المجلة الجزائرية للأمن الإنساني
Volume 8, Numéro 1, Pages 99-119
2023-01-01

فاعلية الذات الإرشادية لدى مستشار التوجيه والإرشاد المهني والمدرسي

الكاتب : مخفوظي أمين .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى فعالية الذات الإرشادية لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني، ومعرفة ما إذا كان مستوى فعالية الذات الإرشادية يختلف باختلاف بعض المتغيرات، وقد تمحورت الدراسة حول الإشكالية الآتية: ـ ما مستوى فعالية الذات الإرشادية لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمنهي؟ و تم التوصل إلى وجود مستوى متوسط لفعالية الذات الإرشادية لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى فعالية الذات الإرشادية لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني تعزى إلى متغير الجنس والتخصص العلمي، في حين وجدت فروق دالة إحصائيا تعزى إلى متغير الأقدمية في المهنة، لصالح المستشارين ذوي الأقدمية في المهنة أقل من 10 سنوات. The current study aims to know the level of counseling self-efficacy among school and vocational guidance and counseling counselors, and to know whether the level of counseling self-efficacy varies according to some variables. The study focused on the following problem: What is the level of counseling self-efficacy for school and vocational guidance and counseling counselors? And it was found that there is an average level of counseling self-efficacy among school and vocational guidance and counseling consultants, and there are no statistically significant differences in the level of counseling self-efficacy among school and vocational guidance and counseling counselors due to the variable of gender and scientific specialization, while there are statistically significant differences attributed to the variable of seniority. In the profession, for the benefit of consultants with less than 10 years of seniority in the profession.

الكلمات المفتاحية

الفاعلية ; الذات الإرشادية ; المستشار ; التوجيه والإرشاد ; المهني والمدرسي