مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية
Volume 7, Numéro 5, Pages 474-492
2022-09-30

دور الإبداع التسويقي في تعزيز الإتصالات التسويقية المتكاملة للمؤسسات الخدمية - مؤسسة أوبتيموم تيليكوم الجزائر (جازي) أنموذجا The Role Of Marketing Creativity In Promoting Integrated Marketing Communications For Service Organizations. The Optimum Algeria Telecom " Djezzy"company As A Model

الكاتب : قصار سليم . بوكريف زهير .

الملخص

ملخص: تعتبر مسألة تحقيق تكامل الإتصالات التسويقية تحدي كبير للمؤسسات، نظرا لتعدد أوجه النظر حولها، وللتغيرات والتطورات المتسارعة في مجال الإتصالات، وكذا في سلوكات المستهلكين، ومن هنا برزت ضرورة البحث عن الإستراتيجيات أو الأدوات التي تحقق ذلك، ولعل أنجعها الإبداع التسويقي. لذلك تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور الإبداع التسويقي في تعزيز الإتصالات التسويقية المتكاملة، وللوقوف على ذلك تم وصف وتحليل وتقييم الإتصالات التسويقية لمؤسسة جازي، وتوصلنا إلى أن الإبداع التسويقي يساهم بفعالية في تعزيز تكاملها،وذلك بتركيز الرسائل التسويقية على مصلحة وراحة العملاء، لا على مدح العلامة التجارية، من خلال ربطها بالجوانب الإجتماعية، والإقتصادية، والأخلاقية، والإنسانية التي تهمهم. Abstract: Achieving the integration of marketing communications (IMC) is a major challenge for organizations due to the multiplicity of views about it and the rapid changes and developments in the field of communications, as well as in consumer behaviors, and hence it appeared the need to look for strategies or tools to achieve that, perhaps the most effective one is the marketing creativity. this study aims to highlight the role of marketing creativity in promoting IMC. To find out that, Djezzy's marketing communications have been described, analyzed and evaluated. We have concluded that marketing creativity effectively contributes to enhancing its integration by focusing marketing messages on the interest and comfort of the customers,by linking it to the social, economic, aspects that concern them.

الكلمات المفتاحية

إبداع تسويقي ; إتصالات تسويقيةمتكاملة ; مسؤولية إجتماعية ; ريادة أعمال رقمية ; Marketing creativity ; , Integrated marketing communications ; , Social responsibility ; Digital Entrepreneurship