
بوسنة نسرين
.
بوشريبة محمد
.
ص 413-431.
حساني عبد الكريم
.
ص 1-29.
بن عيشاوي أحمد
.
ص 381-396.
محمد فلاق
.
سميرة أحلام حدو
.
ص 7-24.