دراسات في العلوم الإنسانية والاجتماعية


Description

Studies in Human and Social Sciences is a biannual scientific and open-access Journal issued by the faculty of Human and social sciences - University of Algiers 2-. The Journal aims to contribute in developing knowledge in both human and Social field of research by publishing original research results of international and local researchers, it also aims at publishing works presented by researchers in the seminars and forums organized by the University of Algiers 2. The main objectif, then, is, also, to open space for exchanging ideas between researchers from all countries. Publishing in the Journal is open to researchers and academics in the field of Psychology, Speech Therapy, Education, Cognitive Sciences, History, Philosophy, Sociology, Archives, library sciences and Information and Communication Sciences. Articles should be submitted through or via the Algerian Scientific Journal Platform (ASJP), and written either in arabic, English or French. Articles will be accepted after being evaluated by two anonymous reviewers. The editorial committee of the Journal is composed by associate editors (Professors in various fields of Human and Social Sciences) from all over the world.

Annonce

اصدار عدد جديد من مجلة " دراسات في العلوم الإنسانية والاجتماعية "

نعلمكم أنه تم اصدار عدد جديد من " مجلة دراسات في العلوم الإنسانية والاجتماعية " المجلد 21 العدد 01 لهذه السنة (2021) ويمكنكم الإطلاع عليه وتحميل المقالات وذلك على الموقع الالكتروني وفي البوابة الجزائرية للمجلات العلمية ( ASJP) عبر الرابط :

https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/364

30-06-2021


20

Volumes

38

Numéros

689

Articles


دراسة إستقصائية عن دور حلقات تحفيظ القرآن الكريم في محافظة الأفلاج في تربية النشء

محمود سليم,  راشد آل لحيان, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الدور التربوي لحلقات التحفيظ في الجوانب الثقافية والأخلاقية والسلوكية وأثرها على تربية النشء في محافظة الأفلاج. ولتحقيق هذا الهدف ، تم تصميم استبانة مكونة من أربعة محاور بالإضافة للبيانات الديموغرافية ، جرى التحقق من صدقها وثباتها بالطرق الإحصائية المعتبرة ، استخدمت فيها عينة قوامها 53 من الذكور والإناث يمثلون أولياء أمور ومعليمين لطلاب حلقات تحفيظ القرآن الكريم بمدينة ليلى بمحافظة الأفلاج والبالغ عددها 21 حلقة ، وقد تم تطبيق أداة الدراسة في العام الدراسي 1437/1438هـ. وقد توصلت الدراسة إلى أن أفراد العينة لديهم وعي بدور حلقات تحفيظ القرآن الكريم في تربية النشء من الناحية الدينية والتربوية والأخلاقية والاجتماعية والتعليمية. كما أظهرت نتائج الدراسة تماثلاً كبيرًا في آراء الذكور والإناث حول محاور الدراسة. كما خلصت الدراسة إلى عدة توصيات نرى أنها سيكون لها دور فاعل وإيجابي لتفعيل دور حلقات القرآن الكريم في تربية النشء في محافظة الأفلاج ، والتي يمكن تعميمها على محافظات المملكة. Abstract: This study aims to identify the educational role of memorization classes in the cultural, ethical and behavioral aspects and their impact on young people in Aflaj province. In order to achieve this goal, A four-axis questionnaire was designed in addition to demographic data. The validity and consistency of which were verified by Statistical methods . A sample of 53 males and females representing parents and teachers of the students of Quran memorization classes in Leila city were used. The study tool was applied in the academic year 1437/1438 H. The study found that the members of the study sample are aware of the role of Quran memorization classes in the education of young people in terms of religious, educational, ethical, social and educational. The results of the study showed a great similarity in the views of males and females around the study axes. Finally, the study concluded several recommendations that we believe will have an active and positive role in activating the role of Quranic workshops in the education of young people in Aflaj province, which can be distributed to the Kingdom's governorates.

الكلمات المفتاحية: حلقات تحفيظ القرآن الكريم ; تربية النشء ; محافظة الأفلاج



Les 10 articles les plus téléchargés

852 توثيق المصادر والمراجع في البحوث العلمية وفق الطبعة السابعة لنظام APA 425 حوض واد العبيد الأوسط: دينامية الاوساط الطبيعية الأثار البيئية 375 إدارة المعرفة توجه جديد لتنمية الموارد البشرية بالمؤسسات الاقتصادية الجزائرية: عملة الألفية الثالثة وتحدي كبير من أجل تنافسية المؤسسات 374 موقف مصالي الحاج من الثورة التحريرية 316 الصعوبات الميدانية في انجاز البحوث الاجتماعية والانسانية من وجهة نظر الأساتذة الباحثين- دراسة ميدانية على مستوى جامعة اكلي محند اولحاج-البويرة- 288 العلاقات السياسية بين الجزائر وتونس من 1954- 1671 245 الاستراتيجية العسكرية للمقاومات الامير عبد القادر والحاج احمد باي انموذجا 216 أهم القضايا الخلافية بين قادة الثورة (قراءة في المراسلات من خلال كتاب: بريد الجزائر، القاهرة 1954/1956) 213 وباء الطاعون في الجزائر العثمانية - دوراته وسلم حدته وطرق انتقاله 206 دور الموريسكيين في إثراء الجوانب الحضارية بالجزائر في العهد العثماني 1519-1830 (الملامح والأبعاد)