دراسات في العلوم الإنسانية والاجتماعية

Studies in Human and Social Sciences

Description

Studies in Human and Social Sciences is a biannual scientific and open-access Journal issued by the faculty of Human and social sciences - University of Algiers 2-. The Journal aims to contribute in developing knowledge in both human and Social field of research by publishing original research results of international and local researchers, it also aims at publishing works presented by researchers in the seminars and forums organized by the University of Algiers 2. The main objectif, then, is, also, to open space for exchanging ideas between researchers from all countries. Publishing in the Journal is open to researchers and academics in the field of Psychology, Speech Therapy, Education, Cognitive Sciences, History, Philosophy, Sociology, Archives, library sciences and Information and Communication Sciences. Articles should be submitted through or via the Algerian Scientific Journal Platform (ASJP), and written either in arabic, English or French. Articles will be accepted after being evaluated by two anonymous reviewers. The editorial committee of the Journal is composed by associate editors (Professors in various fields of Human and Social Sciences) from all over the world.

Annonce

اصدار عدد جديد من مجلة دراسات في العلوم الإنسانية والاجتماعية

يسعدنا إعلامكم أنه تم اصدار عدد جديد من " مجلة دراسات في العلوم الإنسانية والاجتماعية " المجلد 23 العدد 01لهذه السنة (2023) ويمكنكم الإطلاع عليه وتحميل المقالات وذلك على الموقع الالكتروني وفي البوابة الجزائرية للمجلات العلمية ( ASJP) عبر الرابط :

https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/364

30-06-2023


22

Volumes

42

Numéros

756

Articles


قراءة نقدية لنقد طه عبد الرحمن للحداثة الغربية العقلانية أنموذجا

الجوزي عبد المجيد, 
2023-05-02

الملخص: Abstract: This article is a critical reading for Taha Abd al-Rahman's critisism of modernist rationalism. This thinker separates between “rationality” and “morality” and creates two terms: “rationality devoid of morality” and “rationality fixed by morality,” with this act he separated the inseparable, while he blamed the other thinkers when they did that act, which inflicted him into an internal contradiction, and deviated from his own method: "Altaathil". and fell into the inferior view of "rationality" influenced by a mystical whiff. Keywords: Taha Abdel-Rahman; Modernity; Rationality; Moral; critical reading. الملخص: هذا المقال قراءة نقدية لنقد طه عبد الرحمن للعقلانية الحداثية. فهذا المفكر يفصل بين "العقلانية" و"الأخلاقية" وينحت مصطلحين هما: "العقلانية المجرّدة من الأخلاقية" و"العقلانية المسدّدة بالأخلاقية"، ويكون بذلك قد وقع في "فصل ما لا ينفصل"، الأمر الذي عابه على مفكري الغرب ومن سار على أثرهم من مفكري العرب. وهو بهذا الفصل يقع في تناقض داخلي، ويحيد عن التزامه بمنهجه المسمى "التأثيل". ويقع في النظرة الدونية إلى "العقلانية" مدفوعا بنفحة صوفية. الكلمات المفتاحية: طه عبد الرحمن؛ الحداثة؛ العقلانية؛ الأخلاقية؛ قراءة نقدية.

الكلمات المفتاحية: طه عبد الرحمن ; الحداثة ; العقلانية ; الأخلاقية ; قراءة نقدية


تجربة التعليم عن بعد لأساتذة قسم علم المكتبات والتوثيق بجامعة الجزائر2- أبو القاسم سعد الله

بوربيعة كمال,  بن طاهر فضيلة, 
2023-10-01

الملخص: بدأت المحاولات الأولى لنظام التعليم عن بعد في جامعة الجزائر2- مباشرة بعد الوباء الذي أصاب العالم كوفيد 19، حيث تم استخدام قوقل كلاسروم في العملية التعليمية كحل مؤقت. وبعد بضع أسابيع من ذلك، تبنت الجامعة منصة التعليم عن بعد أو منصة التعليم الالكتروني مودل بأمر من الوزارة الوصية. وبعد قرابة سنتين من استخدام هذه المنصة والتعليم عن بعد من طرف الأساتذة والطلبة. سنحاول من خلال هذه الورقة عرض تجربة التعليم عن بعد لأساتذة قسم علم المكتبات والتوثيق لجامعة الجزائر2، بهدف الكشف عن إيجابيات و سلبيات هذا النّوع من التعليم، وأهمّ الصعوبات التى تلقاه الأساتذة خلال هذه التجربة بالإضافة الى تحديد مختلف استخدامات المنصة من طرف الأساتذة، ومعرفة نوع التعليم المفضل لديهم، ومن ثَمَّ معرفة أهم الاقتراحات التي من شأنها أن تساهم في تحسين وتطوير التعليم عن بعد. The first attempts into the distance learning at the University of Algiers 2- began immediately after the pandemic Covid 19, using Google Classroom as a temporary solution to keep going. Few weeks after, university adopted the e-learning platform Moodle imposed by custodian Ministry. Through this work, we will expose the e-learning experience concerning Library Science and Documentation Department with revealing positive and negative sides of it, identifying the different uses of the platform by professors, knowing their favorite way of teaching, and carrying their suggestions that will help the e-learning developpment.

الكلمات المفتاحية: التعليم عن بعد؛ التعليم الالكتروني؛ مؤسسات التعليم العالي؛ قسم علم المكتبات والتوثيق؛ جامعة الجزائر2- أبو القاسم سعد الله