Revue des reformes Economique et intégration dans l’économie mondiale
Volume 16, Numéro 2, Pages 49-60
2022-12-29

إستحداث مقاييس لللأداء التسويقي في ضوء إدارة العلاقات مع البائعين (vrm) - أدوات حضر الإعلانات أنموذجاdeveloping Marketing Performance Metrics Based On Vendor Relationship Management (vrm): Ad Blocking Tools As A Model

الكاتب : قصار سليم . بوكريف زهير .

الملخص

الملخص إن تتبع المؤسسات للعملاء والتطفل عليهم لغرض جمع بياناتهم وإستخدامها لأغراض تسويقية أو بيعها،فرض عليهم إحتضان إدارة العلاقات مع البائعين قصد تحقيق ماتسعى إليه،وفرض على المؤسسات البحث عن مقاييس جديدة على ضوئها، لتقييم وتقويم أدائها التسويقي، ووفق هذا السياق تهدف هذه الدراسة إلى إستحداث مقاييس للأداء التسويقي، من خلال تحليل أدبيات متغيرات الدراسة وإستخلاص النتائج وكذا تحليل وتقييم أدوات حضر الإعلانات،وتوصلنا إلى إقتراح مقياسين هما، نسبة إستخدام أدوات إدارة العلاقة مع البائعين،ونسبة أسباب إستخدامها. ABSTRACT By tracking and snooping customers and collecting and using data for marketing and sales purposes, customers need to manage their relationships with vendors and achieve what they are trying to achieve. .. It is also a challenge for organizations facing these to find new ways to evaluate and assess marketing performance. In this regard, this study aims to develop marketing performance indicators through analysis of the Study literature and results extraction on research variables, and analysis and evaluation of Ad blocking tools. We have come up with two indicators: the usage of vendor relationship management tools and the percentage of reasons for using them.

الكلمات المفتاحية

إدارة علاقات مع بائعين ; أدوات حضر إعلانات ; أداء تسويقي ; Vendor Relationship Management ; Ad blocking tools ; Marketing Performance