المرشــد
Volume 12, Numéro 1, Pages 128-148
2022-12-11

الكفايات التعليمية لدى أساتذة التعليم الثانوي

الكاتب : بن بريكة زينب .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى معرفة مدى توافر الكفايات التعليمية لدى أساتذة التعليم الثانوي، وتقصي تواجد هذه الكفايات وفق متغيرات الجنس، الأقدمية والتكوين. أجري البحث على عينة قوامها 91 أستاذ وأستاذة من مرحلة التعليم الثانوي بالجزائر. تمثلت الأداة في مقياس الكفايات التعليمية (2020) المعد ليطبق في هذا البحث، الذي توصل الى مجموعة من النتائج مفادها: - تتوافر الكفايات التعليمية لدى أساتذة التعليم الثانوي بمستويات عالية ومتقاربة. - عدم وجود فروق دالة إحصائية في مستوى الكفايات التعليمية لدى أساتذة التعليم الثانوي تُنسب لمتغيرات الجنس و الاقدمية. - عدم وجود فروق دالة إحصائية في مستوى الكفايات التدريسية لدى أساتذة التعليم الثانوي تُنسب لمتغير التكوين ما عدا في كفاية التنفيذ وذلك لصالح خريجي المدارس العليا للأساتذة. This study aims to know the availability of teaching competencies among secondary education teachers, and to investigate the presence of these competencies according to the variables of gender, seniority and training. The study was applied to a sample of 91 teachers from secondary education in Algiers and Chlef. The tool was the teaching competencies scale (2020) prepared and used in this study. This study indicated that results: - The teaching competencies among secondary education teachers was high and similar levels. - There are not statiscally significant differences in the teaching competencies level among secondary education teachers attribute to the gender and the seniority variables. - There aren’t statiscally significant differences in the teaching competencies level among secondary education teachers attribute to the training variable, except in the implementation competencie, in favor of superiors normales schools graduates.

الكلمات المفتاحية

الكفاية ; الكفايات التعليمية ; أساتذة التعليم الثانوي